تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

تست شخصیت کتل | شرح + نمره گذاری + تفسر کامل + نرم افزار رایگان

تست (آزمون) شخصیت کتل چیست؟

عوامل مرتبه اول و دوم در آزمون کتل

فاکتور های 16 گانه آزمون کتل

کاربرد تست کتل

روش نمره گذاری آزمون کتل

تفسیر آزمون کتل

دانلود نرم افزار انجام آزمون کتل

 
آزمون شخصیت کتل

تست شخصیت کتل (Cattell) 

تست شخصیت شناسی کتل یکی از چندین آزمون شخصیت شناسی موجود در دنیا می باشد. این پرسشنامه Catell’s Sixteen Factors Personality Inventory که به اختصار PF16 نیز نامیده می شود دارای 187 سوال می باشد.  زمان نرمال برای پاسخ‌دهی به سوالات حداکثر40 دقیقه پیش بینی شده است ، هر سوال دارای سه گزینه میباشد. این آزمون به حدود ۴۰ زبان ترجمه شده است. تست شخصیت کتل دارای 16 فاکتور یا عامل شخصیتی می باشد. کتل شخصیت را به 16 بعد اساسی ( صفات عمقی) تقسیم نموده است و با استفاده از پرسشنامه شخصیتی ۱۶ عاملی کتل (PF16)  در پنج فرم A,B,C,D,E ارزیابی کاملی از شخصیت هر فرد، به دست می آید.

 

ریموند برنارد کتل (Raymond Bernard Cattell)

ریموند برنارد کتل در سال ۱۹۰۵ در کشور انگلستان در شهر استافوردشایر  به دنیا آمد. او فارغ التحصیل رشته فیزیک و شیمی ا زدانشگاه لندن علاقه او به مشکلات اجتماعی باعث شد در سال ۱۹۲۴ بود در رشته  را آغاز کرد و در سال ۱۹۲۹ دکترای خود را گرفت. وی در سال ۱۹۹۷ از انجمن روان‌شناسی آمریکا مدال طلا دریافت کرد. و سرانجام در ۹۲ سالگی در هونولولوی هاوایی درگذشت. کتل دوباره یکی در سال ۱۹۳۰ در انگلستان و دیگری در سال ۱۹۴۶ ازدواج نمود، حاصل ازدواج اول یک فرزند و حاصل ازدواج دوم سه فرزند بود. کتل هشت سال پس از دریافت دکترای خود به دعوت ادوراد ثرندایک (Edward Lee Thorndike)، به آمریکا رفت و سال بعد از آن مقام استادی در دانشگاه کلارک واقع در شهر وُرستر ایالت ماساچوست را پذیرفت و در سال ۱۹۴۱ به دانشگاه هاروراد رفت.

سه تست و یا آزمون معروف کتل آزمون های تست شخصیت کتل، تست هوش کتل و تست اضطراب کتل میباشد.

ریموند برنارد کتل

عامل های  (فاکتور) مرتبه اول و دوم تست کتل

در نظریه های قدیمی سعی داشتند که تک تک صفات مربوط به شخصیت انسان را توصیف نمایند. گوردون آلپورت با روش بسیار کامل ولی دشواری بیش از 4000 کلمه در زبان انگلیسی را شناسایی کرد که می تواند برای توصیف ویژگی های شخصیتی استفاده شود. کتل این تست 16 عاملی خود را با استفاده از فهرست صفات شخصیت که توسط آلپورت و اودبر (1936) از ادبیات روانشناسی و روان‌پزشکی تدوین‌شده بود و شامل 4505 صفت بود تدوین کرد که در مرحله اول این صفات را به 171 رگه محدود کرد و نهایتاً پس از محاسبه همبستگی متقابل این رگه‌ها و با استفاده از روش تحلیل عاملی آن‌ها را به 36 بعد تقلیل داد. وی نهایتا پس از تحلیل عاملی مجدد 16 عامل متمایز را تبیین کرد و به‌عنوان پرسشنامه 16 عاملی کتل مطرح ساخت.

در تست شخصیت کتل علاوه بر 16 بعد اصلی ( عوامل مرتبه اول)  8 بعد نیز به عنوان عوامل مرتبه دوم سنجش می شوند.  علاوه بر 16 می توانید از 8 بعد دیگر شخصیت افراد را نیز بررسی نمود. او اعتقاد داشت برای بررسی شخصیت هر فرد ما می‌توانیم با درنظر گرفتن یک پیوستاری از 16 صفات عمده و 8 بُعد فرعی، ویژگی‌های شخصیتی یک فرد را در نظر بگیریم. این تست یک ویژگی خاص دارد که علاوه بر سنجش شخصیت، هوش را نیز می‌سنجد.

کتل برای اینکه بتواند تصویر کاملی از شخصیت هر فرد نمایان سازد با استفاده از  عوامل مرتبه اول و مرتبه دوم او را سوالاتی می سنجید. او این عامل را صفات عمقی شخصیت نامید و با در نظر گرفتن 3 عامل توانست ماده‌های مربوط به سوالاتش را طراحی کند:

  • عامل داده‌های L که شامل سابقه زندگی فرد در حضور در مدرسه و اجتماع است.
  • عامل داده‌های T که نتیجه آزمون‌های عینی است که برای بررسی ویژگی‌های شخصیتی طراحی شده‌اند.
  • عاملQ که مربوط به پرسشنامه او برای ارزیابی شخصیت است.

کتل داده های T و Q را با استفاده از تکنیک ریاضیاتی به نام تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل کرد تا ببیند کدام نوع رفتار تمایل به گروه بندی در همان افراد دارد.

عوامل مرتبه اول

در عوامل مرتبه اول، 16 صفت را به صورت یک پیوستار سنجیده می شود، عوامل مرتبه اول (یا به اصطلاح رگه‌های عمقی) نخست از طریق پرسشنامه شناسایی شده و سپس براساس مشاهده در موقعیت‌های زندگی روزمره، نهایی شده‌اند.

عامل های 16 کانه (فاکتورهای) تست کتل:

  1. عامل(A): Warmth “مردم آمیزی- مردم گریزی” یا “ادواری خویی- گسستگی خویی”
  2. عامل(B): Intelligence  “با هوش – کم هوش”یا “هوش عمومی – نارسایی عقلی”
  3. عامل(C): Emotional Stability پایداری هیجانی یا نیرومندی “من” – نوروز گرایی عمومی یا ناپایداری هیجانی
  4. عامل(E):Dominance سلطه، استیلا – اطاعت، تسلیم
  5. عامل(F):Impulsivity سرزندگی- دل مردگی
  6. عامل(G):Conformity خلق استوار- خلق نارس و وابسته
  7. عامل (H): Boldness ادواری خویی متهورانه- گسیخته خویی اساسی، در خودمانی (جسورـ ترسو)
  8. عامل(I): Sensivity حساسیت هیجانی ـ زمختی رشد یافتگی (حساس ـ کله شق)
  9. عامل(L) :Suspiciousness گسیخته گویی پارانویاگونه – در دسترس بودن اعتمادآمیز (شکاک – زودباور)
  10. عامل (M): imagination خیال پردازی ـ اهل عمل
  11. عامل(N) : Shrewdness ظرافت کاری – سادگی بی ظرافت
  12. عامل(O) :Insecurity بی اعتمادی اضطرابآمیز (دلهره) – اعتماد توام با آرامش
  13. عامل (Q1🙂 Radicalism  محافظه کاری
  14. عامل(Q2): Self Sufficiency خودکفایی – ناتوانی در اخذ سیستم( مسلط بر خود – متکی به دیگران)
  15. عامل(Q3): Self Disciplineمهار کردن اراده و پایداری خلق وخو
  16. عامل(Q4): Tension تنش عصبی(مضطرب – آرام)

مردم آمیزی در برابر مردم‌گریزی:

این عامل به میزان و نحوه تعاملات اجتماعی در افراد می‌پردازد.

کم‌هوش در برابر باهوش:

منظور از هوش در این عامل، هوش متبلور یا EQ است. هوش متبلور در طی زندگی شما افزایش پیدا می‌کند و مانند IQ در یک سن ثابت نمی­ماند.

ناپایداری هیجانی در برابر پایداری هیجانی:

 میزان سازگاری و تعامل شما با هیجاناتی که در طی روزمره با آنها سروکار دارید در این عامل سنجیده می‌شود.

اطاعت‌پذیری در برابر سلطه‌گری:

 میزان قدرت‌طلبی شما همیشه در انتخاب‌های شما اهمیت دارد. برای مثال اگر با میزان زیادی سلطه‌گری به ازدواج وارد شوید، طرف مقابل شما آزرده خاطر خواهد شد.

دل‌مردگی در برابر سرزندگی:

شبیه به عامل درون‌گرایی و برون‌گرایی است و به میزانی که شما سرزنده‌تر باشید، کمتر دچار خلق منفی و افسردگی خواهید شد.

باوجدان در برابر مصلحت‌گرا:

در این عامل، صفتی به نام وجدان بسیار اهمیت دارد. در واقع برای اینکه بسنجیم که تا چه میزان کار اشتباه را بخاطر مسائل اخلاقی انجام نمی‌دهید و تا چه حد این مسائل اخلاقی برای شما درونی شده است، از این عامل استفاده می‌کنیم.

ترسو در برابر جسور:

اینکه تا چه میزان در محیط‌های اجتماعی راحت هستید و در دسترس هستید، جرات شما را در برابر شخصی می‌سنجد که بسیار ترسو است و نمی‌تواند به راحتی با جمع ارتباط بگیرد

کله‌شق در برابر حساس:

 تا چه اندازه روی خواسته‌های خودتان پافشاری می‌کنید؟ چقدر روی منفعت‌طلبی دیگران حساسیت نشان می‌دهید؟ عامل 8 این مساله را به خوبی می‌سنجد.

زودباور در برابر شکاک:

سطح اعتماد شما به دیگران چقدر است؟ تا چه اندازه می‌توانید به آنها اعتماد کنید؟ زمانی که فردی قصد ازدواج دارد، اگر میزان شکش زیاد باشد، یکی از عوامل خطرساز در زندگی مشترک خواهد بود.

اهل عمل در برابر خیال‌پرداز:

 خیال‌پردازی ویژگی منفی نیست، اما اگر بیشتر از اندازه باشد و جلوی واقعیت را بگیرد، شما و طرف مقابل را دچار مساله خواهد کرد.

صراحت در برابر محافظه‌کاری:

 این عامل، میزان صراحت کلامی و غیرکلامی شما را می‌سنجد. همچینین میزان اهمیتی که افراد برای حریم خصوصی خود قائل هستند را در نظر دارد.

بی‌اعتمادی اضطرابی در برابر اعتماد توام با آرامش:

یکی از ابرازهای مهم در این تست، این عامل است. تا چه میزان به خودتان  اعتماد دارید و سطح انتظارتان از خویشتن تا چه میزان است؟

تجربه‌گرا در برابر محافظه‌کار:

 اگر شما فردی باشید که به صورت مداوم در حال ریسک کردن هستید، قطعاً تجربه‌گرایی بالاتری دارید. این عامل با عامل o در تست نئو در ارتباط است.

خودکفا دربرابر متکی به دیگران:

 در تصمیمات فردی و اجتماعی تا چه میزان به دیگران و نظرات آنها وابسته و یا خودکفا هستید؟ در این عامل این ویژگی سنجیده می‌شود. این معیار در مشاوره پیش از ازدواج بسیار اهمیت دارد.

مهار اراده در برابر لذت‌گرا:

میزان وسواس کاری و نظم رفتاری شما را می‌سنجد.

مضطرب در برابر آرام:

میزان بروز هیجانات شما و آرامشی که به هنگام این هیجانات تجربه می‌کنید در این عامل سنجیده می‌شود.

 

عوامل مرتبه دوم

در عوامل دسته دوم ما با طیف روبرو نیستیم و تک عامل را می‌سنجد.

  1. برون‌گرایی: Extroversion (EX)  اینکه میزان تعاملات اجتماعی شما چقدر است و انرژی خود را از بیرون دریافت می‌کنید یا از درون، در این عامل سنجیده می‌شود.
  2. اضطراب: Anxiety (AX) درجه اضطراب شما در این عامل سنجیده خواهد شد. البته این معیار به تنهایی نمی­تواند معیار مناسبی برای سنجش اضطراب شما باشد.
  3. انعطاف‌پذیری: Tough Mindedness (TM) از ویژگی‌های مهم در سلامت روان هر فرد، میزان انعطاف پذیری‌اش در مراحل مختلف است.
  4. استقلال: Independence (IN) در این عامل استقلال روانی مدنظر است. اینکه شما در تصمیمات خود به دیگران وابسته هستید.
  5. کنترل غرایز: Self Control (SC) میزانی که شما بتوانید خودتان را کنترل کنید در این معیار سنجیده می‌شود.
  6. سازگاری:  درکنار انعطاف پذیری، میزان سازگاری شما با موقعیت‌های جدید در این مقیاس سنجیده می‌شود.
  7. قدرت‌رهبری: شما اگر بتوانید دیگران را رهبری کنید، در مناصب شغلی خاصی باید وارد شوید. در این معیار این ویژگی سنجیده می‌شود.
  8. خلاقیت: قدرت و توانایی خلاق بودن در این مقیاس سنجیده می‌شود. مسلماً اگر شما این تست را برای دریافت یک سمت شغلی داده­اید، برای مدیر مجموعه این ملاک اهمیت بالایی خواهد داشت.

کاربردهای تست کتل

تست کتل در زمینه های مختلف از جمله مشاوره ازدواج ، استخدام پرسنل ، مشاوره شغلی جهت انتخاب شغل مرتبط با خود، مداخلات روانشناختی درمانی ، استعداد یابی، و …. کاربرد دارد

روش نمره گذاری برای عوامل مرتبه اول پرسشنامه شخصیتی ۱۶ عاملی کتل

ابتدا باید نمرات خام را بدست آورد، کل سوالات پرسشنامه در سه ستون الف و ب و ج تقسیم بندی شده است. در جدول شماره ۱ سؤال های مربوط به هر عامل بر حسب موضع پاسخ ها (بله، بین این دو، نه ) منعکس گردیده است. در پرسشنامه شخصیتی ۱۶ عاملی کتل در اصل ۱۸۴ سؤال وجود دارد که با افزایش سه سؤال (دو سؤال اول به منظور قرار دادن آزمودنی درجو آزمایش و سؤال آخر به منظور وارسی بازخورد او در پایان آزمایش ) تعداد کل سؤال ها به ۱۸۷ سؤال می رسد. 

نمره گذاری بر حسب جدول شماره ۱ به صورت ۲، ۱و ۰ در نظر گرفته می شود در صورتی که جواب آزمودنی مطابق با موضع تعیین شده در این جدول باشد نمره ۲، و در صورتی که گزینه ی وسط (بین این دو) انتخاب شده باشد نمره ۱ و در غیر این صورت ۰ در نظر گرفته می شود فقط مسئله در مورد عامل B فرق می کند در این عامل جواب صحیح یک نمره دارد و نمره جواب های دیگر صفر است 

جدول شماره یک – نحوه نمره گذاری پرسشنامه 16 عاملی کتل

وقتی به این ترتیب نمرات خام به دست آمدند می توان آن ها را با مراجعه به جدول شماره ۲ (هنجار خارجی ) و جدول شماره ۳ (هنجار ایرانی ) به نمرات طراز شده تبدیل کرد. و بر مبنای این نمرات نیمرخ فرد را ترسیم نمود (شکل شماره یک) اگر نمره فردی در نمرات طراز شده بین ۴ تا ۷ باشد در حد متوسط قرار دارد. ولی وقتی این نمرات در محدوده ۱، ۲و ۳ یا ۸، ۹ و ۱۰ قرار می گیرد تفسیر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جدول شماره دو – نمرات تراز شده هنجار خارجی پرسشنامه 16 عاملی کتل
جدول نفرات هنجار شده خارجی آزمون کتل
جدول شماره سه – نمرات تراز شده هنجار ایرانی پرسشنامه 16 عاملی کتل
نمرات تراز شده هنجار ایرانی کتل

پس از این مرحله نمرات در در جدول مانند عکس زیر وارد می کنیم تا نیم رخ آزمون شخصیت کتل بدست آید، عوامل کمتر از نمره 4 و بیشتر از 7 نیازمند بررسی بیشتر و تفسیر دارند.

نمره گذاری عوامل مرتبه دوم تست شخصیت کتل

همان طور که قبلاً ذکر شد ۸ عامل مرتبه ی دوم بر اساس ۱۶ عامل مرتبه ی اول به دست می آید برای بدست آوردن نمرات مربوط به هر عامل مرتبه ی دوم محاسبات خاصی وجود دارد به عنوان مثال عامل کنترل بر اساس دو عامل G و Q3 که تأثیر هر یک بر اساس ضریبی که به هر کدام تعلق می گیرد مشخص می شود بعد از محاسبات اولیه مقدار به دست آمده در هر عامل بر ۱۰ تقسیم می شود و به نمره ی استاندارد تبدیل می گردد. تفسیر نمرات استاندارد مربوط به هر عامل مانند عوامل مرتبه ی اول است یعنی نمرات ۱، ۲ و ۳ در قطب منفی و ۸، ۹ و ۱۰ در قطب مثبت قرار می گیرد و نمرات ۴، ۵، ۶ و ۷ در حد وسط هستند همچنین نحوه محاسبه ی برخی از عوامل برای مردان و زنان متفاوت است. نحوه ی محاسبه ی عوامل مرتبه ی دوم در جدول شماره ۴ آمده است.

جدول شماره چهار- نحوه نمره گذاری عوامل مرتبه دوم تست شخصیت کتل
نمره گذاری عوامل مرتبه دوم تست شخصیت کتل

عوامل مرتبه دوم با نمرات لاتین مشخص شدند و پیش درآمد Q  به داده های Q (پرسشنامه) اشاره دارد.

جدول زیر هشت عامل مرتبه دوم کتل و عوامل اصلی را که در هر یک دخالت دارند نشان میدهد. برای مثال چهار عامل اصلی در عامل مرتبه دوم Q1دخالت دارند. عوامل اصلی A,F,H  با  Q1 همبستگی مثبت دارند در حالی که Q2(وابستگی به گروه) با آن همبستگی منفی دارد. البته برون گرایی قطب محالفی به نام درون گرایی دارد و با عوامل اصلی  A, F, H همبستگی منفی و با عامل Q2 همبستگی مثبت دارد.

بار دیگر صفات  عمقی مرتبه دوم به ترتیب نزولی از لحاظ اندازه شماره گذاری شده اند به طوری که Q1 و Q2 از تمام این عوامل قوی تر هستند و راحت مشخص می شوند.

عاملنامعوامل اصلینام توصیفی
Q1EXVIA

affectia

surgency

parmia

group dependency

معاشرتی

مشتاق و پرشور

مخاطره جو

وابسته

Q2ANXIETY

low ego strength

threctia

protension

guilt proneness

low self sentiment

high ergic tension

به راحتی ناراحت میشود

خجالتی و کم جرات

مشکوک

نگران

مهارگسیخته

تنیده

Q3CORTERIA

sizia

harria

praxernia

غیرمعاشرتی

بی تفاوت

اهل عمل

Q4INDEPENDENCE

dominance

surgency

paramia

protension

سلطه جو

مشتاق و پرشور

مخاطره جو

مشکوک

Q5DESCREETNESS

affectia

shrewdness

معاشرتی

باذکاوت، آگاه از لحاظ اجتماعی

Q6SUBJECTIVITY

autia

radicalism

بی خیال

رادیکال

Q7INTELLIGENCEintelligenceباهوش 
Q8GOOD UPBRINGING

submissive

desurgency

high superego strength

high self sentiment

مطیع و سربه راه

کم حرف

دارای ثبات هیجانی

کنترل شده

تفسیر آزمون کتل

تفسیر عوامل مرتبه اول آزمون شخصیتی کتل (16 PF)

 

عامل(A): “مردم آمیزی- مردم گریزی” یا “ادواری خویی- گسستگی خویی”

زیر شاخه

مردم گریزها

مردم آمیزها

روابط اجتماعی

·          علایق کمتر به جامعه انسانی و نسبت به دیگران سرد و بی تفاوت
·          سردی و سکوت محجوبانه همراه با تنش آنها گاهی ناشی از کم رویی است.
·          پنهان کار و فاقد هم احساسی اند و هیچ شخصی مورد علاقه آنها نیست.
·          پاره ای از رگه های “مردم گریزی” بدین قرار می باشد: تحقیرکننده، حریص، خرده گیر، اهل مخالفت، بی انعطاف، بد گمان و خشن.

·          علاقمند به جامعه انسانی

·          با خواسته های دنیای بیرونی با شدت بیشتری پاسخ می دهند.

·          در رفتارشان هیجان خود را به آسانی ابراز می دارند.

·          هنگام درگیری با مشکلات، دیگران را به کمک می طلبند.

رغبت ها و توانایی ها

·          “مردم گریزها” به اصول غیر انتزاعی بیش از جزییات اهمیت می دهند.

·          ظرفیت کلامی آنها برتر از هوش کلی آنها است.

·          واجد توانایی پیش بینی آینده اند.

·          نتایج دانشگاهیشان درخشان تر از دوران  مدرسه شان می باشد.

·          روی اصول اخلاقی بیش از وسوسه ها و هیجانات تاکید می کنند.

·          نسبت به سایر اشخاص، بیشتر به اصول انتزاعی رغبت نشان می دهند.

·          توانایی سازمان دهی آنها بسیار خوب است و از طرفی به سختی می توانند یک عامل را از مجموعه کل مجزا سازند. 

·          نتایج دوران مدرسه آنان بهتر از دوران دانشگاه می باشد.

 

======================================

عامل(B) “با هوش کم هوش”  یا “هوش عمومی نارسایی عقلی”

هوش به عنوان عاملی در قلمرو شخصیت قرار دارد و آنچه در این پرسشنامه نمره هوش را به دست می دهد، کنش هوش با توجه به نوع سازمان یافتگی شخصیت است.

 

افراد با بهره هوشی کمتر

افراد با هوش

روابط اجتماعی

هم در افراد “باهوش” و هم در افراد “کم هوش” معمولا از زندگی گروهی دوری می جویند. (بازخوردهای ضد اجتماعی در افراد کم هوش بارزتر است).

رغبت ها و توانایی ها

·          آیسنک و دیگران، به کمبود پشتکار،  فقدان انظباط شخصی و عدم احساس مسؤلیت اشاره کرده اند و متخصصان عقب ماندگی ذهنی به فقدان ابتکار، تلقین پذیری و فقدان توانایی پیش بینی اشاره داشته اند.

·          بررسی های کتل همچنین بر لاقیدی و بی ظرافتی تأکید می کند.

·          رگه های خلقی را با شدت بیشتری در پاسخنامه ارايه می دهند و بر دقت عمل، پشتکار و جدیت خود تاکید می کنند.

·          بررسی های به دست آمده در گروه های با تماس مستقیم، نشان می دهد که رهبران از افراد باهوش بالای میانگین اند، اما نه آن قدر بالا که موجب شکاف بین پیروان و رهبر گردد.

==================================

عامل(C): پایداری هیجانی یا نیرومندی “من” نوروز گرایی عمومی یا ناپایداری هیجانی

 

(این عامل یکی از مهمترین رگه ها در تعیین توحید یافتگی پویای شخصیت می باشد، عاملی که روان تحلیل گران از آن با مفهوم نیرومندی یا ضعف ” من” یاد می کنند).

 

ناپایداری هیجانی

نیرومندی من

روابط اجتماعی

·          در سازش با موقعیت های زندگی ناموفق است و انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان می دهد.

·          به روابط واقع نگرانه با دیگران بی توجه بوده و در روابط خویش ثابت قدم نیست ( به لحاظ اخلاقی روی او نمی شود حساب کرد).

·          به آسانی از چیزها و اشخاص کسل می شود(متلون).

·          از موقعیت خود، خانواده خود و محدودیت های زندگی ناراضی است.

·          در سازش با موقعیت های زندگی موفق تر بوده و  در روابط خویش با دیگران ثابت قدم می باشد.

·          به عنوان فردی مورد اعتماد شناخته می شود.

·          دوستان بیشتری را به سوی خود جلب می کند.

رغبت ها و توانایی ها

·          نا پایداری، بی توجهی پشتکار کم، تغییر بازخوردی بیشتر و تلقین پذیری بارزتر از رگه های بدست آمده در قطب منفی اند.

·          هنرمندان و نمایشنامه نویسان در مقایسه با دانشمندان، گرایش بیشتری به این قطب دارند

·          این افراد واجد پشتکار بوده و هر کاری را تا انتها ادامه می دهند.

·          رهبران در این مورد نمره بالایی کسب می کنند.

===================================

عامل(E): سلطه، استیلا اطاعت، تسلیم

 

اطاعت

سلطه

روابط اجتماعی

·          فردی مهربان و با ملاطفت

·          بیشتر به خودش اکتفا می کند

·          به جهت حساسیت هایی که به سرزنش های اجتماعی دارد، تبعیت جو، کم رو و محو است.

·           

·          خود را مطیع قراردادهای اجتماعی نمی داند و نسبت به سرزنش های اجتماعی حساس نیست.

·          حادثه جو، علاقمند به مبارزه است.

·          سعی در مجذوب کردن دیگران دارد.

رغبت ها و توانایی ها

·          گرچه اطاعت، گذراندن امتحان را تسهیل می کند، اما زمانی که هدف بررسی خلاقیت باشد، یک مشکل محسوب می گردد.

·          سلطه می تواند نشانگر خلاقیت بیشتر در زمینه های علمی و هنری باشد.

·          در بررسی با گروههای با تماس مستقیم، مشخص گردیده که این عامل در رهبران قوی تر و در پیروان ضعیف تر است.

·          پژوهشگران برجسته، ورزشکاران المپیک و خلبانان بیشتر از E+ ها می باشند.

 

===============================

عامل(F): سرزندگی- دل مردگی

(این عامل یکی از مولفه های درونگردی – برونگردی است که یونگ آن را به کار گرفته است).

 

دل مردگی

سرزندگی

روابط اجتماعی

·          احتراز کننده و منفعل به گونه ای که این دیگرانند که بایستی او را به جانب خویش بخوانند

·          سازش او با موقعیت کند (انعطاف ناپذیر)

·          دربند عادات خود و واجد رفتارهایی قراردادی و بسیار درست است.

·          نشان دهنده فردی است سرزنده و علاقمند به زندگی جمعی

·          فردی که واجد هم احساسی با دیگران

·          انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان می دهد.

·          فردی صادق و رسا که می توان روی او حساب کرد.

·          خودنمایی، پر حرفی همراه با شوخی های مبتذل از دیگر رگه های این عامل می باشد.

·          سخن گفتن این گروه، شادمانه، پر انرژی و در عین حال پیش پا افتاده است.

·           

رغبت ها و توانایی ها

·          در مشاغلی که مستلزم وقت و اهتمام اند، بیشتر دیده می شوند.

·          پژوهشگران برجسته بیشتر از F- ها هستند.

·          در افراد بهنجار، F- ها واجد استعداد کلامی بارزتری می باشند.

·          در رهبری موفق ترند.

·          فرد بیشتر قابل رویت بوده، پرحرف تر و برون ریز تر است

·          فرد سرزنده،شخصیت خود را سریع تر آشکار می سازد به صورتی که گویی بر روی صحنه عریض تری قرار دارد.

·          سر زنده ها با شدت بیشتری خلق خوی خود را عرضه می کنند و دیگران را به واکنشی قوی تر نسبت به رگه های خلقی خود وا می دارند.

·          سرزنده ها افرادی هستند با خوش بینی نسبت به زندگی

·          افرادی بدیع و سرشار از امکانات سازشی.

·           این عامل در پیش بینی شغلی واجد اهمیت است.

·          فروشندگان موفق از عموما از سرزنده ها هستند.

======================================

عامل(G): خلق استوار- خلق نارس و وابسته

(این عامل با مفهوم «فرامن» در نظام روان تحلیل گری مطابقت دارد و هدایت«من» و سرکوب «بن» را نشان می دهد. ابراز پشتکار مشخص کننده ی این عامل می باشد).

 

خلق نارس

خلق استوار

روابط اجتماعی

·          فردی بی توجه به درخواست های اجتماعی و در عین حال متوقع، که خود را با جریان و سوگیری مشخصی در زندگی، هماهنگ می سازد.

·          بیشتر فردی است متلوٌن و ناپایدار.

·          فردی هوشیار به ملاحظات اجتماعی و واجد احساس مسؤلیت است، که در روابط خویش محتاط و در زندگی روال ثابتی را دنبال می کند.

·          این گونه افراد دوستان بیشتری را به سوی خود جلب می کنند.

رغبت ها و توانایی ها

·          گرایش به این قطب، به خصوص زمانی که با سلطه E+ ها همراه باشد، مشخصه ی افرادی که برای خود قانون هستند.

·          در این صورت می توان از گرایش به خود مختاری تعبیری دو گانه به دست داد: ضدیت با دیگری را در افرادی لاقید،سطحی، کاهل و غیر جدی بازشناخت. از سویی فردی که خود واضع قانون خویشتن است، ضرورتا به مفهوم ضدیت با دیگری نیست.

·          پژوهشگران برجسته و ورزشکاران، بیشتر تمایل به این قطب می باشند.

 

·          خود را از نظر اخلاقی درست وپاسدار آداب و اصول اخلاقی می دانند.

·          دوست دارند دیگران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند

·          مصاحبت با افراد کارامد را بر دیگران ترجیح می دهند.

·          این افراد واجد پشتکار، توانایی پیش بینی آینده، سازمان دهی درست فکر، دقت عمل و نظم افراطی اند.

·          در بررسی گروه های با تماس مستقیم، رهبران گروه ، بیشتر از G+ ها شناخته شده اند.

========================================

عامل (H): ادواری خویی متهورانه- گسیخته خویی اساسی، در خودمانی (جسورـ ترسو)

 

ترسو

جسور

روابط اجتماعی

·          H-، مشخصه فردی است در خود فرو مانده، که روابطش با محیط سرد و فاصله جویانه می باشد.

·           H-، یکی دو دوست صمیمی را برجماعت ترجیح می دهد و رغبت هایش نسبت به جنس مخالف تقلیل یافته است.

·          H+، جامعه طلبی است گروه جو، که به دنبال دستیابی به هیجان هر چه بیشتر در روابط خویش با محیط است.

·          میل دارد خود را در رأس دیگران قرار دهد و واجد روحیه ای است ماجراجویانه که با حساسیت پایین به تهدید و خطر همراه است.

·          حساسیت کمتری به منهیات اجتماعی دارد و رغبت هایش نسبت به دیگری و جنس مخالف واقع گرایانه است.

·           میل به پرسه زنی و انتقاد به دوستان کم حرف تر، از دیگر مشخصه ها است.

رغبت ها و توانایی ها

·          این افراد کند، اما واجد دقت عمل اند و از مشاغلی که مستلزم تماس با اشخاص است، پرهیز می کنند.

·          این عامل در پیش بینی شغلی، عامل مهمی قلمداد می شود.

·           فروشنده ها وخلبان ها بیشتر از H+ هستند.

·           رغبت های هنری و احساسی در بیشتر افرادی که به این قطب گرایش دارند، دیده می شود.

 

===================================

عامل(I): حساسیت هیجانی ـ زمختی رشد یافتگی (حساس ـ کله شق)

این عامل با تمایز« ویلیام جمیز» بین «حساس ـ غیرحساس» ارتباط نزدیک دارد. «آیسنک» نیز این عامل را تحت الگوی «ملایم ـ سخت» ارایه داده است.

 

کله شق

حساس

روابط اجتماعی

·          فردی که به این قطب گرایش دارد،کمتر تمایلات شخصی خود را دنبال می کند وبیشتر برای پذیرش واقعیات دنیای ملموس و احساس مسولیت در قبال تعهدات  زندگی،آماده است.

·          قرار گرفتن در قطب مثبت، نشان دهنده فردی است با علاقه مندی به زندگی گروهی، که سعی در جلب توجه دیگران، به سوی خویش دارد. «ملایمتی»که در الگوی «آیسنک» ارایه شده است،می تواند گمراه کننده باشد، چه ملایمت و ملاطفت در محاوره عادی، نشان دهنده محبت است، در حالی که بایستی به رگه «گریز از واقعیت»در این افراد توجه داشت.

این افراد هم چون «کشتن» یکی از رمان های «تولستوی» می باشند، که به واقعیت رقت آوری که در صحنه تئاترروی می دهد، گریه می کند، درحالی که کالسکه رانش در بیرون دارد از سرما تا سرحد مرگ منجمد می شود.

رغبت ها و توانایی ها

·          فردی با گرایش بیشتر به کارهای عملی و منطقی، که واجد نقطه نظرها و رفتارهایی است که می توان تمایل به طبیعت جویی از اخلاق و آداب بورژوایی را در آن باز شناخت.

·          گرچه محققین و دانشمندان نسبت به گروه بهنجار، حساسیت هیجانی بیشتری را واجدند، اما سنجش در داخل گروه محققین نشان می دهد که I- ها عملا بازده بیشتری دارند (انتشار تحقیقات بنیادی تر). در گروههای با تماس مستقیم، رهبران گروه بیشتر از I- ها هستند، زیرا فضای حساسیتی فرد ناچیز بوده و کمتر بر سر تمایلات فردی با دیگران دچار مشکل است. گرچه همچنین بایستی پذیرفت، که دوستی با I- ها از راحتی کمتری برخوردار است.

·          فردی آرمانی نگر، با نقطه نظرهای اجتماعی و سیاسی که بر علیه هر نوع واقع نگری محض است. فقدان نیاز به مجازات مجرمین، واجد باورهای «روسو گونه» در خوب بودن فطری انسانی و دریافت دنیا به منزله محلی پر آرامش.

·          این افراد ذهنی شهودی و غیر منظبط، تخیلی لبریز شونده و واجد باورهایی هستند که منطقا به دنبال امیال دوره کودکی می باشند.

·          در گروه های کوچک، با اصطلاحاتی نظیر پرت شدن از موضوع و بازداشتن گروه در رسیدن به یک تصمیم، از این افراد شکایت می شود. از سوی دیگر بایستی بپذیریم، که برخی از محصولات تمدن  فقط در گرمای چنین حساسیتی، قابل رشد می باشند و ثابت گردیده است که I+ با خلاقیت های هنری و علمی مربوط بوده  و هنرمندان و دانشمندان نسبت به گروه بهنجار از حساسیت هیجانی بیشتری برخوردارند. به هر حال در گرایش به این قطب رغبت های زیبا شناختی و ظرافت های زنانه، باز شناخته شده است.

===================================

عامل(L) : گسیخته گویی پارانویاگونه – در دسترس بودن اعتمادآمیز (شکاک زودباور)

(این عامل نسبت به دو عامل A و H مستقل می باشد).

 

زودباور

شکاک

روابط اجتماعی

·          افرادی که به این قطب گرایش دارند، با علاقه مندی به جامعه و دیگران مشخص می گردند. این افراد شاد و زود جوش اند و در برابر موقعیت ها سازش پذیرند.

·          رگه هایی که این قطب را اشباع می کنند(خشن،بی اعتنا،بدگمان،بدخلق و بی انعطاف)، ترسیم گر شخصی ضد اجتماعی است،با علایق کاهش یافته نسبت به دیگری. این افراد خود را واجد رفتارهای بسیار صحیح می دانند و از افرادی که خود را برتر از دیگران می دانند، ابراز کسالت می کنند (بیانگر تمایل به حسادت).

·           

رغبت ها و توانایی ها

·          گرایش به آرمان نگری در این افراد وجود دارد.

·          فردی است که علایق فراوان نسبت به زندگی روانی و درونی از خود نشان می دهد.

 

===============================

عامل (M): خیال پردازی ـ اهل عمل

 

اهل عمل

خیال پردازی

روابط اجتماعی

·          فردی که به این قطب گرایش دارد، شخصی است با علاقه مندی به دیگران و زندگی جمعی که خود را تابع آداب و مقررات اجتماعی می داند.

·          فردی که به این قطب گرایش دارد، شخصی است که راه خود را دنبال می کند، بدون آنکه به قرارداد و خواسته های زندگی جمعی، توجهی داشته باشد و در عین حال بیانگر توقعات خویش، نسبت به دیگران است.

·           

رغبت ها و توانایی ها

·          علاقه مندی به امور عملی، واجد دقت عمل، کارآمد، فردی منطقی و مستقل  با واقع نگری قراردادی.

·           

·          پیچیدگی در افکار خویشتن و عدم تمایل به تغییر عقاید، در پاسخ بی رحم،عدم احساس مسؤلیت در رابطه با چیزهای عملی و دنبال کاری که احتمالا از نظر خویش بسیار درست تلقی می گردد.

===================================

عامل(N) : ظرافت کاری – سادگی بی ظرافت

(این عامل به وضوح در بررسی های زنان مشاهده شده است، اما چون در آزمون عینی و در پرسشنامه هایی که به گروه مردان ارایه شده است، نیز مشاهده گردیده، می توان گفت که عامل عمومی مهمی در بررسی شخصیت است،گرچه قسمت وسیعی از شخصیت را در بر نمی گیرد).

 

سادگی بی ظرافت (در روابط)

ظرافت کاری (در روابط)

روابط اجتماعی

·          افراد با گرایش به این قطب، واجد علاقمندی به دیگران بوده و در روابط شان آسان گیر می باشند.

·          فردی که در این قطب قرار می گیرد، در روابط خویش با محیط سخت گیر، سرد و عقلی نگر است.

رغبت ها و توانایی ها

·          رغبت ها و توانایی ها: افرادی کم مهارت و فاقد ذوق معین.

·          به نظر می رسد که نشان دهنده گرایش به عقل نگری استحکام یافته و فکری دقیق، تمرین یافته و مؤثر داشته باشد. N+ها همچنین واجد ذوق ظریف هنری اند.

 

=======================================

 

عامل(O) :بی اعتمادی اضطراب  آمیز (دلهره) اعتماد توام با آرامش

این عامل یکی از مولفه های مهم عامل درجه دوم اضطراب  می باشد.

اعتماد توام با آرامش

بی اعتمادی اضطراب  آمیز (دلهره)

·          فردی آسوده وغیر حساس قرار دارد.

فردی که O+ است، با جدال های درونی شده ای روبروست که او را در معرض تجسمات و برانگیختگی هایی قرار می دهد که قابل کنترل و مهار نمی باشند. فرد در برابر واکنش به این جدال های درونی شده، به نقادی درونی خویش می پندارد و در ارزیابی هایش همواره با کم ارزندگی (احساس کهتری) مواجه می گردد (یأس ها و پشیمانی ها). اضطراب  شناور، افسردگی اضطرابی،هراس و ضعف روانی از جمله اختلالاتی می باشند، که در گرایش افراطی به این قطب بازیافته شده است. گروه روان آزرده ها و بزهکاران در این عامل گرایش معناداری به قطب مثبت نشان می دهند.

======================================

عامل Q1:محافظه کاری

به این عامل از طریق ارزیابی های شخصیت دست نیافته اند. بلکه این عامل به وضوح در بازخوردها پدیدار می شود. مع ذلک دارای نقشی آشکار در شخصیت کلی است.

فرد بنیادگرا خود را بیشتر درون نگر،جلوه می دهد، بیشتر به رویدادهای اساسی علاقمند است و به طور کلی بیشتر به امور عقلی، کلی است. از تست های عینی موقعیت، چنین بر می آید که اشخاصی که دارای نمره مثبت در این عامل هستند (Q1+) افراد مطلع تری هستند، کمتر در بند قیود اخلاقی اند، و به طور کلی بیشتر گرایش به تجربه زندگی دارند.

تصاویر اشخاص بنیاد گرا و محافظه کار از خلال بازخوردهای واقعی آنان به وضوح در خود پرسشنامه ترسیم شده اند.

این عامل و سه عامل باقیمانده دیگر با یک حرف (Q) مشخص شده اند،، زیرا هنوز موجودیت آنها را در سلسله عواملی که می تواند زمینه ارزشیابی ها را فراهم سازند، ثابت نکرده اند.

 ================================

عامل(Q2): خودکفایی ناتوانی در اخذ سیستم( مسلط بر خود متکی به دیگران)

همان طور که از پاسخ های این پرسشنامه بر می آید، این عامل در حد ارزشیابی خود نشان می دهد که فرد مصمم، عادت دارد، خود را به تنهایی رهبری کند، بدون آنکه لزوما در روابط خود با دیگران سلطه جو باشد.

شخصی که دارای عامل Q2– است، ترجیح می دهد با دیگران کار کند، در مصاحبت با دیگران تصمیم بگیرد، دوست دارد که ارزش او را بدانند و او را مورد تایید قرار دهند.او تابع مقررات و آداب و رسوم است و از مد پیروی می کند. ارزش پیشگویی این عامل از خلال همبستگی آن با مشاغل محرز خواهد شد.

 ==========================

 

عامل(Q3): مهار کردن اراده و پایداری خلق وخو

این عامل قرابت هایی با عامل  CوG  دارد،مع ذلک در سنجش ها به وضوح، پایدار نمی شود و هنوز به عنوان عاملی قلمداد و طبقه بندی می شود که حاصل پاسخ هایی است که افراد دارای هوش پایین به پرسشنامه داده اند.

براساس پاسخ های این پرسشنامه، افرادی که از لحاظ عامل Q3 غنی هستند میتوانند هیجان ها و رفتار خود را کاملا مهار کنند، تمایل به سرپوشی دارند، با هوش ودارای دقت عمل اند،ولی در عین حال لجباز نیز هستند.

با آنکه این عامل در سنجش های رفتار پدیدار نشده  است، مع ذلک مشاهده کرده اند که وقتی افرادی در این عامل غنی هستند، جمع می شوند، کارآمدی عمومی و عینیت گروه، آشکارا در مقایسه با زمانی که Q3در گروه ضعیفی است، افزایش می یابد. دلایلی وجود دارد که می توان چنین فکر کرد که افرادی که در این عامل قوی هستند، تمایلی به ریاضیات داشته باشند.

 ================================

عامل(Q4): تنش عصبی(مضطرب آرام)

در نخستین بررسی های این پرسشنامه با این عامل مواجه شده اند و آن را “عصبانیت”،”اضطراب “،”ناپایداری عصبی”و “بی خوابی توان زدوده”نامیدند.

تصویر عمومی فرد دراین عامل نشانگر کسی است که تنیده، تهییج شده، در پیچ وتاب، تحریک پذیر و نا شکیبا است. این نوع آزمودنی حتی بیش از حد ظرفیت خود کار کرده، نمی تواند غیر فعال باقی بماند. این جنبه شبیه توصیفی است که معمولا شخص فزون تنیده را مشخص می کند.سنجش ها نوعی همبستگی بین این عامل و توانایی و علاقه نسبت به جنس مخالف را نشان می دهند، ممکن است بتوان آن را به عنوان عامل سر کوفتگی جنسی، قلمداد کرد.

 ==================================

******

در مجموع وقتی درصدد جستجوی مشابهت هایی بین این عوامل و مقوله های بالینی بر می آیند، می توانند به سادگی مشاهده کنند که  A و H دو عامل روان گسیختگی هستند، عامل O با اضطراب شناور یا «ضعف روانی» مطابقت دارد، عامل F متمایز کننده هیستری تبدیلی، حالات آشفتگی، روان آزردگی دلهره و افسردگی است. عامل Q3 معرف خلق وخوی وسواسی است، عامل L مؤلفه ای از پارانویاگونگی است و عامل C نورز گرایی را می سنجد.

*************

تفسیر عوامل مرتبه دوم آزمون شخصیتی کتل (16 PF)

 

برون گرایی )برون گرایی در برابر درون گرایی)

درون گرایی

برون گرایی

·          اصولا در تماس های بین فردی خجالتی، خودکفا و خوددار می باشد. این مسئله می تواند بسته به وضعیت خاصی که در آن انتظار می رود شخص عمل کند، مطلوب یا نامطلوب باشد. به عنوان مثال: درون گرایی یک عامل پیشگویی مطلوب، در خصوص مهارت دقیق فرد است.

 

·          معمولا فردی اجتماعی و اهل رفت و آمد بوده و غیر خوددار و توانا در بوجودآوردن و در حفظ روابط بین فردی می باشد. این مسئله می تواند در وضعیت هایی که نیازمند به این نوع خلق و خو می باشد مطلوب باشد (به عنوان مثال: فروشندگی)، اما نباید لزوما به عنوان عامل پیشگویی کلی به عنوان مثال: کسب موفقیت علمی مطلوب باشد.

 ============================

اضطراب: (اضطراب پایین در برابر اضطراب بالا)

اضطراب پایین

اضطراب بالا

·          اصولا کسانی هستند که زندگیشان به طور کلی رضایتبخش بوده و کسانی هستند که قادرند به چیزهایی که برایشان مهم به نظر می رسد دست یابند. هرچند که نمره فوق العاده پایین در این عامل همان گونه که عموما در مطالعات مربوط به اضطراب و کسب موفقیت انجام شده است،می تواند به معنی فقدان انگیزه برای انجام کارهای دشوار باشد.

·          افرادی که در این عامل نمره بالا کسب می کنند به گونه ای که در کل شناخته شده انداز حیث اضطراب در سطح بالایی می باشند. لازم نیست که آنها فردی عصبی باشند زیرا اضطراب می تواند قایم بر وضعیت باشد اما این احتمال وجود دارد که ناسازگاری هایی وجود داشته باشد. مثلا آنها ممکن است از میزانی که قادرند خواسته هایشان را از زندگی تأمین کنند و به آنچه که می خواهند برسند ناراضی باشند. اضطراب بسیار بالا معمولا مخلّ کارایی و موجب اختلال جسمانی می باشد.

 ============================

انعطاف پذیری (انعطاف پذیری در برابر حساسیت عاطفی)

 

حساسیت عاطفی

انعطاف پذیری

·          افرادی که در این عامل نمره پایین کسب می کنند اصولا تحت تأثیر عواطفشان قرار می گیرند. آنها بیشتر افرادی موقّر با علایق فرهنگی و هنری می باشند. کسانی که نمره پایین به دست می آورند نسبت به حساسیت خود و دیگران حساس هستند. هرچند که ممکن است در انجام اقدامات خطیر، کند بوده و ترجیح دهند که در خصوص موضوع، بررسی های بیشتری به عمل آورند.

·          افرادی که در این عامل نمره بالا به دست می آورند بیشتر تحت تأثیر حقایق قرار می گیرند تا احساسات. آنها اصولا افرادی با شهامت، استوار، قاطع و متکبر می باشند.

==================================

استقلال )استقلال در برابر وابستگی)

وابستگی

استقلال

·          افرادی که در استقلال نمره پایین کسب می کنند دارای شخصیتی متکی به گروه، منزوی و منفعل هستند.

·           آنها بیشتر خواهان و نیازمند حمایت از سوی سایر افرادبوده و بیشتر رفتار خود را در جهت افرادی که این گونه حمایت را به آنها می دهند سوق می دهند.

·          اشخاصی که در این عامل نمره بالا به دست می آورند اصولا پرخاشگر، مستقل، با جرأت و نافذ هستند.

·          آنها به دنبال موقعیت هایی هستند که در آن این گونه رفتارها تحمل گردیده و چه بسا از پاداش نیز برخوردار گردد و اصولا ابتکار چشمگیری را نشان می دهند.

 

 ===========================

کنترل غرایز: (کنترل بالا در برابر کنترل پایین)

کنترل غرایز پایین

کنترل غرایز بالا

·          افرادی که در این عامل نمره پایین کسب می کنند نوعا طبق ارزش های سایرین  یا بر اساس احساس وظیفه عمل نمی کنند، آنها اصولا ناسازگار بوده و از تغییر دادن قوانین دریغ ندارند و کسانی هستند که هر زمان اقتضا کند مجموعه قوانین خاص خود را به وجود می آورند.

·           اینها افرادی انعطاف پذیرند. با وجود این چون تمایل دارند خواسته های خود را دنبال کنند آنها ممکن است در حدی که برخی از موقعیت ها طلب می کند دارای انضباط فردی نباشند. به علاوه آنها را می توان گاهی به عنوان غیرقابل اتکاء تلقی نمود زیرا قوانینی که آنها بر اساس آن عمل می کنند ممکن است برای دیگران روشن نباشد.

·          اشخاصی که در این عامل نمره بالا به دست می آورند نوعا از کنترل و فرامن قوی برخوردارند. به این معنی که آنها قوانین محیطی که در آن فعالیت می کنند را نهادینه نموده اند. بدین ترتیب آنها میل دارند به اینکه با انتظاراتی  که دیگران از آنها یا انتظاراتی که خودشان از خود دارند منطبق شوند.

·           آنها کاملا قابل اتکاء هستند زیرا قوانین را تغییر نمی دهند هرچند که ممکن است آن قدر کنترل شده باشند که دیگران آنها را به عنوان محکم یا اخلاق گرا به حساب آورند.

 ============================

 

سازگاری: (سازگاری در برابر عدم سازگاری)

عدم سازگاری

سازگاری

·          افرادی که در این عامل نمره پایین به دست می آورند دارای رفتارهایی هستند که بر احتمال وجود اختلال عصبی دلالت دارد. آنها اصولا نگران، مضطرب واکنش گرا می باشند. هرچند که در ماوراء این رفتارهای مرتبط با اضطراب، افرادی که نمره پایین کسب می کنند نوعا احساساتی و خود مطرح ساز هستند. این ترکیب از نشانه ها این را محتمل می سازد که فردی که نمره پایین کسب می کند سازگاری با زندگی روزمره را سخت می بیند.

·          افرادی که در این عامل نمره بالا کسب می کنند اصولا به خوبی سازش یافته هستند. آنها به نوعی دارای اعتماد به نفس بالا بوده و آرام، سازگار و انعطاف پذیر می باشند. بدین ترتیب انتظارمی رود، آنهاها مشکل اندکی برای سازش با زندگی روزمره، داشته باشند.

 ===========================

 

قدرت رهبری : (قدرت رهبری بالا در برابر قدرت رهبری پایین)

قدرت رهبری پایین

قدرت رهبری بالا

·          اشخاصی که در این عامل نمره پایین به دست می آورند اصولا فاقد علایمی هستند که به نوعی در رهبران یافت می شود. اینها معمولا در مطرح نمودن خود ناتوان هستند. آنها معمولا از منازعه روی گردان بوده و فاقد کنترل فردی برای برآورده ساختن نیازها  و انجام کارها در زمان مقرر می باشند.

·          اشخاصی که در این عامل نمره بالا به دست می آورند اصولا دارای خلق وخوی هستند که از یک رهبر انتظار می رود. این افراد معمولا اجتماعی، آرام، مدعی و دارای اعتماد به نفس می باشند. مهمتر از همه اینکه آنها دارای بلوغ عاطفی که برای حل منازعات لازم است هستند در حالی که تأکید بر انجام کارها را، همواره حفظ می کنند.

 ===========================

 

خلاقیت: (خلاقیت بالا در برابر خلاقیت پایین)

خلاقیت پایین

خلاقیت بالا

·          افرادی که در این عامل نمره پایین به دست می آورند، اشخاصی با تفکر خشک و غیرخلاق و عمل گرا می باشند. آنها اصولا به راه های صحیح شناخته شده در انجام کارها پایبند هستند تا اینکه راه های جدیدی را برای انجام کار امتحان کنند. آنها وقت را صرف بوجود آوردن یک ایده نمی کنند، بلکه راه حل های قابل انجام و عملی را طلب می کنند.اینها در استفاده از یک راه حل، بهتر عمل می کنند تا در رسیدن به آن.

·          افرادی که در این عامل نمره بالا کسب می کنند افرادی خیال پرداز و اهل آزمایش هستند. افراد خلاق معمولا دارای اعتماد به نفس بالا بوده و اغلب اما نه لزوما همه، نسبتا جدی بوده  زیاد اهل رفت وآمد نمی باشند ترجیح می دهند وقت خود را برای تفکر صرف کنند تا با دیگران. گاهی اوقات افرادی که نمره بالا به دست می آورند آن قدر خیال پرداز هستند که نمی توانند محدودیت های عملی در استفاده از یک ایده خلاق را ببینند.

دستور اجرای پرسشنامه شخصیتی ۱۶ عاملی کتل

پرسشنامه شخصیتی ۱۶ عاملی کتل حاوی سؤالهایی است (۱۸۷ سؤال ) که رغبت ها و احساس های شما را نسبت به چیزها نشان می دهند. در بسیاری از سؤال ها، پاسخ های درست و غلط وجود ندارد و شما فقط باید مشخص کنید که چه چیزی از نظر شما درست است. پس از خواندن هر سؤال، پاسخ خود را با پر کردن چهارخانه مربوطه، در پاسخنامه مشخص نمایید.

نام و مشخصات خود را در بالای صفحه پاسخنامه ای که به صورت جداگانه در اختیارتان قرار داده شده است، بنویسید.

حالا به سه سؤال زیر که به عنوان مثال ارایه شده و در پاسخنامه با عنوان مثال ها مشخص شده اند، پاسخ دهید. شما برای هر سؤال می توانید یکی از سه گزینه را انتخاب نمایید اگر گزینه ای که انتخاب کرده اید «الف» است چهارخانه سمت راست را پر کنید، اگر گزینه «ب» ر اانتخاب کرده اید، چهار خانه وسط را پر کنید. و اگر گزینه «ج» را انتخاب کرده اید، چهار خانه سمت چپ را پر کنید.

مثال ها :

۱- تماشای مسابقه های ورزشی را دوست دارم.

الف : بله (غالباً)             ب : گاهی           ج : نه (هرگز)

۲- دیگران مرا بی حوصله می دانند.

الف : درست               ب : نامطمئن           ج: غلط

۳- من دوستانی را ترجیح می دهم که :

الف : آرام هستند             ب : بین این دو         ج : معاشرتی و سر زنده

وقتی آزمونگر به شما می گوید با سؤال شماره یک کار خود را آغاز کنید و به پرسش ها پاسخ دهید، این چهار نکته را در نظر داشته باشید.

۱- وقتی پاسخی را مشخص کنید که به نظر شما درست است. بهتر است آنچه را که واقعاً فکر می کنید بگویید.

۲- وقت خود را با فکر کردن درباره هر سؤال،تلف نکنید. اولین و طبیعی ترین پاسخی را که به ذهنتان می آید، انتخاب کنید. البته سؤالها، کوتاه تر از آن هستند که بتوانند همه اطلاعاتی را که مایلید داشته باشید در اختیار تان بگذارند اما شما باید بهترین پاسخی را بدهید، که تحت شرایط موجود امکان پذیر است.

۳- به همه سؤال ها به ترتیب پاسخ دهید. هیچ سؤالی را بدون پاسخ نگذارید.

۴- شما باید در اغلب موارد گزینه های «الف » یا «ج» را انتخاب کنید و فقط موقعی از گزینه ب استفاده کنید که احساس می کنید مجبور هستید، زیرا هیچ یک از گزینه های «الف » و «ج » به نظرتان درست نمی آید.

در این تست به هیچ وجه ، منظور نشان دادن “محسنات” یا ” معایب” نیست. چه؛ این مفاهیم نسبی و مربوط به قلمرو اخلاقند. به عبارت دیگر صحبت از پاسخ “صحیح” یا “غلط” نیست ، زیرا ماهیت هر شخص متفاوت از دیگران است . آن چه در این تست باید مشخص گردد چگونگی بودن یا احساس کردن است که اگر با صداقت بیان شوند؛ دیگر به خودی خود، خوب یا بد نیستند.

شما باید سوال ها را به ترتیب و با دقت بخوانید و پاسخ مورد نظر خود را بین دو امکان ( “بله” – “نه” یا آن که “الف” – “ب”) انتخاب کنید و دور پاسخ مورد انتخاب خود یک دایره بکشید.

یک پاسخ یا امکان بین بینی [بینا بینی] نیز پیش بینی شده است که به صورت ” بین این دو” نوشته شده و در نتیجه ردیف پاسخ های هر سوال به صورت ( بله، بین این دو ، نه) در آمده است. اما توصیه نمی شود که از این پاسخ استفاده کنید. سعی کنید خود را به یکی از دو پاسخ اصلی(بله ، نه) قانع کنید و پاسخ “بین این دو” را انتخاب نکنید؛ مگر آن که واقعا چاره ای نداشته باشید. در این مورد بهتر است که سوال را از نو بخوانید و هر کلمه را سبک وسنگین کنید ( بخصوص قیدهای : خیلی ، بسیار ، اغلب،….) و موقعیت مورد نظر را در تمام اشکال ممکن مجسم کنید .

پاسخ “بین این دو ” ممکن است با معانی مختلف در نظر گرفته شود : (نه بله است و نه آن که نه است) ، ( من نمی دانم) ، (سوال با من تناسب ندارد) … .

تذکر

۱-     شما باید از سوال یک شروع کنید و به ترتیب به سوالاتی که به دنبال آن می آیند پاسخ دهید و در هر حال نباید هیچ یک از سوالات را از قلم بیندازید(حتی اگر در مورد سوالی تردید دارید؛ معذالک به آن پاسخ دهید).

۲-     در خواندن سوال ها و پاسخ دادن به آن ها درنگ نکنید. می توان به طور متوسط برای پاسخ دادن به هر سوال ۱۰ ثانیه وقت گذاشت و در نتیجه به این پرسشنامه در ظرف تقریبا نیم ساعت پاسخ داد.

۳-     اگر در مورد دستورات این تست اشکالی دارید بلافاصله سوال کنید.

سوالات پرسشنامه شخصیتی ۱۶ عاملی کتل

۱)     آیا دستوراتی که اکنون خوانده اید کاملا می فهمید؟بلهبین این دونه
۲)     ایا حاضرید که به این سوال ها تا آنجاکه ممکن است صمیمانه پاسخ دهید؟بلهبین این دونه
۳)     آیا از طرز صحبت نامودبانه(حتی وقتی در حضور دیگران نباشد) بدتان می آید؟بلهبین این دونه
۴)     آیا گرایش دارید کارهایتان با تانی و تفکر باشد؟بلهبین این دونه

۵)     آیا ترجیح می دهید شبی را :

الف- با یک سرگرمی مورد علاقه تان به پایان برسانید؟

ب- یا در یک گردهمایی پر جنب و جوش بگذرانید؟

الفبین این دوب
۶)     آیا برایتان اتفاق افتاده است که رد خواب خود به خود راه بروید یا عملی انجام بدهید؟بلهبین این دونه

۷)     آیا بیشتر جذب یک :

الف- نمایشبامه یا یک مسابقه ورزشی شده اید؟

ب- یا یک کنفرانس درباره یک موضوع جدی؟

الفبین این دوب
۸)     آیا پاره ای چیزهای کوچک اعصاب شما را به گونه ای غیرقابل تحمل ناراحت می کنند؟ هر چند می دانید که این چیزها چندان اهمیتی ندارند؟بلهبین این دونه

۹)     آیا ترجیح می دهید( که در شرایط تساوی حقوق ، وجهه و غیره) :

الف – یک فیزیک دان باشید؟

ب- یا فروشنده یک محصول جدید؟

الفبین این دوب
۱۰)آیا فکر می کنید شرم از برهنگی یک پیشداوری معقول است و مردم باید خوشان را از دست آن رها کنند؟بلهبین این دونه

۱۱)آیا دوست می داشتید که :

الف – معلم مدرسه باشید؟

ب- یا یک جنگلبان ؟

الفبین این دوب
۱۲)آیا عمیقا احساس می کنید که مردم باید به داشتن طرز رفتار درست بیشتر توجه کنند و احترام بیشتری برای قانون و اصول رفتار درست قائل باشند؟بلهبین این دونه

۱۳)آیا بیشتر ناراحت می شوید از :

الف- کارهای نامطبوع ولی غیر تعمدی دیگران مثل عطسه کردن با صدای بلند؟

ی- یا قصور در رفتار درست یا اصول اخلاقی؟

الفبین این دوب
۱۴)آیا فکر می کنید که گسترش جلوگیری از باروری [بارداری] (برنامه تنظیم خانواده ، چاره اصلی حل مشکلات اقتصادی جهان است ؟بلهبین این دونه
۱۵)آیا غالبا این میل بسیار آمرانه در شما وجود دارد که فقط به منظور بهتر کردن روحیه خود در کنار افراد خوش مشرب و با نشاط باشید؟بلهبین این دونه
۱۶)آیا عمیقا از حیف و میل متنفرید؟بلهبین این دونه
۱۷)آیا فکر می کنید غلط است چنین تصور کنند که پیشرفت عبارت است از ایجاد تغییرات اساسی در سرمایه داری خصوصی؟بلهبین این دونه

۱۸)آیا ترجیح می دهید همنشین شما شخصی باشد که :

الف- از نظر هنری با استعداد باشد؟

ب- وجهه اجتماعی داشته باشد؟

الفبین این دوب

۱۹)اگر قرار بود که برای اجرای یکی از مقاصد زیر رای می دادید، کدام یک را انتخاب می کردید؟

الف- برقراری رژیم گیاه خواری بر اساس احترام نسبت به زندگی حیوانات؟

ب- عقیم ساختن کودن های ذهنی و کسانی که دارای سرشتی ناقص اند؟

الفبین این دوب
۲۰)آیا از این که وقتی کار می کنید؛ عده ای شما را نگاه کنند، تنفر دارید؟بلهبین این دونه
۲۱)آیا برایتان اتفاق اغلب می افتد که وقتی به آن چه در روز گذشته است؛ فکر می کنید، خود را تنیده و نا آرام احساس کنید؟بلهبین این دونه
۲۲)گمان می کنید که باید دقت کنید که درباره ارزش خود چیزی نگویید و فرصت دهید که دیگران کشف کنند که شما دارای چه توانایی هایی هستید؟بلهبین این دونه
۲۳)آیا به طور کلی موفق می شوید که هیجان های خود را به هر شکلی که باشند، مهار کنید؟بلهبین این دونه
۲۴)آیا برای شما از این که وقت خود را به سوال درباره هدف نهایی زندگی انسانی بگذرانید، یک امر عادی است؟بلهبین این دونه
۲۵)”بیل” برای “کندن” است، همان طور که “چاقو” برای ؟تیز کردنبریدنپوست کردن
۲۶)آیا می توانید افراد خودستایی را که از خود صحبت می کنند یا به طور مستقیم می خواهند بفهمانند که برتر از دیگرانند تحمل کنید؟بلهبین این دونه
۲۷)گمان می کنید که جامعه باید با سرعت بیشتری اشکال جدید زندگی را بپذیرد و سنن یا عادات کهنه را کنار بگذارد؟بلهبین این دونه

۲۸)آیا بیشتر ناراحت می شوید از کسی که :

الف- همیشه همان صحبت ها را از سر می گیرد؟

ب- مست می کند و مزاحم دیگران می شود؟

الفبین این دوب
۲۹)اگر در کاری چنین به نظر آید که بخت باشما یاری نمی کند ، گمان می کنید به خطر کردنش می ارزد؟بلهبین این دونه
۳۰)آیا فکر می کنید اکثر مردم اکراه دارند از این که خود را برای دیگران به زحمت بیندازند، که آن قدرمودبانه کنار می کشند؟بلهبین این دونه
۳۱)آیا لحظاتی وجود دارند که شما نمی توانید مانع شوید که نسبت به خود دلسوزی کنید؟بلهبین این دونه
۳۲)فکر می کنید که تعداد قابل ملاحظه ای آزمایش علمی( نظیر تشریح موجودات زنده یا تهیه مواد انفجاری با قدرت زیاد) وجود دارند که بهتر است ممنوع گردند؟بلهبین این دونه
۳۳)آیا اغلب حسادت وجود شما را فرامی گیرد؟بلهبین این دونه
۳۴)آیا شما گرایش دارید که زود با مردم عصبانی شوید؟بلهبین این دونه
۳۵)آیا شما شخصی پر نشاط و مهیج(شاید بسیار پر نشاط و بسیار مهیج) می دانند؟بلهبین این دونه

۳۶)ترجیح می دهید که لباس شما:

الف- ساده و معقول باشد؟

ب- توام با اندکی سلیقه خاص باشد تا باعث شود دیگران به شما نگاه کنند؟

الفبین این دوب
۳۷)آیا وجدان شما عملا شما را وادار می کند که درکار خود بیش از حد دارای دقت عمل باشید؟بلهبین این دونه

۳۸)اگر باکسی موافق نباشید تمایل داریدکه :

الف- قابل قبول ترین راه حل را که دارای کمترین پیچیدگی ممکن باشد، بیابید؟

ب- آن قدر بحث کنید تا کاملا تفاوت بیت ارزش ها ، اصول یا مواضع فکری روشن شوند؟

الفبین این دوب
۳۹)آیا وضع سلامت شما آن قدر ناپایدار است که شما را وادار می کند غالبا نقشه های خود را تغییر دهید؟بلهبین این دونه

۴۰)ترجیح می دهید که برای تامین زندگی :

الف- به عنوان هنرمند فعالیت کنید؟

ب- به عنوان حسابرس خبره کار کنید؟

الفبین این دوب
۴۱)آیا این احساس را دارید که جدیت شما باعث حس اعتماد در دیگران می شود به قسمی که به طور طبیعی به اجرای نقش رهبری هدایت می شوید؟بلهبین این دونه
۴۲)آیا این احساس را دارید که جدیت شما باعث احساس اعتماد در دیگران می شود به قسمی که به طور طبیعی به اجرای نقش رهبری هدایت می شوید؟بلهبین این دونه
۴۳)آیا به توانایی های خود برای مقابله با فوریت هایی که پیش می آیند، اعتماد دارید؟بلهبین این دونه

۴۴)چه شغلی را ترجیح می دهید :

الف- شغلی که برای شما خیلی گیرا باشد؟

ب- چیزی که کمتر جالب باشد اما شما را از نظر اجتماعی بالا ببرد؟

الفبین این دوب

۴۵)ترجیح می دهید که دوستی از جنس خود داشته باشید که :

الف- عمیقا به فکر مشخص کردن موضع خود نسبت به زندگی در جمیع جهات آن باشد؟

ب- کارآمد ، در انجام امور با کفایت، مطمئن از خود و دارای طرز تفکر عملی باشد؟

الفبین این دوب

۴۶)آیا ترجیح می دهید که در اجتماع :

الف- خود را به وضوح جلو بیندازید و حرف بزنید ؟

ب- آرام در پشت صحنه بمانید؟

الفبین این دوب

۴۷)به طور کلی ترجیح می دهید که :

الف- داستان یک میهمانی که درآن افراد سرشناس حضور دارند یا شرح یک ماجرا را بخوانید؟

ب- یا در آن میهمانی شرکت کنید یا آن ماجرا را تجربه کنید؟

الفبین این دوب
۴۸)از بین اعداد مقابل ، کدام یک با دو عدد دیگر فرق دارد؟۵۷۲
۴۹)فکر می کنید که بسیاری چیزهایی که یک انسان متوسط را به خود مشغول می دارند شایسته آن نیستند که شخص معقولی را به خود مشغول دارند؟بلهبین این دونه
۵۰)آیا به طور کلی بیشتر علاقه دارید که کار ذهنی خود را برای دست یافتن به چاره ای از نتایج مشاهده کنید یا کاربست این نتایج بیشتر مورد نظر شماست؟بلهبین این دونه
۵۱)آیا معمولا در لحظه ای که بیش از همه به انرژی نیاز دارید، دارای انرژی کافی هستید؟بلهبین این دونه
۵۲)آیا وقت خود را زیاد به صحبت درباره میهمانی های بزرگی که در گذشته برایتان دلپذیر بوده اند، می گذرانید یا بیشتر وقت خود را صرف بیاد آوردن آن ها می کنید؟بلهبین این دونه
۵۳)آیا فکر می کنید که شما به دلیل تنش درونی خود برای انجام دادن هر عمل بیشتر از حدی که برای اکثر مردم لازم است ، انرژی صرف می کنید؟بلهبین این دونه
۵۴)آیا گمان می کنید که جای تاسف خواهد بود اگر قسمتی از پولی که برای امور مذهبی اختصاص یافته در اختیار پژوهش عامی قرار گیرد؟بلهبین این دونه

۵۵)وقتی صحبت می کنید:

الف- آیا آن چه را که در اولین وهله به ذهنتان می آید، می گویید؟

ب- یا تامل می کنید تا آنچه می گویید حتی الامکان دقیق و مشخص باشد؟

الفبین این دوب

۵۶)زندگی در کدامیک از دو وضع زیر برای شما قابل ترجیح است :

الف- هنرپیشگی؟

ب- دبیری یک کانون مخصوص جوانان؟

الفبین این دوب
۵۷)آیا هرگز سعی کرده اید که برای ورود به یک محوطه نگهبان یا دربان را به شک بیندازید، در عین حال که می دانسته اید حق ورود به آن جا را دارید؟بلهبین این دونه
۵۸)آیا اتفاق می افتد که چند شکست کوچک ، شما را بی نهایت بر انگیخته کند؟بلهبین این دونه

۵۹)کدام یک از عنوان های روزنامه های زیر ممکن است بیشتر توجه شما را به خود جلب کند :

الف- فیزیکدان ها به کشف مهمی نائل می ایند؟

ب- یک دیکتاتور یک حکومت قانونی را در معرض نهدیدهایی قرار می دهد؟

الفبین این دوب
۶۰)آیا دوست دارید از موقعیتی که دارای تغییر، مسافرت و تنوع (علیرغم معایب آن) است ، برخوردار باشید؟بلهبین این دونه
۶۱)آیا معمولا با رجوع به اصول کلی اخلاقی برای کاری که باید انجام بدهید، تصمیم می گیرند؟بلهبین این دونه
۶۲)ایا تمایل دارید که بی دلیل خود را ازار دهید؟بلهبین این دونه
۶۳)اگر دو بچه آشنا را ببیند که بر سر عروسکی نزاع می کنند، چه می کنید:بلهبین این دونه

۶۴)آیا در شرایط مساوی ترجیح می دهید که یک دوست مرد ( یایک دوست زن) داشته باشید که :

الف- بتواند مردم را تحت تاثیر قرار دهد و یک محفل اجتماعی را تحت سلطه خود در آورد؟

ب- بتواند برای شما یک دوستی روشنفکرانه جالب به ارمغات بیاورد؟

الفبین این دوب

۶۵)ایا این احساس را دارید که به درد هیچ کار نمی خورید و در زندگی هیچوقت موفق نخواهید شد:

الف- به ندرت

ب- اغلب اوقات

الفبین این دوب

۶۶)کدامیک از دو رشته زیر را ترجیح می دهید:

الف – جغرافی را؟

ب- فلسفه را ؟

الفبین این دوب

۶۷)آیا مردمی را ترجیح می دهید که :

الف- همیشه دقیقا از موضع خود آگاهند ؟

ب- با سبک و سنگین کردن له و علیه ، مدت ها در تردیدند؟

الفبین این دوب
۶۸)آیا احساس می کنید که یک مشکل ناگهانی ممکن است شما را در موقعیتی قرار دهد که توانایی حل آن را نداشته باشد؟بلهبین این دونه
۶۹)آیا این احساس را دارید که لازم است قبل از اقدام به کاری ، نقشه هایی دقیق برای آن طرح کرد؟بلهبین این دونه
۷۰)آیا اگر شما را مود استهزا قرار دهند همین امر موجب یاس در شما می شود؟بلهبین این دونه
۷۱)آیا چنانچه منقلب شوید به سرعت خونسردی خود را دوباره به دست می آورید؟بلهبین این دونه
۷۲)آیا می توانید صادقانه بگویی که اگر در شب از یک قبرستان بگذرید ، احساس ناراحتی نخواهید کرد؟بلهبین این دونه
۷۳)نسبت “بزودی” به “هرگز” مثل نسبت ” نزدیک ” است به :دورهیچ کجاوسیعا

۷۴)اگر قرار بود که برای اخذ تصمیم در مورد یکی از اقدامات زیر رای می دادید، کدام یک را انتخاب می کردید؟

الف- به همه توده های مردم یک زبان بین المللی آموخته شود.

ب- به فرد حق داده شود که زندگی جنسی خود را بنا به تشخیص و عقل خود هدایت کند نه آن که از قوانین اخلاقی سنتی تبعیت کند.

الفبین این دوب
۷۵)آیا طبیعتا خجالتی هستید و در حضور کسانی که دارای موقعیت برتری هستند یا از لحاظ مرتبه یا تجربه از شما بالاترند، نارسایی های خود را حس می کنید؟بلهبین این دونه

۷۶)آیا تمایل دارید به :

الف- یک خوش بینی تقریبا بدون تشویش؟

ب- یک بدبینی تقریبا احتیاط آمیز؟

الفبین این دوب
۷۷)آیا بهتر است که جمعه با تاکید بیشتری به عنوان روز وظایف عبادی در نظر گرفته شود؟بلهبین این دونه
۷۸)آیا اغلب اتفاق می افتد بذله هایی را که به ذهنتان میرسد، به زیان دیگران (که گاهی سزاوار آنند) بیان کنید؟بلهبین این دونه
۷۹)آیا اتفاق افتاده است که از صحبت های بدخواهانه ای که پشت سر شما گفته اند، صحبت هایی که هیچ پایه و اساسی نداشته اند، ناراحت شوید؟بلهبین این دونه
۸۰)آیا حتی پس از صرف قهمه یا چای در آخر شب می توانید به خوبی بخوابید؟بلهبین این دونه
۸۱)آیا صبر می کنید تا کاملا از آن چه می گویید مطمئن گردید و بعد وارد بحث شوید؟بلهبین این دونه

۸۲)کدام یک از فعالیت های زیر را ترجیح می دهید:

الف- امرین های بدنی را ؟

ب- بازی های فکری را؟

الفبین این دوب
۸۳)آیا تمایل دارید که بسیار محتاط باشید و احساسات دیگران را مثلا با اجتناب از دادن تذکرات سرسری که بعدا موجب تاسف شما گردند، در مد نظر داشته باشید؟بلهبین این دونه

۸۴)آیا خواستار آن هستید که در روزنامه ها جای مهمتری به شما بدهند :

الف- جایی که به کاشفان می دهند؟

ب- جایی که به کشتی گیران مشهور یا به کسانی که در مسابقات بزرگ مقام اول را کسب می کنند، می دهند؟

الفبین این دوب
۸۵)آیا گاهی تذکراتی می دهید که خود به طور جدی به آن ها اعتقاد ندارید، بلکه برای آن است که با مفتضح کردن دیگران تفریح کنید؟بلهبین این دونه
۸۶)آیا کار شما کاری است که مستلزم دقت بسیار در تمام جزئیات است؟بلهبین این دونه
۸۷)آیا شما را به عنوان شخصی می شناسند که دارای قریحه درون نگری هستید؟بلهبین این دونه
۸۸)آیا بدون دلیل از نوعی حیوان دچار وحشت می شوید؟بلهبین این دونه

۸۹)آیا دوست دارید :

الف- ادعا کنید که می توانید با مشکلات، هر زمان که پیش آیند، مقابله کنید؟

ب- برنامه کاری ترتیب دهید تا تمام مشکلات را قبل از اجرا حل کنید؟

الفبین این دوب
۹۰)آیا در مجموع والدین خود را تحسین می کنید؟بلهبین این دونه
۹۱)ایا می توانید چنان به شدت خود را به یک کار خلاق یا یک کار جالب دلبسته شازید که برایتان نداشتن یک دوست صمیمی کاملا علی السویه باشد؟بلهبین این دونه

۹۲)فکر می کنید که برای شما حل کردن کدام یک از مسائل زیر مهم تر است:

الف- مشکلات سیاسی جهان جدید؟

ب- مساله جهت گیری اخلاقی جهان جدید؟

الفبین این دوب
۹۳)آیا اتفاق می افتد که حالات هیجانی شما باعث شوند که حتی در برابر چشم خود به عنوان یک فرد بی منطق جلوه گر شوید؟بلهبین این دونه
۹۴)آیا دوست دارید که دائما نوع کار خود را عوض کنید؟بلهبین این دونه

۹۵)آیا :

الف- اگر مردم نشان ندهند که به اندازه کافی قدر شما را می دانند، در مقابل این وضع بی تفاوت می مانید؟

ب- یا اگر به اندازه کافی قدر شما را ندانند روحیه خود را از دست می دهید؟

الفبین این دوب
۹۶)آیا این احساس را دارید که چندین بار و اخیرا متهم به خطایی شده اید که آن را مرتکب نشده اید؟بلهبین این دونه

۹۷)فکر می کنید که در ازدواج باید زنی را (شوهری را) ترجیح داد که:

الف- دارای آن چنان وجهه ای باشد که دیگران را به تحسین وادار کند؟

ب- یا بازخورد و رفتار وی در مقابل زندگی اساسا جنبه معنوی داشته باشد یا آن که از قریحه خنری برخوردار باشد؟

الفبین این دوب
۹۸)آیا دوست دارید در یک گروه آن کسی باشید که آن گروه و کارهای آن را ، آن چنان خوب می شناسد که می تواند خود را در راس دیگران قرار دهد؟بلهبین این دونه
۹۹)آیا بیشتر شخصی هستید لجباز و متمایل به پیروی از افکار خاص خود و بدون توجه به عقاید دیگران؟بلهبین این دونه
۱۰۰)       اگر در اجتماع دفعتا در مرکز توجه یک گروه قرار بگیرید، ناراحت می شوید؟بلهبین این دونه
۱۰۱)       آیا روحیه انتقادی شما بر اثر خواندن نوشته هایی که هدف های تیلیغاتی در آن ها گنچانده شده اند اغلب به اسانی برانگیخته و بیدار می شوند؟بلهبین این دونه
۱۰۲)       آیا غالبا از خود ناراضی هستید وهمراه و همراه با آن احساس می کنید که به اندازه دیگران توانایی ندارید؟بلهبین این دونه
۱۰۳)       آیا احتیاط ذاتی شما مهمولا مانع می شود که با یک شخص از جنس مخالف خود که او را نمی شناسید ولی بسیار دلفریب است باب گفتگو را بگشایید؟بلهبین این دونه
۱۰۴)       رابطه “ترکیب کردن ” با “مخلوط کردن” مثل رابطه”گروه” است با:دشمنانلشکرجمعیت
۱۰۵)       آیا آن قدر درد معده کشیده اید که از خود بپرسید آیا من زخم معده دارم؟بلهبین این دونه
۱۰۶)       کدام یک از کسرهای زیر مقابل این خط از نوع دوکسر دیگر نیست؟۱۱/۳۹/۳۷/۳

۱۰۷)       ترجیح می دهید که به کدام یک از دو شغل زیر اشتغال داشته باشید:

الف- راهنمای حرفه ای برای جوانانی که در جستجوی شغلی هستند؟

ب- مدیر یک موسسه صنعتی ؟

الفبین این دوب
۱۰۸)       وقتی افراد مقتدری سعی می کنند که شما را وادار به کاری کنند آیا معمولا تمایل دارید درست به عکس آن عمل کنید؟بلهبین این دونه
۱۰۹)       آیا دوست دارید که در مجامع بسیار متعددی مانند میهمانی ها یا مجالس شادی شرکت کنید؟بلهبین این دونه
۱۱۰)       آیا معمولا نفرت دارید از این که در چیزهای بسیار شخصی شما را یاری دهند مثلا مستخدمین برای این امور در خدمت شخص شما باشند؟بلهبین این دونه

۱۱۱)       آیا دوره هایی وجود دارند که شما احساس بدخلقی کنید و در آن دوره ها مایل به دیدن کسی نباشید:

الف- بسیار به ندرت

ب- اغلب اوقات

الفبین این دوب
۱۱۲)       آیا دوست دارید که طرح های خود را شخصا تنظیم نمایید بدون آن که دیگران فکرهایی را در مورد آن ها به شما القاء کنند و بدون آن که با آن ها بحث کنید؟بلهبین این دونه
۱۱۳)       آیا این احساس را دارید که گفتگو با افرادی که بسیار خشک و پای بند عادات اجتماعی هستند شما را ناراحت می کند، چون از حساسیت لازم برخوردار نیستند؟بلهبین این دونه

۱۱۴)       در مجموع مصاحبت کدام یک را بیشتر ترجیح می دهید:

الف- کتاب را؟

ب- اشخاص را؟

الفبین این دوب
۱۱۵)       آیا به آسانی درباره هر موضوعی که فکر خود را به آن مشغول می دارید، تمرکز حاصل می کنید؟بلهبین این دونه

۱۱۶)       وقتی کاری را شروع کرده اید که روزها یا ماهها به طول می انجامد، فکر می کنید که:

الف- می توانید به آسانی در هر لحظه آن را کنار بگذارید و استراحت کنید؟

ب- تا کار تمام نشود مشکل است بتوانیدآن را کنار بگذارید و استراحت کنید؟

الفبین این دوب

۱۱۷)       اگر بنا باشد که چیزی را درباره موضوع معینی بیاموزید، ترجیح می دهید از چه طریق این کار را انجام دهید :

الف- در جریان بحث های هدایت شده؟

ب- با خواندن کتاب درباره موضوع در مناسب ترین موقع؟

الفبین این دوب
۱۱۸)       فکر می کنید که اغلب ما آنقدر گرفتار عیوب هستیم که اگر چشم پوشی متقابل در کار نباشد ، زندگی غیرقابل تحمل تر می شود؟بلهبین این دونه

۱۱۹)       وقتی از شما می خواهند که پس از انجام دادن وظایف خود و در پی یک روز کامل کاری ، اضافه کار کنید، آیا:

الف- هرگز هیچ احساس ناراحتی از خود نشان نمی دهید؟

ب- آشکارا نشان می دهید که ناراضی هستید؟

الفبین این دوب

۱۲۰)       ترجیح می دهید افرادی که یا شما کار می کنند :

الف- شما را تنها بگذارند؟

ب- عادت کنند که هر موقع که دلشان خواست به دیدن شما بیایند؟

الفبین این دوب
۱۲۱)       گمان می کنید که اجتناب از موقعیت هایی که باید در آن ها از آرامش خود منصرف شوید، برایتان لازم است، زیرا که این موقعیت ها برای شما خستگی مفرط به بار می آورند؟بلهبین این دونه
۱۲۲)       به کلماتی که در مقابل این جمله قرار گرفته اند نگاه کنید و از بین آن ها کلمه ای را که نوع آن با کلمات دیگر متفاوت است ، انتخاب کنید :هیچیکاندکیبسیار
۱۲۳)       آیا گرایش دارید که به همان اندازه (یا بیشتر) دوستانی از جنس مخالف خود داشته باشید یا دوستانی هم جنس خود؟بلهبین این دونه

۱۲۴)       وقتی دوستانی برای خود انتخاب می کنید بیشتر به این نکته توجه دارید که :

الف- معاشرت با آن ها مطبوع و آسان است.

ب- از پاره ای از جنبه های اخلاقی خوب و از ذوق سلیم برخوردارند.

الفبین این دوب

۱۲۵)       کدام یک از کارهای زیر را ترجیح می دهید :

الف- کار یک پیشخدمت رستوران را؟

ب- کار یک نجار را (البته در شرایط مساوی) ؟

الفبین این دوب
۱۲۶)       آیا وقتی کار سختی در پیش دارید، می لرزید، عرق می کنید و نگران می شوید؟بلهبین این دونه
۱۲۷)       نسبت ” شگفتی” به ” عجیب” مثل “ترس” است به :شجاعمضطربموحش
۱۲۸)       آیا گرایش دارید که در حضور افراد بالاتر از خود عصبی و نا آرام باشید؟بلهبین این دونه
۱۲۹)       آیا غالبا خواب هایی می بینید که بسیار تکان دهنده اند و خواب شما را آشفته می سازند؟بلهبین این دونه

۱۳۰)       وقتی که یک کار بدنی یا ذهنی انجام می دهید چه وقت نیاز به استراحت دارید :

الف- فقط پس از آن که اشخاص دیگری که به همان نوع کار مشغول بوده اند از پا درآمده باشند.

ب- پیش از این که هیچ کدام از آن ها چنین نیازی را احساس می کنند .

الفبین این دوب
۱۳۱)       آیا معمولا میزان موفقیت خود را در کار یا در ورزش با مردم در میان می گذارید بدو توجه به این نکته که لازم است صبر کنید تا آن ها از شما بپرسند؟بلهبین این دونه
۱۳۲)       آیا می توانید خود را به عنوان یک شخص جامعه طلب ( یک شخص اجتماعی) که با میل و علاقه صحبت می کتد ، بدانید؟الفبین این دوب
۱۳۳)       اگر من چهار سال مسن تر از برادرم هستم که شش سال است به دنیا آمده ، سن من دوسال پیش چقدر بوده است ؟هشتدهدوازده
۱۳۴)       آیا دارای خصیصه هایی هستید که به دلیل وجود آن ها خود را از بیشتر مردم برتر می دانید؟بلهبین این دونه

۱۳۵)       آیا تمایل دارید به این که :

الف- از پذیرفتن این فکر امتناع کنید که بیشتر مردم از نظر ذهنی اندکی عجیبند، گرچه خود آن ها این مطلب را قبول ندارند؟

ب- یا چنین فکری را می پذیرید؟

الفبین این دوب
۱۳۶)       وقتی برای خوابیدن به رختخواب می روید آیا تمایل دارید که قبل از به خواب رفتن ، مدتی بیدار بمانید؟بلهبین این دونه

۱۳۷)       آیا ترجیح می دهید :

الف- به یک سرود دسته جمعی در یک عبادتگاه ، در کنار یک روحانی گوش دهید؟

ب- یا به یک آهنگ والس در یک مهمانی در کنار دوستان؟

الفبین این دوب
۱۳۸)       آیا از این که رفتار شما را مغایر با عادات معمول جامعه یا عجیب بدانند، ناراحت می شوید؟بلهبین این دونه

۱۳۹)       آیا شکست ، این اثر را دارد که :

الف- در شما کوشش هتی جدیدی برانگیزد؟

ب- شما را از دنبال کردن خط رفتاری که در آن قرار گرفته اید، مایوس کند؟

الفبین این دوب
۱۴۰)       آیا برایتان اسان است که استراحت کنید و “به هیچ چیز اهمیتی ندهید” ، وقتی که چنین کاری برایتان امکان پذیر است؟بلهبین این دونه

۱۴۱)       آیا عادت دارید :

الف- به سرعت تصمیم بگیرید؟

ب- یا به کندی و با احتیاط در راه یک تصمیم گام بر می دارید؟

الفبین این دوب
۱۴۲)       آیا در فعالیت های گروهی نقش مهمی ایفا می کنید؟بلهبین این دونه

۱۴۳)       وقتی دوستان شما کار جدیدی را طرح ریزی می کنند، تمایل دارید که آن ها را در چه جهتی سوق دهید؟

الف- در جهت احتیاط و شاید بدبینی؟

ب- در جهت خوشبینی و شهامت؟

الفبین این دوب
۱۴۴)       وقتی مجبور هستید فعالیتی نکنید آیا مشغول چرت زدن می شوید، به خط کشیدن روی کاغذ می پردازید یا با انگشتان خود به چنین فعالیت هایی مبادرت می ورزید؟بلهبین این دونه
۱۴۵)       فکر می کنید بیشتر مردم اگر فقط سعی می کردند و اگر از خود پشتکار نشان می دادند، در زندگی موفق می شدند؟بلهبین این دونه

۱۴۶)       آیا فکر می کنید بیشتر مشکلات زمان ما ناشی از :

الف- کمبود هوش و تربیت است؟

ب- سوء نیت و کمبود درک درست ذاتی است؟

الفبین این دوب
۱۴۷)       نسبت “تپه” به “کوه” مثل “دریاچه” است به :سیلجلگهاقیانوس

۱۴۸)       آیا :

الف- از ابراز بی حوصلگی نسبت به کسانی که رفتاری نامعقول دارند، اجتناب می کنید؟

ب- به مردم نشان می دهید که درباره آن ها چه فکر می کنید؟

الفبین این دوب
۱۴۹)       ایا وکالت دادگستری را بر خلبانی ترجیح می دهید( البته در صورت تساوی سایر شرایط) ؟بلهبین این دونه

۱۵۰)       آیا مشهورید به این که :

الف – سرسخت هستید و روحیه انتقادی در شما بیش از حد معمول است ؟

ب- زندگی را آسان می گیرید و از خود تفاهم نشان می دهید؟

الفبین این دوب

۱۵۱)       آیا فکر می کنید که وقتی مساله تصمیم گیری مطرح است مردم باید :

الف- از احساسات و آرمان هایی که به آن ها آموخته اند، تبعیت کنند؟

ب- با خونسردی و به شیوه منطقی استدلال کنند تا به نتایج مورد نظر خود دست یابند، و به این ترتیب آشکارا عقل و احساس را از یکدیگر جدا سازند؟

الفبین این دوب
۱۵۲)       آیا به نظر شما حرف زدن و از حفظ سخن گفتن در مقابل جمعیت زیاد، کار مشکلی است ؟بلهبین این دونه

۱۵۳)       اگر اتفاق بیفتد که ضمن صحبت با گروه کوچکی از اشخاص ، متوجه شوید که یک یا دو نفر از آن ها کمرو هستند آیا :

الف- آن ها را تشویق می کنید که چیزی بگویند؟

ب- یا آن که در لحظاتی که مکالمه قطع می شود، شما از فرصت استفاده می کنید که خود حرف بزنید؟

الفبین این دوب

۱۵۴)       اگر در یک کارخانه سازنده لوازم مکانیکی کار می کردید:

الف- ترجیح می دادید که در قسمت تهیه طرح های دقیق کار کنید؟

ب- یا با خریداران احتمالی محصولات کارخانه مذاکره کنید؟

الفبین این دوب

۱۵۵)       آیا از اختلالات گوارشی رنج می برید، مثلا در اوقاتی که بیشتر از معمول کار می کنید:

الف- به ندرت

ب- فراوان

الفبین این دوب

۱۵۶)       ترجیح می دهید که :

الف- مهندس باشید .

ب- یا استاد جامعه شناسی؟

الفبین این دوب

۱۵۷)       آیا دوست دارید که لباس پوشیدن شما :

الف- جلب توجه نکند و یا به طرزی باشد که معمولا مورد قبول دوستان شماست؟

ب- کمی سلیقه شخصی در آن به کار رفته باشد و تاکید بر رنگ ها و پارچه ها به نحوی بیانگر شخصیت باشد؟

الفبین این دوب
۱۵۸)       اگر در مورد یک شخص قانع شده باشید که نادرست و خوذخواه است، آیا سعی می کنید که این امر را به او ثابت کنید، حتی اگر این کار شما را بسیار ناراحت کند؟بلهبین این دونه

۱۵۹)       آیا ترجیح می دهید که :

الف- گزارش جنگ های روز ، گزارش های سیاسی یا نظامی بخوانید؟

ب- یا یک رمان تخیلی را که جنبه احساساتی داشته باشد؟

الفبین این دوب
۱۶۰)       آیا شما از اشخاصی هستید که واکنش هیجانی آن ها نسبت به جنبه های هنری، چنان شدید است که درک درست واقعیات را در آن ها تحت الشعاع قرار می دهد، مثلا ایا واکنش در شما به حدی است که نمی توانید در خانه ای که بد تزیین شده زندگی کنید حتی اگر این منازل از جهات دیگر دارای مزایایی باشند؟بلهبین این دونه
۱۶۱)       آیا شما خود را به منزله شخصی می دانید که به آسانی اقناع می شود و در جستجوی دقت عمل نیست؟بلهبین این دونه

۱۶۲)       وقتی در راه رسیدن به یک هدف که برایتان با ارزش است، با موانع جدی روبرو می شوید، آیا:

الف- خود را با این وضع ، از طریق یافتن هدف دیگری که تقریبا به همان اندازه ارضا کننده است، سازش می دهید.

ب- به تلاش بی امان خود علیرغم مشکلات فزاینده ادامه می دهید.

الفبین این دوب
۱۶۳)       آیا گاهی وسط شب از خواب بیدار می شوید و به دلیل دلواپسی هایی که دارید، خوابیدن مجدد برایتان مشکل است ؟بلهبین این دونه

۱۶۴)       اگر بنا بود که یک طرح سازنده تهیه می کردید، ترجیح می دادید که مطابق کدام یک از دو روش کار کنید :

الف- با کمیته ای مرکب از افراد با لیاقت و علافمند به تحقیق آن ؟

ب- به وسیله خودتان با کمک یکی دو نفر که زیر نظر شما کار می کنند؟

الفبین این دوب
۱۶۵)       آیا معمولا شما را به عنوان یک فرد اهل عمل می شناسند؟بلهبین این دونه

۱۶۶)       اگر درباره شما این طور اظهار نظر کنن که شما شخصی هستید که از صحبت کردن خوشتان می اید و هربار که فرصت گفتگو با شخص دیگری دست می دهد، احساس می کنید که دل خود را خالی کرده اید، آیا فکر می کنیدکه :

الف- این قضاوت غلط است.

ب- درست وصف حال شماست.

الفبین این دوب

۱۶۷)       ترجیح می دهید استادی داشته باشید که :

الف- نسبت به شما بی توجه باشد و بگذارد کارتان را به میل خود اداره کنید؟

ب- شما را دائما زیر نظر بگیرد و مطالبی را به شما القا کند.

الفبین این دوب

۱۶۸)       ترجیح می دهید در کجا با دوستان خود قرار ملاقات بگذارید:

الف- در یک کافه شلوغ و پر مشتری

ب- در یک محل تجمع گزیده و دنج

الفبین این دوب

۱۶۹)       اگر بنا بود سه نوع سرگرمی داشتید، کدام یک از دو ردیف سرگرمی زیر را انتخاب می کردید :

الف- نوازندگی دریمک ارکستر،بازی بریج، بازی فوتبال

ب-عکاسی، تهیه مجموعه یا سنگ های مختلف ، قایق سواری

الفبین این دوب

۱۷۰)       آیا وقتی کسل هستید، این کسالت را با گفتن نکاتی که دیگران را آزرده می سازد نشان می دهید :

الف- به ندرت

ب- غالبا

الفبین این دوب
۱۷۱)       وقتی مردم را در اتوبوس می بیند، آیا دوست دارید وقتتان را به این بگذرانید که از خود بپرسیدآن ها به چه کاری مشغولند، به چه چیزی فکر می کنن، و از این قبیل افکار؟بلهبین این دونه
۱۷۲)       وقتی که یک حریف یا یک رقیب دارید، آیا می توانید با تمام نیرو با او مبارزه کنید بدون آن که احساس خصومت یا حسادت نسبت به او داشته باشد؟بلهبین این دونه
۱۷۳)       رابطه “قند” با “چای” مثل رابطه “نمک” است با :قهوهسوپفنجان

۱۷۴)       آیا ترجیح می دهید که شبی را :

الف- با کارکردن به تنهایی بگذرانید.

ب- یا در یک میهمانی بدون آن که هدف خاصی داشته باشید؟

الفبین این دوب
۱۷۵)       نسبت “داشتن” به “ثروتمند” مثل “دانستن” است به :خردمندمغرورپیر
۱۷۶)       آیا گاهی فکر می کنید که مردم اکثرا به آن اندازه ای که برازنده حسن نیت شما باشد، در مقابل شما خوب و با ملاحظه نیستند؟بلهبین این دونه
۱۷۷)       کدام یک از کلمات مقابل این سطر با دو کلمه دیگر تناسب ندارد ؟شکستهوسیعمنظم
۱۷۸)       فکر می کنید واکسن زدن به بچه های خیلی کوچک، بی رحمی است و والدین باید این حق را داشته باشند که خواستار تعویق واکسیناسیون شوند؟بلهبین این دونه

۱۷۹)       آیا :

الف- وقتی شما در جمع قرار می گیرید احساسات خود را به آسانی و فوری نشان می دهید؟

ب- یا آن ها را در خود نگه می دارید؟

الفبین این دوب
۱۸۰)       آیا فکر می کنید که حفظ قدرت نظامی مهمتر از سعی در گسترش اتحاد با دیگر ملل است؟بلهبین این دونه

۱۸۱)       آیا ترجیح می دهید که :

الف- فرصت هایی برای آزمایش احساسات درونی خود بیابید؟

ب- یا از این موقعیت ها اجتناب کنید؟

الفبین این دوب
۱۸۲)       نوع کدام یک از اشیاء مقابل این سطر از توع دو شئ دیگر متفاوت است؟شمعماهچراغ برق

۱۸۳)       آیا در زمینه مسائل اجتماعی شما را به عنوان شخصی می دانند که :

الف- با تفاهم و آرمان نگر هستید؟

ب- خشن و اهل عمل هستید؟

الفبین این دوب
۱۸۴)       آیا دارای این احساس هستید که می توان شخصیت شما را به آسانی در ک کرد و بسیاری از اشخاص شما را درک و با شما هم احساسی می کنند؟بلهبین این دونه

۱۸۵)       آیا ترجیح می دهید که یک بعد از ظهر بیکاری خود را :

الف- در یک نمایشگاه آثار هنری بگذرانید؟

ب- یا بادوستان دور یک میز بازی کنید؟

الفبین این دوب
۱۸۶)       آیا هیچگاه یک احساس ناگهانی ترس یا خطر مبهم ، بدون آن که دلیل قابل قبولی داشته باشد، در شما به وجود آمده است ؟بلهبین این دونه

۱۸۷)       آیا به هر یک از سوال های قبلی :

الف- با علامت گذاشتن روی همین نسخه پاسخ داده اید؟

ب- یا روی پاسخنامه جداگانه علامت زده اید؟

الفبین این دوب

منبع : شریفی ، حسن پاشا . نظریه و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت . انتشارات سخن

 

 

 تست کتل و ازدواج 

هیچ کدام از تست­هایی که در مراکز مشاوره گرفته می­شود، نمی­توانند به اجبار به شما این مساله را تحمیل کنند تا ازدواج نکنید. در این تست هدف مشاور، اعلام خوبی و یا بدی یک نفر نیست. بلکه شما به وسیله این تست می­توانید ویژگی­های خودتان و طرف مقابل را بهتر بشناسید و در نتیجه چالش­هایی که در آینده با آن مواجه خواهید شد را بدانید. مشاور به شما کمک می­کند تا با آموختن مهارت حل مساله بتوانید این چالش­ها را به کمک یکدیگر حل کنید. گاهی در نتیجه برخی تست­های دیگر مانندMCMI روانشناس متوجه مسائل خاص روان و بیماری می­شود و نتیجه آن تست را در کنار مصاحبه قرار می­دهد. در چنین موقعیتی او تلاش می­کند تا شما و یا طرف مقابل­تان را برای درمان فردی دعوت کند تا علاوه بر مشاوره پیش از ازدواج، درمان این مسائل فردی را نیز داشته باشید. قطعاً این مساله به نفع شماست تا پیش از ورود به زندگی مشترک، مسائل فردی خود را حل کنید.

5 دیدگاه دربارهٔ «تست شخصیت کتل | شرح + نمره گذاری + تفسر کامل + نرم افزار رایگان»

  1. واقعا ازتون ممنونم بابت اطلاعات جامع و مفیدی که در اختیارمون گذاشتید. مخصوصا اطلاعات مربوط به نحوه ی محاسبه ی آزمون. چون من تو هیچ سایت خارجی و حتی در هیچ چنلی از یوتیوب نتونستم همچین اطلاعاتی رو پیدا کنم. بسیار سپاسگزارم

    1. مرکز شاداب

      فکر میکنیم جامع ترین اطلاعات موجود در فضای اینترنت در این مقاله ارائه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *