تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

چه دارو هایی تست اعتیاد را مثبت میکند | لیست داروها

تست اعتیاد برای شناسایی مخدر یا داروهای غیر مجاز در بدن استفاده می شود. برخی افراد به دنبال راهکارهایی هستند که اعتیاد آن ها در آزمایش مشخص نشود اما برخی دیگر بدون هیچ ترس و واهمه ای این آزمایش را انجام می دهند اما تست آن ها مثبت می شود.

آزمایش اعتیاد یکی از آزمایش های مهم به شمار می رود که برای مواردی همچون معاینات بدو استخدام، قبل از ازدواج و دریافت گواهی نامه کاربرد دارد. بسیاری از افراد بدون آنکه اعتیادی داشته باشند، تستشان مثبت می شود. باید بدانید علاوه بر مواد مخدر برخی از داروها مانند دیفن هیدرامین نیز در تست اعتیاد تداخل ایجاد می کنند. به طور کلی هر دارویی که شامل مخدرهای متادون، آمفتامین و متا مفتامین، کانابینوئید، فن سیکلیدین، اپیوئید، ضد افسردگی های سه حلقه، بنزودیازپین، بابیتورات، کوکائین وال اس دی باشد، تست اعتیاد را مثبت می کند. آزمایش اعتیاد به شیوه های متفاوتی مانند آزمایش خون، تست تنفس، آزمایش بزاق، آزمایش ادرار و آزمایش عرق گرفته می شود.

کدام قرص ها تست اعتیاد را مثبت میکند؟
  • مصرف برخی داروها اعتیاد فرد را مثبت می کند. چه داروهایی را نباید قبل از آزمایش استفاده کرد؟ چه مدتی باید مصرف این داروها را کنار گذاشت؟ آیا آزمایش اعتیاد فقط یک نوع دارد یا انواع مختلفی را شامل می شود؟ این قبیل سوالات ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است. در ادامه به موارد و نکات آزمایش اعتیاد می پردازیم. در میان داروهایی که ممکن است باعث مثبت کاذب در آزمایش اعتیاد شوند، می‌توان به 10 داروی رایج اشاره کرد. این داروها ممکن است در نتایج آزمایش مواد مخدر تأثیرگذار باشند. در این مقاله، علاوه بر بررسی این داروها، به سایر عواملی که ممکن است در ایجاد مثبت کاذب در آزمایش اعتیاد نقش دارند، پرداخته خواهد شد.

انواع تست اعتیاد

انتخاب هر یک از آزمایش های اعتیاد به مخدر مورد نظر، نمونه برداری آزمایشگاهی و نوع ماده بستگی دارد. انواع مختلفی از تست ها برای تشخیص اعتیاد وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:


    • آزمایش خون: خون افراد با یک سوزن کوچک جمع آوری می گردد و معمولاً بازوی فرد برای گرفتن خون استفاده می شود. تهاجم این روش از آزمایش ادار و سایر روش ها بیش تر است اما در نتایج میزان غلظت الکل و مخدرها دقیق تر پاسخ می دهد. به طوری که سطح الکل تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف و با دقت قابل مشاهده است. همچنین خطر دستکاری در این نوع آزمایش به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
    • آزمایش ادرار: آزمایش ادرار غیر تهاجمی بوده و به دلیل اینکه ادرار غلظت بالایی از مخدرها را در برمی گیرد، پرکاربردترین روش تست اعتیاد محسوب می شود. مواد مخدر مدت زمان کمی در ادرار باقی می مانند و احتمال نشان دادن مصرف مواد مخدر به صورت منظم و بعد از ۴۸ ساعت پایین است. همچنین این آزمایش به راحتی قابل تغییر است و برای همه اپیوئیدها اجرا نمی شود. تمام این موارد باعث شده تا تاثیر کم تری نسبت به سایر روش ها اعمال کند.
    • آزمایش عرق: در آزمایش عرق، یک پچ را حدود ۶ روز روی پوست قرار می دهند تا نمونه ای از عرق فرد در آزمایش اعتیاد بررسی گردد.
    • آزمایش تنفس: این آزمایش معمولاً برای تشخیص مصرف الکل در هنگام رانندگی توسط ماموران نیروی انتظامی انجام می شود و به دلیل غیر تهاجمی بودن آن، در جاده ها مناسب و پرکاربرد است. در این روش دم سنج برای بررسی بازدم و بخار آب به کار گرفته می شود تا میزان غلظت الکل در پلاسمای خون مشخص گردد.
    • آزمایش بزاق: این آزمایش با قرار گیری سواب بین لثه و گونه یا جمع آوری بزاق انجام می شود. آزمایش بزاق کم تهاجم است اما برای نشان دادن اعتیاد در مدت کوتاه مناسب است. مثلاً نتایج دقیق مصرف ماری جوانا یا هر ماده دیگری زمانی نمایان می شود که حدود چند ساعت از مصرف آن گذشته باشد.
    • آزمایش مو: در این آزمایش قسمتی از موی سر بریده می شود تا مورد بررسی قرار گیرد. در صورت عدم موی کافی در سر می توان از قسمت های دیگر بدن استفاده کرد. با مصرف مخدرها، متابولیت های آن ها وارد رگ های خونی پوست سر و سپس توسط مو فیلتر می شوند و در بلند مدت در مو باقی می مانند‌. ماندگاری بالای مخدرها در مو باعث می شود تا کسانی که چندین ماه قبل از آزمایش اعتیاد موادی مانند ماری جوانا، کوکائین یا .. را مصرف می کردند، تست آن ها مثبت شود.

تست اعتیاد ادرار چیست؟

قبل از آنکه به سراغ داروهایی برویم که می‌توانند باعث مثبت شدن کاذب جواب آزمایش اعتیاد شوند، بهتر است در مورد اینکه آزمایش اعتیاد چیست و چرا از یک نفر درخواست می‌شود، صحبت کنیم.

آزمایش ادرار تست اعتیاد یک فرآیند تشخیصی است که با بررسی نمونه ادرار، به دنبال حضور برخی مواد خاص در بدن افراد می‌گردد. این مواد می‌توانند شامل داروهای خاص نسخه‌ای و مواد مخدر غیرقانونی باشند. انجام آزمایش اعتیاد ممکن است در موقعیت‌های مختلفی از شما درخواست شود:

    1. برای شما دارویی تجویز شده که لازم است با نظارت پزشک مصرف شود؛ به عنوان مثال، اگر شما تحت درمان با داروهای پرخطر مثل اپیوئیدها یا بنزودیازپین‌ها هستید، ممکن است پزشک از شما درخواست کند آزمایش اعتیاد انجام دهید. این آزمایش به پزشک اجازه می‌دهد تا تداخلات دارویی احتمالی را بررسی کند.
    2. ممکن است انجام آزمایش اعتیاد بخشی از فرآیند استخدام شما باشد. در چنین مواقعی آزمایش اعتیاد در معاینات بدو استخدام گنجانده می‌شود.
    3. انجام آزمایش، غربالگری اجباری است که توسط کارفرما تنظیم شده است؛ برخی از کارفرمایان، به صورت تصادفی و بصورت غیرقابل پیش‌بینی از کارمندان خود آزمایش اعتیاد می‌گیرند تا اطمینان حاصل کنند که کارکنانشان در وضعیت بهینه اند.
    4. ممکن است آزمایش اعتیاد به عنوان بخشی از معاینات روتین پزشکی درخواست شود. به عنوان مثال، کادر پزشکی اورژانس ممکن است برای تکمیل معاینات فیزیکی، آزمایش اعتیاد را انجام دهد. این آزمایش برای ارزیابی سلامت روان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آزمایش عدم اعتیاد چه چیزهایی مشخص می‌شود؟

آزمایش عدم اعتیاد به دنبال شناسایی حضور مواد و داروهای خاص در ادرار است. این آزمایش‌ها معمولاً به دنبال مواد و داروهای زیر می‌گردند:

  1. تتراهیدروکانابینول (THC)، که ماده فعال در مواد مخدری مانند شاهدانه است.
  2. اپیوئیدها و مواد افیونی نسخه‌ای مانند اکسی‌کودون و مورفین.
  3. مواد افیونی غیرقانونی مانند هروئین.
  4. فن سیکلیدین (PCP).
  5. آمفتامین‌ها مانند آدرال و متامفتامین‌های غیرقانونی.
  6. کوکائین.
  7. باربیتورات‌ها مانند فنوباربیتال و بوتالبیتال.
  8. بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام و لورازپام.

همچنین برخی از آزمایشات ادرار اعتیاد به دنبال شناسایی یک دارو یا ماده مخدر خاص می‌گردند، از جمله:

  1. ترامادول.
  2. متادون.
  3. فنتانیل.
  4. لیسرژیک اسید دی اتیل آمید (LSD).
  5. متیلن دی اکسی مت آمفتامین (MDMA) که به عنوان اکستازی شناخته می‌شود.

 

چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می‌کنند؟

همانطور که قبلا هم گفته شد، آزمایش اعتیاد به دنبال حضور مواد و داروهای خاص در بدن است. با اینحال ممکن است نتایج کاذب باشند. نتیجه مثبت کاذب، زمانی رخ می‌دهد که تست اعتیاد حضور دارو یا ماده‌ای را تایید می‌کند که شخص در حقیقت آن را مصرف نکرده است.

در ادامه با داروهایی آشنا می‌شوید که می‌توانند باعث مثبت شدن کاذب نتیجه تست اعتیاد شوند:

 
 

دکسترومتورفان:

دکسترومتورفان اصلی‌ترین ماده‌ی موثره در داروهای ضد سرفه غیر نسخه‌ای است. اگر دکسترومتورفان خورده باشید، ممکن است آزمایش اعتیاد شما به اشتباه مثبت شود.

 

دیفن‌هیدرامین:

دیفن‌هیدرامین یک داروی ضد حساسیت (آنتی هیستامین) است که به درمان آلرژی، خارش و علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. دیفن‌هیدرامین ممکن است نتیجه تست اعتیاد برای برخی اپیوئیدها را اشتباها مثبت کند. البته مشخص نیست که چرا دیفن‌هیدرامین باعث مثبت شدن کاذب نتایج تست اعتیاد می‌شود. با اینحال به احتمال زیاد مصرف معمول در دوزهای روتین باعث ایجاد چنین نتایجی نخواهد شد.

 

سودوافدرین:

سودوافدرین که برای درمان احتقان بینی و سینوس استفاده می‌شود، می‌تواند منجر به مثبت شدن کاذب نتیجه آزمایش اعتیاد برای آمفتامین‌ها و متامفتامین‌ها شود.

 

فنترمین:

فنترمین یک داروی تایید شده برای کاهش وزن است؛ مصرف این دارو می‌تواند نتیجه آزمایش ادرار برای آمفتامین را بصورت کاذب مثبت کند.

 

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs):

ایبوپروفن و ناپروکسن در دسته داروهایی قرار می‌گیرند که به عنوان داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی شناخته می‌شوند. این داروها به درمان تب، التهاب و درد کمک می‌کنند. اشخاصی که ایبوپروفن و ناپروکسن مصرف می‌کنند، به احتمال خیلی کم با نتیجه مثبت کاذب آزمایش اعتیاد برای باربیتورات‌ها (نوعی داروهای آرام بخش) یا THC مواجه می‌شوند. اکساپروزین هم NSAID دیگری است که می‌تواند باعث ایجاد نتیجه مثبت کاذب برای تست بنزودیازپین‌ها شود.

 

داروهای ضدافسردگی:

برخی از داروهای ضدافسردگی می‌توانند نتایج آزمایش ادرار اعتیاد را مثبت کاذب کنند. از جمله:

  • ونلافاکسین و دسونلافاکسین: این داروهای ضدافسردگی عضوی از گروهی از داروها به نام مهار کننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SNRIs) هستند. مصرف ونلافاکسین یا دسونلافاکسین می‌تواند منجر به مثبت شدن کاذب نتیجه آزمایش PCP شود.
  • سرترالین: این دارو مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) ممکن است باعث مثبت شدن کاذب نتیجه LSD در آزمایش ادرار شود. همچنین سرترالین ممکن است باعث مثبت کاذب بنزودیازپین‌ها شود.
  • ترازودون: این دارو ضدافسردگی قدیمی در حال حاضر بیشتر برای کمک به خواب تجویز می‌شود و برای درمان افسردگی چندان رایج نیست. مصرف ترازودون می‌تواند منجر به کاذب شدن نتیجه تست آمفتامین یا متامفتامین شود.
  • بوپروپیون: مصرف بوپروپیون می‌تواند منجر به مثبت کاذب آزمایش آمفتامین‌ها یا متامفتامین‌ها شود.
  • کوئتیاپین: داروهای ضد روان پریشی غیر معمول مانند کوئتیاپین می‌توانند به درمان برخی از بیماری‌های روانی مانند اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی کمک کنند. کوئتیاپین می‌تواند نتیجه تست مواد افیونی را مثبت کند.
 

مهارکننده‌های پمپ پروتون:

مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) برای کمک به درمان سوزش معده و بیماری رفلاکس معده (GERD) تجویز می‌شوند. مصرف PPIs خصوصا پنتوپرازول می‌تواند باعث مثبت شدن کاذب آزمایش اعتیاد برای THC شود.

 

آنتی بیوتیک‌های کینولون:

آنتی‌بیوتیک‌های کینولون، انواع عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند. لووفلوکساسین و افلوکساسین محتمل‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های کینولونی هستند که در آزمایش اعتیاد، نتیجه مصرف مواد افیونی را بصورت کاذب مثبت می‌کنند. همچنین افلوکساسین ممکن است باعث مثبت شدن نتیجه آمفتامین و متامفتامین‌ها هم بشود.

 

پرومتازین:

پرومتازین عضوی از دسته دارویی به نام فنوتیازین‌ها است و برای تسکین حالت تهوع و استفراغ استفاده می‌شود. پرومتازین می‌تواند نتیجه آزمایش اعتیاد برای آمفتامین‌ها و متامفتامین‌ها را مثبت کاذب کند.

لیست داروهای مثبت کننده تست اعتیاد

ماده مورد بررسیداروی مداخله کنندهماده مورد بررسیداروی مداخله کننده
آمفتامین و متامفتامین (شیشه و …)آمانتادیناپیوئیدها (تریاک و…)دکسترومتورفان
بوپروپیوندیفن هیدرامین
کلرپرومازینکدئین ، مورفین
دزیپرامینریفامپین
دکستروآمفتامینوراپامیل
افدرینکینین
ایزوکسوپرینفلوروکینولون ها
لابتالولفن سیکلیدیندکسترومتورفان
متیل فنیدیتدیفن هیدرامین
فنیل افرینایبوپروفن
فنیل پروپانول آمینایمی پرامین
پرومتازینکتامین
سودوافدرینمپریدین
رانی تیدینتیوریدازین
ریتودرینترامادول
سلژیلینونلافاکسین
تپوریدازینبنزودیازپین هاسرترالین
ترازودونضد افسردگی های سه حلقه ایکاربامازپین
تریمیپرآمینسیپروهپتادین
سرترالیندیفن هیدرامین
کانابینوئید (حشیش و…)افاویرنزهیدروکسی زین
ایبوپروفنکوئتیاپین
ناپروکسنباربیتوراتایبوپروفن
پیروکسیکامناپروکسن
امپرازولال اس دیآمی تریپتیلین
پنتوپرازولدی سیکلومین
لانسوپرازولارگوتامین
تولمتینپرومتازیم
پرومتازینسوماتریپتان
متادونکلرپرومازینکوکائینآموکسی سیلین
کلومیپرامینچای برگ کوکا
دیفن هیدرامینبی حس کننده های موضعی حاوی کوکائین
ایبوپروفنالکلالکل های زنجیر کوتاه مانند : ایزوپروپیل الکل
کوئتیاپین
تیوریدازین
وراپامیل

 

داروهای مثبت کننده متادون در آزمایش اعتیاد

متادون یک داروی ضد التهاب است و برای کاهش دردهای شدید مورد استفاده قرار می گیرد که البته از مخدرهای صنعتی به شمار می رود. مصرف متادون و مشتقات  مثبت شدن این نوع آزمایش اعتیاد را سبب می شود. داروهای زیر حاوی متادون هستند:

  • وراپامیل: وراپامیل عضلات قلب و رگ ها را شل می کند تا خون راحت تر جریان پیدا کند و برای فشار خون بالا، مشکلات ریتمی قلب و آنژین  مصرف می شود.
  • کلرپرومازین: این دارو آرام بخش است و برای مشکلات روانی نظیر مانیا، اسکیزوفرنی و جنون استفاده می شود. کلرپرومازین به عنوان داروی کمکی برای سکسکه های بیش از حد و حالت تهوع نیز به کار می رود.
  • دیفن هیدرامین: از داروهای پرکاربردی است که آزمایش اعتیاد را مثبت می کند. سرفه، آبریزش بینی و خارش گلو با دیفن هیدرامین از بین می رود.
  • کوئتیاپین: شدت اختلالات دو قطبی، افسردگی، اسکیزوفرنی و بیماری های عصبی با کوئتیاپین کاهش می یابد.
  • کلومیپرامین: افسردگی، ترس و وسواس فکری با کلومیپرامین قابل درمان هستند.
  • ایبوپروفن: ایبروپروفن برای مشکلات عضلانی، دردهای بعد از جراحی و روماتیسم استفاده می شود.
  • تیوریدازین: کاربردهای درمانی تیوریدازین مانند کلرپرومازین برای بیماری های روانی است.

داروهای مثبت کننده آمفتامین و متامفتامین ها در آزمایش اعتیاد

آمفتامین و متامفتامین به صورت مستقیم روی مغز تاثیر می گذارد و خاصیت تحریک و توهم زایی دارند. شیشه از متامفتامین ها محسوب می شود. متامفتامین ها بسیار اعتیاد آور هستند. داروهایی که در ادامه معرفی می کنیم، این دو مورد را در خود دارند بنابراین پیش از این نوع آزمایش اعتیاد مصرف آن ها را قطع کنید.

  • افدرین: افدرین برای اختلالات تنفسی نظیر تنگی نفس، آسم نایژه ای و خس خس سینه استفاده می شود.
  • بوپروپیون: بوپروپیدن برای طیف های مختلفی از افسردگی و مشکلات روانی ناشی از تغییر فصل به کار می رود. این دارو برای ترک سیگار نیز تجویز می شود.
  • متیل فنیدیت: ریتالین نام دیگر این داروی موثر در آزمایش اعتیاد است که پزشکان برای پیش فعالی کودکان تجویز می کنند.
  • دزپرامین: دزپرامین موجب افزایش غلظت نوراپی نفرین در بدن می شود و از شدت افسردگی می کاهد.
  • تریمیپرآمین: این دارو از برداشت مجدد نوراپی نفرین و سروتونین پیشگیری می کند تا افسردگی درمان شود.
  • رانی تیدین: این دارو مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه، ترش کردن و سوزش گلو را برطرف می کند.
  • سودوافدرین: گرفتگی بینی، درد و اختلالات سینوس ها و برخی از بیماری های تنفسی با سودوافرین قابل درمان هستند.
  • سرترالین: این داروی مثبت کننده آزمایش اعتیاد برای ترس، استرس، افسردگی، نگرانی و وسواس مصرف می شود.
  • ترازودون: یکی از داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شود، ترازودون است.
  • فنیل پروپانول آمین: این دارو عملکرد شبیه به افدرین دارد اما دستگاه عصبی مرکزی را کم تر تحریک می کند. علاوه بر التهاب بینی برای علائم سرماخوردگی و بی اختیاری ادراری نیز استفاده می شود.
  • ایزوکسوپرین: موارد کاربرد ایزوکسوپرین اختلالات رگ های مغز، سندرم رینود و تصلب شرائین هستند.
  • سلژیلین: سلژیلین به عنوان داروی کمکی برای پارکینسون به کار می رود تا از تجزیه دوپامین جلوگیری کند.
  • پرومتازین: موارد مصرف پرومتازین شامل تب یونجه، آلرژی های آنافیلاکسی، حالت تهوع، کهیر و سرگیجه می شود.
  • دکسترو آمفتامین: دکسترو آمفتامین از داروهای محرک و موثر در آزمایش اعتیاد است که برای درمان پیش فعالی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آمانتادین: درمان بیماری پارکینسون و اختلالات تنفسی ناشی از آنفلوآنزا A به واسطه آمانتادین صورت می گیرد.
  • کلرپرومازین: به کاربرد درمانی این دارو در متادون ها اشاره کردیم. کلروپرومازین علاوه بر متادون حاوی آمفتامین نیز است.
  • تیوریدازین: تیوریدازین حاوی متادون نیز هست که برای اختلالات روانی مصرف می شود.
  • لابتالول: لابتالول برای فشار خون بالا در زنان باردار و کودکان تجویز می شود.
  • فنیل افرین: فنیل افرین با تحریک مردمک چشم، عضلات آن را منقبض می کند تا از التهاب چشم کاسته شود. این دارو برای التهاب بینی نیز کاربرد دارد.
  • ریتودرین: با مصرف ریتودرین، عضلات صاف رحم شل می شوند و زایمان زودرس رخ نمی دهد.

داروهای مثبت کننده کانابینوئیدها

مواد مخدری مانند حشیش و ماری جوانا جزو دسته کانابینوئیدها هستند. مصرف برخی داروها باعث احتمال مثبت شدن این نوع آزمایش اعتیاد می ‌شود. این داروها عبارتند از:

  • پرومتازین: پرومتازین حاوی آمفتامین و کانابینوئید است و برای تب و آلرژی ها کاربرد دارد.
  • امپرازول: امپرازول از تولید بیش از حد اسید معده پیشگیری می کند.
  • پیروکسیکام: کاهش درد عضلات و مفاصل از تاثیر پیروکسیکام است.
  • پنتوپرازول: این دارو برای بیماری های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • افاویرنز: ضد ویروسی است که در آزمایش اعتیاد تاثیر می گذارد و از رشد و زیاد شدن ویروس HIV در بدن پیشگیری می کند.
  • ایبوپروفن: التهاب مفاصل، درد عضلات و درد پس از جراحی با مصرف ایبوپروفن بهبود می یابد.
  • تولمتین: درد و التهاب بیماری های آرتریت روماتوئید و روماتیسم را کاهش می دهد.
  • ناپروکسن: مسکنی که برای دردهای شدید مانند میگرن و درد مفاصل استفاده می شود.
  • لانسوپرازول: شبیه به امپرازول عمل می کند و برای زخم معده نیز مناسب است.

داروهای مثبت کننده فن سیکلیدین در آزمایش اعتیاد

فن سیکلیدین یک داروی توهم زا است که پیش تر به عنوان بهیوش کننده در اتاق عمل استفاده می شد اما با گذشت زمان ممنوع گردید. داروهای زیر ممکن است این نوع تست اعتیاد را مثبت کنند زیرا حاوی فن سیکلیدین هستند.

  • کتامین: کتامین از شدت درد می کاهد و به عنوان داروی بیهوشی نیز استفاده می شود.
  • دیفن هیدرامین: این دارو که برای علائم سرماخوردگی کاربرد دارد، فن سیکلیدین را درون خود دارد.
  • ترامادول: مسکن درد برای افراد بالای ۱۲ است.
  • ونلافاکسین: از داروهای ضدافسردگی به شمار می رود.
  • دکسترومتورفان: سرفه های خشک با دکسترومتورفان درمان می شوند.
  • ایمی پرامین: برای درمان افسردگی بزرگسالان و بهبود شب ادراری توصیه می شود.
  • مپریدین: از مسکن های قوی است که دردهای با شدت متوسط تا بالا را از بین می برد.
  • ایبوپروفن: این مسکن علاوه بر کانابینوئید و متادون دارای فن سیکلیدین است.
  • تیوریدازین: یکی از داروهای ضدافسردگی است که حاوی ۳ ماده مثبت کننده آزمایش اعتیاد است.

 داروهای مثبت کننده ضد افسردگی های سه حلقه

یکی از کاربردهای ضد افسردگی های سه حلقه برای بیماری های روان شناختی است تا میزان نوراپی نفرین، استیل کولین و سروتونین بالا برود. از داروهایی که این نوع تست اعتیاد را مثبت می کنند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هیدروکسی زین: حساسیت های پوستی و خارش با این آنتی هیستامین رفع می شود.
  • کاربامازپین: افراد مبتلا به صرع کاربامازپین را مصرف می کنند.
  • دیفن هیدرامین: این دارو از ضدافسردگی های سه حلقه است که علائم سرماخوردگی را بهبود می بخشد.
  • کوئتیاپین: کاربرد درمانی کوئتیاپین برای بیماری های روانی همچون افسردگی، اختلالات دو قطبی و جنون است.
  • سیپروهپتادین: افرادی که دارای کاهش وزن، اختلالات جنسی و کم اشتهایی هستند، از سیپروهپتادین استفاده می کنند.

داروهای مثبت کننده تست اپیوئیدها در آزمایش اعتیاد

آزمایش اعتیاد وجود اپیوئیدها یا متابولیت‌های مخدر را در یک نمونه آزمایش تشخیص می ‌دهد. متابولیت ‌های مخدر موادی هستند که هنگام پردازش و تجزیه‌ یک اپیوئید توسط بدن ایجاد می ‌شوند. اپیوئیدها شامل مواد طبیعی و مصنوعی هستند که اپیوئیدهای طبیعی از دانه‌ های گیاه خشخاش گرفته می‌ شوند. برخی داروها باعث مثبت شدن این نوع آزمایش اعتیاد می‌ شوند. پس در صورتی ‌که قصد دارید این آزمایش را انجام دهید از مصرف داروهای زیر خودداری نمایید:

  • کدئین: از داروهای پرمصرف و تسکین دهنده درد است.
  • فلوروکینولون ها: با گروهی از باکتری ها مقابله می کنند.
  • ‌کینین: درمان مالاریا و گرفتگی عضلات پا با کینین درمان می شود.
  • دکسترومتورفان: این دارو علاوه بر فن سیکلیدن دارای اپیوئیدها نیز هست.
  • دیفن هیدرامین: این دارو حاوی بسیاری از ترکیباتی است که آزمایش اعتیاد را مثبت می کنند.
  • ریفامپین: همراه با داروهای دیگر برای درمان سل، انواع میکروباکتریوم و جذام مصرف می شود.
  • وراپامیل: در قسمت متادون به کاربرد وراپامیل اشاره شده است.

داروهای مثبت کننده ال اس دی آزمایش اعتیاد

ال اس دی از روان گردان های بسیار قوی به شمار می رود که نیمه صنعتی محسوب می شود. ال اس دی در داروهای زیر وجود دارد که این نوع تست اعتیاد را مثبت می کنند:

  • آمی تریپتیلین: این دارو برای افسردگی، دردهای عصبی و میگرن موثر است.
  • ارگوتامین: سردردهای خوشه ای و عروقی با ارگوتامین بهتر می شوند.
  • سوماتریپتان: سردردهای بسیار شدید با این مسکن قوی رفع می شود.
  • دی سیکلومین: دی سیکلومین می تواند از نفخ، دل پیچه و دل درد بکاهد.
  • پرومتازین: برای آلرژی، تب، سرگیجه و تهوع مصرف می شود.

سایر موارد مورد بررسی در آزمایش اعتیاد

کوکائین، بابیتورات، بنزودیازپین و الکل ها از دیگر مواردی هستند که در برخی از آزمایش های اعتیاد بررسی می شوند.

  • کوکائین: کوکائین یک نوع ماده اعتیاد آور است که از برگ درختان کوکا حاصل می شود. آموکسی سیلین، چای برگ کوکا، و برخی از بی حس کننده های موضعی حاوی کوکائین هستند و در مثبت شدن تست اعتیاد تاثیر دارند.
  • بابیتورات: داروهای ایبوپروفن و ناپروکسن حاوی بابیتورات هستند که آزمایش اعتیاد را مثبت می کنند.
  • بنزودیازپین: در گروه بنزودیازپین تنها یک دارو به نام سرتالین وجود دارد که به کذب باعث مثبت شدن این آزمایش می شود.
  • الکل ها: برخی از الکل ها هم می توانند تست اعتیاد را مثبت کنند. الکل های کوتاه زنجیر مانند ایزوپروپیل از این دسته به شمار می روند.

داروهایی که در موارد نادر نتیجه تست اعتیاد را مثبت می‌کنند

اگر چه نادر است، اما چند داروی دیگر هم وجود دارند که می‌توانند باعث مثبت شدن کاذب نتیجه تست اعتیاد شوند. این داروها عبارتند از:

  • لابتامول: لابتامول عضوی از دسته داروهایی به نام مسدود کننده‌های بتا است. این دارو برای کمک به کاهش فشار خون استفاده می‌شود. اگرچه نادر است، اما لابتامول می‌تواند باعث مثبت شدن کاذب تست آمفتامین یا متامفتامین‌ شود.
  • دوکسیلامین: دوکسیلامین یک داروی بدون نیاز به نسخه (OTC) است که ممکن است به بهبود خواب کمک کند. دوزهای زیاد دوکسیلامین می‌تواند باعث مثبت کاذب مواد افیونی (بویژه متادون) شود.
  • ترامادول: ترامادول یک داروی مخدر است که به کاهش درد کمک می‌کند. دوزهای زیاد ترامادول می‌توانند باعث مثبت شدن کاذب تست متادون یا PCP شوند.

آیا متیل فنیدیت باعث مثبت کاذب آمفتامین می‌شود؟

در برخی از موارد، مصرف متیل فنیدیت ممکن است باعث مثبت شدن کاذب آزمایش آمفتامین شود. این امر به دلیل شباهت ساختاری بین متیل فنیدیت (ماده فعال در داروهایی مانند Ritalin) و آمفتامین است که هر دو به عنوان محرک‌های مغزی شناخته می‌شوند. این شباهت ساختاری ممکن است باعث شود که تست‌های مورد استفاده برای تشخیص آمفتامین، نتایج مثبت کاذب نشان دهند.

با این حال، اغلب تحقیقات نشان داده‌اند که این نتایج مثبت کاذب بسیار نادر هستند و بیشتر در شرایط خاص و با مصرف بیش از حد متیل فنیدیت رخ می‌دهند. بنابراین، اگر متیل فنیدیت را تحت نظارت یک پزشک برای درمان ADHD مصرف می‌کنید، نیازی به نگرانی در مورد نتایج کاذب تست اعتیاد نیست. اما همواره مهم است که با پزشک خود درباره مصرف هرگونه دارویی و اثرات آن بر روی آزمایشات مربوط به اعتیاد مشورت کنید.

به غیر از داروها چه چیزهای دیگری می‌توانند باعث مثبت شدن کاذب نتیجه تست اعتیاد شوند؟

به غیر از داروها، مخصولات دیگری هم وجود دارند که می‌توانند باعث مثبت شدن کاذب نتیجه تست اعتیاد شوند. برخی از این محصولات عبارتند از:

  1. تخم خشخاش: اگر غذاهای حاوی تخم خشخاش مانند بیگل، برخی سس‌ها و کراکر می‌خورید، ممکن است در آزمایش ادرار اعتیاد برای مورفین یا کدئین با مثبت کاذب مواجه شوید. بنابراین بهتر است چند روز قبل از آزمایش مصرف چنین خوراکی‌هایی را متوقف کنید. اگرچه تحقیقات در این زمینه روی مقادیر زیاد دانه‌های خشخاش انجام شده، اما بازهم مشخص نیست که آیا مقدار کم چنین تاثیری ایجاد می‌کند یا نه.
  2. محصولات CBD (کانابیدیول): برخی از محصولات حاوی CBD ممکن است حاوی مقادیر کمی از THC باشند که می‌تواند به نتایج مثبت کاذب یا نامشخص در آزمایش اعتیاد منجر شود. احتمال وقوع این اتفاق در صورت استفاده از محصولات با کیفیت پایین یا غیرقانونی بیشتر است.
  3. مشتقات شاهدانه: برخی از مشتقات شاهدانه مانند چای یا شکلات ممکن است حاوی مقادیر متفاوتی از THC باشند که ممکن است نتایج مثبت کاذب در آزمایش اعتیاد را تولید کنند. در صورت مصرف منظم این محصولات، بهتر است پزشک یا متخصص آزمایشگاه را مطلع کنید تا نتایج آزمایش صحیح تر باشند.

با توجه به این نکات، همواره مهم است که پیش از انجام آزمایش اعتیاد، به پزشک یا متخصص مراجعه کرده و در صورتی که از هر گونه محصولات یا داروهای خاص استفاده می‌کنید، آنها را مطلع کنید تا نتایج آزمایش دقیق و صحیح تری بدست آید.

اگر در آزمایش اعتیاد با مثبت کاذب روبرو شدیم، چه کار کنیم؟

اگر فکر می‌کنید نتیجه تست اعتیاد شما اشتباها مثبت شده است، در درجه اول باید ببینید که آیا داروهایی که استفاده می‌کنید می‌توانند باعث این نتیجه باشند یا نه. بعد از آن در اولین فرصت با پزشک صحبت کنید.

ممکن است پزشک بتواند با انجام آزمایش مجدد نتیجه تست اول را رد کند. تست مجدد می‌تواند وجود ماده یا دارویی که شما مدعی مصرف آن شده‌اید را بطور ویژه بررسی کند. معمولا در چنین تست‌هایی خطا وجود ندارد.

لازم به ذکر است گاهی اوقات انجام تست مجدد امکان پذیر نیست. در هر حال پزشک است

نکات مهم درباره تست اعتیاد پیش از ازدواج

تست اعتیاد پیش از ازدواج به یکی از مسائل حساس و مهم در بسیاری از جوامع تبدیل شده است. این تست به دلیل اهمیت سلامت و پایداری روابط زناشویی و همچنین به منظور پیشگیری از مشکلات ناشی از اعتیاد در زندگی مشترک انجام می‌شود. در زیر، نکات مهم درباره تست اعتیاد پیش از ازدواج آورده شده است:

  1. هدف و اهمیت تست
  • اطمینان از سلامت شریک زندگی : یکی از اهداف اصلی این تست، اطمینان از عدم مصرف مواد مخدر توسط شریک زندگی آینده است که می‌تواند تأثیرات جدی بر سلامت جسمی و روانی فرد و خانواده داشته باشد. برای این موضوع حتما از خدمات روانشناس اراک استفاده نمایید
  • پیشگیری از مشکلات آینده : انجام تست اعتیاد می‌تواند به جلوگیری از بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی ناشی از اعتیاد کمک کند.
  1. روش‌های تست اعتیاد
  • تست ادرار : رایج‌ترین روش برای تشخیص مصرف مواد مخدر است و می‌تواند انواع مختلف مواد مخدر را شناسایی کند.
  • تست خون : دقت بالاتری دارد و می‌تواند اطلاعات دقیقی درباره میزان و نوع مواد مصرفی ارائه دهد.
  • تست بزاق : به دلیل سهولت انجام و سرعت در گرفتن نتیجه، معمولاً در برخی شرایط استفاده می‌شود.
  • تست مو : این روش می‌تواند مصرف مواد مخدر را در دوره‌های طولانی‌تر (چند ماه) شناسایی کن

که می‌تواند اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *