تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

صفر تا صد آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران + نمونه سوال

آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران چیست؟

چه کسانی می توانند در آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان شرکت کنند؟

منایع سوالات آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران از کجاست؟

نمونه سوالات آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران

نمونه سوالات آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران

آزمون صلاحیت حرفه ای مشاوران و روانشناسان چیست؟

در آبان ماه 1402 بود که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خبر برگزاری و تشریح جزئیات نخستین آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسی و مشاوره 1402 را اعلام نمود.داوطلبانی که قصد دریافت پروانه فعالیت تخصصی روانشناسی و مشاوره را دارند، پس از شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران در صورتی که حدنصاب نمره را به دست آوردند خود را برای شرکت در مصاحبه سازمان نظام روانشناسی نیز آماده کنند.دکتر فتحی آشتیانی ریاست نظام روانشناسی و مشاوره کشور طی مصاحبه در آبان ماه سال 1402  تصریح کرد: اعضایی می توانند مجوز فعالیت دریافت کنند که 4 شرط عضویت در سازمان نظام روانشناسی، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در یکی از رشته های روانشناسی و یا مشاوره ، اخذ نمره حد نصاب در آزمون تخصصی صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاروان و قبولی در مصاحبه تخصصی حضوری را داشته باشند. جهت شرکت در آزمون و مراحل دریافت مجور فعالیت روانشناس در اراک ، تهران و … می بایست مراحل زیر را مطالعه کنید:

چه کسانی می توانند در این آزمون شرکت کنند؟

همه فارغ‌التحصیلانی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای تخصصی رشته‌های روانشناسی و مشاوره را دارند، می‌توانند در این آزمون حضور یابند. صرفنظر از اینکه مقاطع تحصیلی قبلی آنها مرتبط بوده یا خیر؛ یعنی مشاوره و روانشناسی خوانده‌اند یا خیر. ملاک سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور فقط و فقط مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا است. اگر فردی در یکی از این دو رشته و با گرایش‌های مختلف، مدرک گرفته باشند، می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

لازم به ذکر است اعضای قدیمی سازمان که به هر نحوی موفق به دریافت پروانه اشتغال تخصصی نشده اند (اعم از افرادی که به مصاحبه دعوت نشده و یا پس از دعوت موفق به قبولی در مصاحبه نشده اند) نیز می‌توانند در آزمون صلاحیت حرفه‎‌ای شرکت کنند.ضمنا تمامی روانشناسان و مشاورانی که پروانه اشتغال ملی دریافت کرده‌اند هم این امکان را دارند تا با شرکت در آزمون صلاحیت حرفه‌ای، پروانه اشتغال خود را از ملی به پروانه اشتغال تخصصی تغییر دهند

 علاوه بر این ملاک اصلی که در پارگراف بالا شرح داده شد برخی شرایط عمومی دواطلبان جهت شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسی و مشاوره به شرح زیر می باشد :

شرایط عمومی داوطلبان آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران:

 

الف-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

ب-متدین به یکی از ادیان رسمی کشور

ج-عدم سوء پیشینه موثر کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی میشود

د-عدم اعتیادبه مواد مخدر

هـ-داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و موقت برای داوطلبان مرد

تبصره:برای داوطلبانی که دارای یکی از معافیتهای موقت هستند، پروانه صلاحیت حرفهای در صورت احراز صلاحیت در آزمون و مرحله مصاحبه تا تاریخ اعتبار معافیت صادر میشود.

و-عضویت درسازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی

تبصره: داوطلبانی که تا کنون برای عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اقدام ننموده اند برای عضویت از طریق مراجعه به درگاه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اقدام نمایند.

ز-داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی معتبر در یکی از گرایشهای دو رشته روانشناسی و مشاوره

تبصره1-مدارک تحصیلی داوطلبان باید از سوی یکی از دانشگاههای داخلی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یاوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده باشد.

تبصره2-کلیه فارغ التحصیلان خارج از کشور که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی در رشته های روانشناسی و مشاوره هستند، پس از آنکه مدرک تحصیلی آنها توسط یکی از دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تأیید قرار گیرد، میتوانند در آزمون صلاحیت حرفهای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره شرکت نمایند.

تبصره3-یادآور میشود که مالک اعتبار علمی مدارک، تأیید دو وزارتخانه قید شده در تبصره یک میباشد. بنابراین متقاضیانی که دوره تحصیلی آنان از هر نوعی بوده است(به عنوان مثال غیرحضوری) به شرط آنکه مدارک تحصیلی آنان مورد تأیید مراجع ذکر شده باشد، اجازه حضور در آزمون را خواهند داشت.

 

 

منابع و نمونه سوالات آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران

دکتر آزاد فلاح معاونت سازمان نظام روانشاسی و مشاوره کشور طی مصاحبه ای با بیان اینکه آزمون به شکل استاندارد برگزار می شود، تاکید کرد: در این آزمون نه تنها سوالات تکراری درسی وجود ندارد بلکه بیشتر بر کفایت حرفه‌ای تمرکز دارد. متخصصان روان سنجی سوالات را ارزیابی و میزان دشواری آن را تعیین می‌کنند. نهایتا گروهی از نخبگان بر حسب شاخص هایی همچون توزیع نمرات، دشواری و تراز نمرات تصمیم می‌گیرند که نقطه تشخیص برای اینکه فرد به فاز دوم و برای مصاحبه دعوت شود یا خیر، چه خواهد بود.

معاون آموزش پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور افزود: در مورد مصاحبه هم وضعیت به همین ترتیب است.در مصاحبه و آزمون صلاحیت حرفه‌ای مباحث علمی و درسی که روانشناسان در دانشگاه خوانده‌اند مد نظر ما نیست بلکه پختگی همکار مد نظر است. کمترین مساله ای درباره مباحث درسی وارد آزمون صلاحیت حرفه‌ای و پس از آن در مصاحبه، نخواهیم کرد. معاون آموزش پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه ما به مدارج تحصیلی تمام فارغ التحصیلان رشته روانشناسی و مشاوره احترام می‌گذاریم، افزود: نمی‌خواهیم در این آزمون صلاحیت حرفه‌ای، مجددا واحدهای درسی که فارغ التحصیلان در دانشگاه‌ها امتحان دادند را ارزیابی کنیم بلکه ویژگی‌های دیگر یک روانشناس مثل داشتن تفکر تحلیلی و مدیریت بحران را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.دکتر آزاد فلاح تاکید کرد: اگر می‌پذیریم که همه توانایی‌ها در کتب درسی نیست و بخشی مربوط به پختگی و تفکر انتقادی و اخلاق حرفه‌ای افراد می‌شود، پس نمی‌توانیم فقط یک فارغ التحصیل دانشگاهی را بدون احراز صلاحیت‌ها برای دریافت پروانه مجاز بدانیم. تاکید ما در آزمون نیز بر روی این دسته از موارد و شاخص‌ها و توانایی‌ها است.

وی توضیح داد: ما باور داریم آنچه این افراد در دانشگاه‌ها آموخته‌اند کافی است اما مسائلی نظیر قدرت تحلیل و اخلاق حرفه‌ای، مدیریت بحران و آشنایی به مسائل بومی و اجتماعی و… از جمله صلاحیت‌هایی است که با خواندن کتاب به دست نمی‌آید.

ماهیت و مواد آزمون:

آزمون صلاحیت حرفه ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای سنجش و ارزیابی شایستگی های حرفهای طراحی شده است و متفاوت از آزمونهایی است که صرفا ً صلاحیت علمی را مورد ارزیابی قرار میدهند.از آنجاییکه متخصصان ارائه دهنده خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره معموال ً به شکل مستقیم با مراجعان ارتباط دارند، چگونگی مدیریت حرفه ای و توجه به حقوق انسانی مراجعان درفعالیتهای آنان اهمیت ویژهای دارد. برای آمادگی شرکت در این آزمون مطالعه منابع درسی خاصی در نظر گرفته نشده است و انتظار میرود که دانش آموختگان کارآمد این رشته ها، طی سالهای تحصیل و کارآموزی دانشگاهی به ظرفیتهای مورد نظر این آزمون دست یافته باشند. آزمون صلاحیت حرفهای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره شامل 100 سؤال چهارگزینه ای است، که دربرگیرنده گستره های زیر است:

راهبری حرفه ای:

 

سؤالات این گستره، پختگی تصمیم گیری و مدیریت حرفه ای روانشناس یا مشاور در برخورد با موقعیتهای مختلف تعامل با مراجعان را ارزیابی میکند. در واقع سؤالات این حوزه، روانشناس یا مشاور را در یک موقعیت خاص قرار میدهد و از او میخواهد مناسبترین راهکار را پیشنهاد دهد؛ به عنوان مثال ممکن است از او سؤال شود که در جریان مشاوره در برخورد با خشم ناگهانی مراجع، کدام راهکار مناسبتر است.

خلاقیت حرفهای:

سؤاالت این گستره، ظرفیت توانمندی برخورد مناسب با مراجعان برحسب تفاوتهای فردی آنان و استفاده خالقانه از ظرفیتهای فردی روانشناس یا مشاور را ارزیابی میکند. در واقع سؤاالت این حوزه میزان انعطافپذیری و آمادگی برخورد روانشناس یا مشاور رادر مواجهه با افراد متفاوت مورد توجه قرار میدهد؛ به عنوان مثال ممکن است از او سؤال شود که در جریان کار با مراجعی که نیازهای ویژه و گوناگونی مطرح میکند، کدام برخورد مناسبتر است.

اخلاق حرفه ای:

سؤالات این گستره، ظرفیت آگاهی و آشنایی روانشناس یا مشاور از استانداردهای اخالقی برای مدیریت ارتباط با مراجعان را ارزیابی میکند. در واقع سؤاالت این حوزه میزان آشنایی و ظرفیت برخورد با مسائلی را شامل میشود که رعایت آنها در مداخالت روانشناختی در جهت رعایت حقوق انسانی است. به عنوان مثال ممکن است در اینجا سؤال شود که اگر مراجعی قصد ارتکاب جرم یا بزه را داشت، شما کدام شیوه برخورد را انتخاب میکنید.

دانلود نظامنامه اخلاق حرفه ای کلیک کنید

مسائل فرهنگی و اجتماعی:

سؤالات این گستره، میزان آشنایی و شناخت روانشناس یا مشاور را از ساختار بومی و اجتماعی مرتبط با حوزه فعالیت تخصصی خود ارزیابی میکند. در واقع سؤاالت این حوزه به این مسأله توجه میکند، که روانشناس یا مشاور، افزون بر دانش کلی و عمومی این رشتهها تا چه حد مسائل روانشناختی کشور و یا ساختارها و تشکیالت مواجهه با این مسائل را میشناسد. به عنوان مثال ممکن است از او سؤال شود که سازمان هلال احمر در کدامیک از حوزههای سلامت روانی نقش آفرینی میکند.

تبصره1-با توجه به اهمیت هر چهار گستره درشایستگی حرفهای متخصصان رشتههای روانشناسی و مشاوره همه سؤاالت آزمون صالحیت حرفهای از ضریب یکسانی برخوردار هستند.

تبصره2-شرکتکنندگانی که حدنصاب الزم را در آزمون کتبی صلاحیت حرفهای کسب کنند، در تاریخی که متعاقبا اعالم خواهد شد برای مصاحبه حضوری دعوت خواهند شد.

سوالات آزمون از چه منابعی طرح می‌شود؟

معاون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بیان داشتند قرار است فرد، کار حرفه‌ای در حوزه روانشناسی و مشاوره انجام دهد. ما مسئول ارزیابی صلاحیت علمی نیستیم. وزارت علوم و وزارت بهداشت، مدارک و مدارج علمی فارغ‌التحصیلان را اعتبارسنجی می‌کند. فرد از یکی از این دو وزارتخانه، مدرک فوق لیسانس یا پی‌اچ‌دی دارد. ما به آن مدرک احترام می‌گذاریم و بنا نداریم دوباره پرسش‌های درسی کنیم. امتحانات درسی که این داوطلبان برای دریافت مدارک پشت سر گذاشته‌اند را تکرار نخواهیم کرد. آنچه قرار است  سنجیده شود، بیشتر در حوزه صلاحیت حرفه‌ای است.بنابراین برای این آزمون منبعی وجود ندارد.

پرسش‌ها به چه صورت طرح می‌شود؟

ماهیت سؤالات چهار گزینه‌ای است. برای همه داوطلبان ضریب یکسان دارد. به گونه‌ای است که انتظار می‌رود یک روانشناس یا مشاور که فارغ‌التحصیل شده، دانش‌آموخته بوده و از کارآمدی علمی لازم برخوردار است، می‌تواند به این سؤالات پاسخ دهد.

کلاس یا دوره آمادگی برای آزمون نیاز نیست؟

معاون سازمان بیان داشتند همین‌جا تأکید کنم برای شرکت در این آزمون، نیاز به دوره آمادگی نیست. احتیاجی نخواهد بود دوره ویژه‌ای را بگذرانید. متأسفانه ممکن است گاهی در جامعه شاهد این حرکات باشیم که بعضی دوره‌های آمادگی و کلاس‌هایی برگزار کنند. اعلام می‌کنم این دوره‌ها نه ضروری و نه قانونی است و حتما پیگرد قانونی خواهد داشت، چون به شکل رسمی اعلام کرده‌ایم منبع خاصی وجود ندارد و تمام آنچه لازم است، پختگی و کارآمدی برآمده از دوران تحصیل خواهد بود. ان‌شاءالله وقتی آزمون برگزار شود خواهید دید محتوای سختی ندارد.

28 دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران + نمونه سوال»

  1. ریحانه باصری

    با عرض سلام و وقت بخیر
    بسبا بسیار تشکر میکنم از جناب آقای دکتر آزاد فلاح بخاطر این نوع سبک برگزاری آزمون صلاحیت روانشناسان ،قطعا بسیار منطقی تر و‌کارآمد تر خواهد بود .

    1. دقیقا از کی تشکر میکنی بابت چی
      بعدش ی مصاحبه هم هست کلا بی سرو سامانتر از سازمان نظام روانشناسی نیست 11 هزر نفر مجوز گرفتن از سامانه مجوها الان ومدن اینطوری کردن تکلیفشون مشخص نیست

      1. واقعا بدونه ازمون و مصاحبه مجوز دادن آخر بی سرو سامانی دوره حاتمی بوده این دوره لا اقل سواد اولیه باید داشته باشن

  2. من سوالات صلاحیت روانشاسی رو دانلود کردم از اینترنت میخوام بشینم همینا را بخونم خوبه بنظرتون ؟

    1. سلام ببخشید من هم فردا آزمون دارم میشه بفرمایید چه سوالاتی رو دانلود کردید تا من هم بخونم؟

  3. رضا امیرزاده فرد

    کاش درس دیگه ای خونده بودم.نظام هیچ پشتیبانی از کسانی که درس خوندن نمیکنه.کاش مثل آزمون وکالت یا مهندسی یا هر چیز دیگه ای بود

  4. زهرا فاضلی

    با عرض سلام و ادب واحترام و تشکر از ریاست محترم جناب آقای دکتر شیبانی و معاونت محترم جناب آقای دکتر آزاد فلاح
    به نظر من شیوه آزمون بسیار عالیه به این دلیل که اخلاق حرفه ای و صلاحیت حرفه ای از اصول بسیار مهم در درمان مراجعین می باشد

  5. طاهره خواجه بیدختی

    با سلام و ادب و احترام
    امیدوارم آزمون واقعا افراد علاقمند،توانمند و باتجربه رو شناسایی و برای داشتن جامعه سالم و شاداب‌تر از این عزیزان استفاده شود.

  6. عبدالخالق محمدی

    خدا کند وقتی حرف از مراجع و حقوق انسانی اوست و فردی در لباس و قامت مشاور و روانشناس برای راهنمایی و مشاوره و درمان وی مدعی میشود،آنکه شایستگی و مهارت ندارد و اخلاق حرفه‌ای را در ارتباط با مراجع رعایت نمی کند نه با آزمون و نه بی آزمون به عنوان مشاور و درمانگر پا در این مسیر ننهد و با این کار با آبروی یک سازمان بزرگ خدمت رسان بازی نکند.چرا که هرگونه اشتباه عمدی و غیر عمدی لطمه جبران ناپذیری برای سالها به حریم حرمت مجموعه می زند..

  7. این بی عدالتی هست که یه سری راحت پروانه اشتغال ملی گرفتن و ما این همه آزمون بدیم وفیلتر رد کنیم

  8. کتایون اسکندری

    به نظر بنده این از بهترین آزمونها بود که برگزار شد چون میزان تجربه شخصی و پختگی روانشناس در اتاق درمان بررسی میکند بعضی ها تا فارغ تحصیل شدن بدون هیچ تجربه ای میخواهند درمانگر شوند که این کا کاملا اشتباه و باید در یک مرکز مشاوره تحت نظر یک روانشناس باسابقه کاری مفید دوره کار ورزی رو بیاموزد

  9. زهرا رسولی

    با درود و تشکر از کسانیکه همچین طرحی را ارائه داده اند، برای اولین بار این بهترین طرحی بود که میشددرمانگر واقعی را تشخیص داد، البته اما و اگر بسیار دارد، مثلا ملاک نمره گذاری چگونه خواهد بود و اینکه افرادی که کار حرفه ای انجام داده بودند میتوانستند پاسخ دهند اما کسانی که تازه وارد این حرفه شده اندو هیچ آموزشی ندیده اند چگونه میتوانند پاسخ بدهند؟

  10. چه تشکری باید بشه اینهمه بدون آزمون رفتن مرکز مشاوره و شروع به کار کردن اگر اینهمه اینکار خوبه خب پس چرا نباید اونا هم با ما امتحان بدن آیا نباید عدالت برقرار بشه من میخوام بدونم ما چه فرقی با اونا داشتیم بعدم اصلا معلوم نیست کی نتایج میاد همه ما الان سردرگم هستیم

  11. ثریا جعفرزاده

    با سلام و احترام.پختگی لازم در هر رشته ای بعد از ۱۵-۱۰ سال کار با مراجعین بدست می آید.در این نوع صلاحیتی که مورد نظر ممتحین است بهتر بود آزمون را فقط برای اعضای قدیمی برگزار می کردید،چون در این نوع امتحانی که در نظر گرفته اید یک کارشناس ارشد جوان معدل بیستی تازه فارغ التحصیل هم که عاشق رشته روانشناسی باشد منطقا تجربه و پختگی را که تشریح نمودید ندارد و شانس قبولی ندارد و در اولین قدم دچار سرخوردگی می شود.

  12. باسلام و عرض ادب خدمت استاد اجاقی بزرگوارم جتاب اقلی آزاد فلاح کاش استاد لطف می‌فرمودند دستور میدادند نمونه سوال آزمون صلاحیت روانشناسی را جهت آشنایی بیشتردر سایت نظام روانشناسی و مشاوره بار گذاری بشود با تشکر اجرکم عند الله

    1. با تشکر ویژه از ریاست محترم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و معاون محترم اموزش جناب اقای دکتر آزاد فلاح و قدر دانی و سپاس بخاطر زحماتی که تا کنون جهت نشان دادن وجهه و رسالت و سر بلندی سازمان متقبل شده اند لطفا در صورت صلاحدید سوالات ازمون دیماه ۱۴۰۲ را بصورت تشریحی برای آشنایی بیشتر بیزحمت در سایت سازمان قرار بدهید با تشکر اجرکم عند الله

  13. ۶۰ درصد زیاده.چرا هیچیمون مثل هیچ رشته ای نیست.چه گوهی خوردیم این گوه رو خوندیم

  14. با عرض سلام و ادب . اتفاقا آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان کاملا ناعادلانه هست بعد از ده سال در س خواندن تخصصی و چندین سال کار با یه آزمون سلیقه ای نمیشه افراد رو سنجید ممکنه فردی شرایط مناسب آزمون رو نداشته باشه و قبول نشه باید ۶ ماه منتظر بمونه و استرس رو تحمل کنه تا ببینه در مرحله بعد چه اتفاقی میفته در صورتیکه چند هزار نفر بدون هیچ دغدغه ای مجوز گرفتن . پس کو عدالتی که شما مدعی آن هستید واقعا متاسفم از اینکه فردی با مدرک دکتری در این بازی ناعادلانه قرار بگیره . وقتی ما هیچ امنیتی برای تصمیمات ناعادلانه یه سری از افراد نداریم چطور میتونیم حامی امنیت و آرامش روانی دیگران باشیم بنده نه از طرف خودم بلکه از طرف گروهی از دوستان موضوع رو مطرح کردم مگه چند بار باید سد کنکور رو پشت سر گذاشت فردی که دکترا رو گرفته هم آزمون کتبی هم مصاحبه و هم آزمون جامع داده . آیا باز هم کافی نیست که وادار به انجام این آزمون میشه و تمام زحمات فرد زیر سوال میره . واقعا جای بسی تاسف و تاثر هست که تمام عمرمون رو با تصمیمات یه شب آقایون به بطالت میگذرونیم لطفا حداقل با عزیزان دکتری و حتی دوستان ارشد منصفانه برخورد شود دوباره سازمان سنجش همه رو بازیچه خودش قرار داده. به امید روزی که همه در شرایط عادلانه قرار بگیریم

  15. سلام ۶۰ درصد زیاده مثل بقیه رشته ها ۵۰ درصد بود منطقی تر بود اگرم میخواستین متفاوت باشین ۵۵
    جناب آقای دکتر آشتیانی لطفا تجدید نظر کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *