تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

مشاوره اختلال یادگیری در اراک

آیا کودک شما در خصوص انجام تکالیف مدرسه مقاومت می کند ، و از روخوانی با صدای بلند ، نوشتن دیکته یاانجام تکالیف ریاضی وحشت دارد؟ .

 اختلالات یادگیری یک اصطلاح عمومی برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری است. . کودکان دارای ناتوانی در یادگیری تنبل و کم هوش نیستند. و اکثر آنها به همانند دیگر کودکان باهوش هستند.

اختلال یادگیری یکی از مشکلات شایع در کودکان می باشد که با توجه به نرمال بودن بهره هوشی اکثر این کودکان و بروز مشکلات در سنین مدرسه موجب ناراحتی والدین می شود

 کلینیک ویژه اختلالات یادگیری ایران ،سهم به سزایی در درمان و حمایت این قشر از کودکان در زمینه‌های اختلالات ریاضی ،خواندن، دیکته نویسی و غیره دارد

 اختلال یادگیری چیست؟

اختلالات یادگیری ارتباطی با کم هوشی یا دیرآموزی دانش ‌آموزان ندارد. این اصطلاح برای توصیف کودکان و نوجوانانی به کار می‌رود که ناتوانی یادگیری ویژه و بخصوصی دارند. به عبارت دیگر دانش‌آموزان مبتلا به این اختلال نیازمند شیوه‌های خاصی در آموزش هستند که با شیوه‌‌های معمول استفاده شده برای سایر دانش‌آموزان متفاوت است. در این مقاله با تعریف انواع ناتوانی‌های یادگیری آشنا می‌شویم.

با اختلال یادگیری بچه ها چه کار کنیم؟

در این شرایط والدین افزون بر اینکه با مسائل تحصیلی کودک دست و پنجه نرم می کنند، با رفتارهای پرخطر، بی نظمی، پرخاشگری، مقاومت در برابر پذیرش قانون و رفتارهای افراطی توجه طلبی رو به رو هستند و درواقع مشکل یادگیری کودک در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و پدر و مادر از این رفتارها خسته نگران می باشند.

به طور کلی، این شرایط ممکن است تاثیر نامطلوبی بر ارتباطات اجتماعی کودک بگذارد؛ زیرانقطه ضعف در یادگیری می تواند اعتماد به نفس او را نشانه بگیرد و باعث بروز نوعی کمرویی در میان هم کلاسی ها شود و یا به اضطراب از قضاوت های اطرافیان بینجامد. در بعضی از خانواده ها که به این مشکل رسیدگی نمی کنند، کودک در طولانی مدت ممکن است به افسردگی نیز مبتلا شود.

  اختلالات یادگیری

تماس :

اراک،  خیابان امام خمینی،  نرسیده به پاساژ تهرانی( روبروی پاساژ استیل)، جنب بانک رفاه،  نبش کوچه علیخانی طبقه سوم فرش ستاره کویر ، مرکز شاداب

تلفن تماس :32241026 کد اراک 086  و 09364245996

خط مشاوره تلفنی : 9099079079 تماس از سراسر کشور بدون نیاز به پیش شماره

ساعات ارائه خدمات همه روزه به جزء روزهای تعطیل

دانش آموزی که دارای ناتوانی یادگیری است چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • دارای بهره هوشی متوسط و بالاتر است.
  • از نظر حواس مختلف (بینایی و شنوایی و…) سالم است.
  • از نظر پیشرفت درسی و عملکرد تحصیلی با توجه به سن و هوش ضعیف است.
  • مشکلات زبانی شامل اختلال زبان درکی و یا بیانی، وارونگی کلمات و… دارد.
  • به موضوعات مطرح شده پاسخ‌های نامربوط می‌دهد.
  • حواس پرتی دارد و جزییات مهم را فراموش می‌کند.
  • دست‌ و پا چلفتی است و هماهنگی چشم و دست وی ضعیف است.
  • اعتماد به نفس پایین دارد و در زمینه‌های تحصیلی انگیزه‌ زیادی ندارد.
  • فعالیت‌های آموزشی و درسی را با تاخیر انجام می‌دهد و از پرداختن به فعالیت‌های آموزشی طفره می‌رود.
  • حافظه ضعیف دارد و مطالب را زود فراموش می‌کند.

انواع اختلال یادگیری

ناتوانی در یادگیری نوعی مشکلات پردازش عصبی است. این مشکلات پردازش می تواند باعث ایجاد اختلال یادگیری در مهارت های اساسی مانند خواندن، نوشتن ویا ریاضی شود. همچنین مشکلات پردازشی می توانند مهارت های سطح بلاتر یادگیری مانند سازمان دهی، برنامه ریزی زمان، استدلال انتزاعی، حافظه طولانی و کوتاه مدت و توجه را نیز تحت تاثیر قرار دهند.اهمیت این موضوع این است که درک کنیم که ناتوانی های یادگیری می توانند زندگی فردی را فراتر از مباحث آموزشی  تحت تأثیر قرار دهند و می توانند روابط شخص  با خانواده، دوستان و محل کاررا تحت  تاثیرقرار دهند.

از آنجائیکه مشکلات در خواندن، نوشتن و  ریاضی در طول سال های مدرسه خود را نشان میدهند علائم و نشانه های اختلال یادگیری اغلب در آن زمان تشخیص داده می شود. با این حال، بعضی از افراد از این ارزیابی غافل میمانند و این موضوع در دبیرستان و بعدها در محل کار مشخص میشود.سایر افرادی که دچار اختلالات یادگیری هستند هرگز نمیتوانند به مشکل خود پی ببرند  هرگز نمی دانند که چرا  با آموزش مشکل دارند و چرا در مشاغل خود و یا در رابطه با خانواده و دوستانشان مشکلاتی دارند.

اختلالات  یادگیری نباید با مشکلات یادگیری اشتباه گرفته شود که عمدتا ناشی از اختلالات بصری، شنوایی یا حرکتی است. و باید از مشکلات فکری؛اختلالات عاطفی؛ و معایب زیست محیطی، فرهنگی یا اقتصادی تمییز داده شوند.

به طور کلی، افراد دارای اختلال یادگیری متوسط یا بالاتر ازبهره هوشی متوسط برخوردار هستند. اغلب به نظر می رسد شکاف بین توانایی فرد و دستاوردهای واقعی او وجود دارد. به همین دلیل است که اختلالات یادگیری به عنوان “اختلالات پنهان” نامیده می شود: فرد به طور کامل “طبیعی” به نظر می رسد و به نظر می رسد یک فرد بسیار روشن و هوشمند است، اما ممکن است قادر به نشان دادن سطح مهارت مورد انتظاردرسن مشابه نیست.

ناتوانی در یادگیری نمی تواند به طور کامل درمان شود و یک چالش مادام العمر است. با این حال، با حمایت و مداخله مناسب در کاردرمانی و گفتاردرمانی، افراد دارای اختلال در یادگیری می توانند در مدرسه، در محل کار، در روابط و در جامعه موفق شوند.

در قانون فدرال، تحت قانون آموزش افراد معلول (IDEA)،  اصطلاح “اختلال خاص یادگیری” است که یکی از 13 دسته از معلولیت تحت حمایت قانون به شمار میآید.

“ناتوانی های یادگیری” یک اصطلاح “چترمانند” است که تعداد دیگری از اختلالات یادگیری خاص را شامل می شود، مانند اختلال خواندن و اختلال نوشتن .  

ناتوانی در یادگیری های خاص

اختلال پردازش شنوایی (APD)

این اختلال همچنین به عنوان “اختلال پردازش شنوایی مرکزی” نیز شناخته شده است، این شرایطی است که به طور ناخودآگاه بر صدایی تاثیر می گذارد که از طریق گوش به مغزبرای پردازش ارسال میشود . افراد مبتلا به احتلال پردازش شنوایی توانایی تفاوت های ظریف بین صداها را در کلمات را ندارند، حتی زمانی که صداهای بلند و واضح به اندازه کافی شنیده می شوند. آنها همچنین نمی توانند دجهت پخش صدا را تشخیص بدهند، همچنین نمیتوانند صدا ها را از صداهای پس زمینه تشخیص دهند

اختلال یادگیری در ریاضی

یک ناتوانی یادگیری خاص است که بر توانایی فرد برای درک اعداد و یادگیری  ریاضی تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به این نوع LD نیز ممکن است درک درستی از نمادهای ریاضی نداشته باشند، ممکن است با حفظ و سازماندهی اعداد نا آشنا باشند، و در شمارش مشکل داشته باشند.

دیس گرافیک یا اختلال نوشتاری

یک ناتوانی یادگیری خاص که بر توانایی دست خط شخص و مهارت های حرکتی ظریف تاثیر می گذارد. این مشکلات عبارتند از دست خط غیر قابل خواندن، فاصله ناهماهنگ، برنامه ریزی فضایی ضعیف بر روی کاغذ، املا ضعیف، و مشکل نوشتن و همچنین تفکر و نوشتن در یک زمان.

اختلال نارسا خوانی یا دیسلکسیا

یک ناتوانی یادگیری خاص که بر خواندن و مهارت های مربوط به زبان تاثیر می گذارد. شدت آن می تواند در هر فرد متفاوت باشد، اما می تواند بر روی خواندن غلط، رمزگشایی، درک مطلب، یادآوری، نوشتن، املایی و گاهی اوقات صحبت کند و می تواند همراه با سایر اختلالات مرتبط باشد. دیسلكسیا گاهی به عنوان اختلال یادگیری مبتنی بر زبان شناخته می شود.

اختلال پردازش زبان

یک نوع خاص از اختلال پردازش شنوایی (APD) که در آن پیچیدگی معنایی در گروه های صوتی وجود دارد که کلمات، جملات و داستان ها را تشکیل می دهند.در حالی که APD بر تفسیر تمام صداهای وارد مغز اثر می گذارد، یک اختلال پردازش زبان (LPD) فقط مربوط به پردازش زبان است. LPD می تواند زبان بیانگر و یا زبان پذیرنده را تحت تاثیر قرار دهد.

اختلالات یادگیری غیر کلامی

اختلالی که معمولا با اختلاف قابل ملاحظه ای بین مهارت های کلامی بالاتر و مهارت های ضعیف تر حرکتی، بینایی-فضایی و اجتماعی مشخص می شود. به طور معمول، فردی با اختلال یادگیری غیر کلامی مشکل تفسیر نشانه های غیر کلامی مانند عبارات صورت یا زبان بدن  و زبان اشاره را دارد و ممکن است هماهنگی ضعیفی داشته باشد.

اختلال درکی حرکتی بینایی

اختلالی که بر روی درک اطلاعاتی که فرد می بیند تاثیرمیگذارد وتوانایی فرد را در مواردی همچون نوشتن یا کپی کردن از یک تصویرضعیف میکند . این افراد اغلب از در نگه داشتن مداد و فشار دادن بیش از حد مداد  و هماهنگی بین چشم و دست مشکل دارند.

اختلالات مرتبط با اختلالات یادگیری

بیش فعالی

اختلالی که شامل مشکلات تمرکز و توجه، مشکل کنترل رفتار و پرخاشگری است. اگرچه ADHD به عنوان یک ناتوانی در یادگیری محسوب می شود، تحقیقات نشان می دهد که 30-50 درصد از کودکان مبتلا به ADHD همچنین دارای اختلالات یادگیری خاص  هم هستند و این دو شرایط می توانند در تعامل باشند تا یادگیری بسیار دشوار باشد.

دیسپراکسیا

اختلالی که با کنترل عضلانی مشکل است که سبب مشکلات حرکت و هماهنگی، زبان و گفتار می شود و می تواند بر یادگیری تأثیر بگذارد. اگر چه در این حالت ناتوانی در یادگیری وجود ندارد ، دیسپراکسی اغلب همراه با نارساخوانی، ADHD وجود دارد.

اختلال عملکرد اجرایی

ناکارآمدی سیستم های مدیریت شناختی مغز که بر روی انواع فرآیندهای عصبی-روانشناختی مانند برنامه ریزی، سازماندهی، استراتژی، توجه به جزئیات و یادآوری جزئیات و مدیریت زمان و فضا تاثیر می گذارد. اگرچه نمیتوان از آن به عنوان ناتوانی یادگیری یاد کرد اما الگوهای مختلف ضعف در عملکرد اجرایی تقریبا همیشه در پروسه یادگیری افرادی که دارای اختلالات یادگیری خاص یا ADHD هستند، دیده می شود.

اختلال در حافظه

سه نوع حافظه برای یادگیری مهم هستند.حافظه کاری، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت در پردازش اطلاعات کلامی و غیر کلامی استفاده می شود. اگر در هر نوع از انواع حافظه نقص وجود داشته باشد، توانایی ذخیره و بازیابی اطلاعات مورد نیاز برای انجام وظایف ممکن است مختل شود

 

برخی مشکلاتی که می تواند با اختلال یادگیری اشتباه شود:

مشکلات روانی
بسیاری از مشکلات در کودکان زیر است را با افسردگی و استرس و آسیب های عاطفی می تواند باعث اختلال در تمرکز کودک شود که این این موضوع می تواند به صورت غیر مستقیم بر روند یادگیری کودک تاثیر منفی بگذارد.

اوتیسم
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم و اسپرگر با مشکلاتی در برقراری ارتباط خواندن زبان بدن و یادگیری مهارت های اساسی می توانند و همچنین عدم برقراری ارتباط چشمی در مسائلی همچون یادگیری نیز دچار چالش می شود که این اختلال هم برخی مواقع می تواند با اختلالات یادگیری اشتباه شود.

بیش فعالی
اختلال بیش فعالی یا کم توجهی اگرچه یک اختلال یادگیری محسوب نمی شود اما مطمئنا نمی تواند یادگیری کودک را مختل کند کودکان مبتلا به بیش فعالی معمولاً با مشکلاتی در نشستن و تمرکز و اجرای دستور ها معمولاً مشکلاتی را در زمینه یادگیری خواهند داشت.

درمان اختلالات یادگیری در کودکان

با توجه به فرضیه نوروپلاستی اعتقاد بر این است که برخی اتصالات عصبی جدید می تواند جایگزین سیستم ارتباطی عصبی معیوب و دارای اختلال شود ، محققان معتقدند که اختلالات یادگیری نیز در اثر آموزش و تکرار و تمرین می‌تواند بر روی سیستم عصبی مغز تاثیر مثبت داشته باشد.
بر اساس این نظریه در اثر آموزش ها و قرار گیری در شرایط مناسب یادگیری ، مغز کودک توانایی تشکیل مجدد خود را با ایجاد اتصالات عصبی جدید دارد و مغز در پاسخ به تجربه و یادگیری جدید قادر به ایجاد پیوند های جدید و تولید سلولهای جدیدی در مغز می باشد.
لذا برنامه هایی نظیر کاردرمانی ذهنی به صورت تخصصی در زمینه اختلالات یادگیری می تواند نتایج و آثار مثبتی در زمینه درمان اختلالات یادگیری داشته باشد.

تشخیص اختلالات یادگیری

تشخیص ناتوانی یادگیری کار ساده ای نیست حتی اگر علائم به صورت مشخص و بارز در کودک شما تشخیص داده شود با این حال نمی‌توانیم صراحتاً تشخیص اختلال یادگیری را بر کودک خود بگذاریم
بسیاری از متخصصان و پزشکان و روانپزشکان هم گاهی اوقات نمی‌تواند تشخیص افتراقی بین ناتوانایی های یادگیری و بیش فعالی و مشکلات رفتاری داشته باشند .در برخی مواقع باید از چندین متخصص در این زمینه کمک خواست تا بتوانیم به جواب واضحی برسیم ، توصیه ما این است که به جای اینکه به روند تشخیص وقت زیادی را اختصاص دهید برای درمان عملی مشکلات کودکان به صورت عملی گام بردارید.
فرایند تشخیص و اختلالات یادگیری به صورت مشاهده رفتار یک کودک و گرفتن تاریخچه و همچنین گرفتن اطلاعات از معلمین کودک و والدین میباشد ، متخصصانی که در زمینه تشخیص اختلال می توانند به شما کمک کنند شامل:
کاردرمانگران ذهنی
روانشناسان بالینی
معلمین
متخصصین مغز و اعصاب
گفتار درمانگران
در بسیاری از مواقع برای تشخیص قطعی نیاز به یک کار تیمی و بررسی گروهی است که توسط متخصصین ذکر شده ، این کار باید به صورت دقیق صورت بگیرد

چند نکته در خصوص کمک به کودکان دارای اختلال یادگیری

وقتی صحبت از ناتوانی در یادگیری می شود سوالی که مطرح می شود که چه کاری میتوان انجام داد و چگونه می توان به کودک کمک کرد علاوه بر نقشی که درمانگران و مدرسه می‌توانند در کمک به کودک دارای ناتوانی در یادگیری داشته باشند نقش والدین بسیار پر اهمیت تر است .

در خصوص ناتوانی کودکتان اطلاعات بیشتری را بیاموزید در مورد نوع ناتوانی یادگیری کودکتان تحقیق کنید و دریابید که چگونه ناتوانی می‌تواند بر روی یادگیری کودک شما تاثیر بگذارد و چه مهارت های شناختی در کودک شما درگیر است اگر این نکات را درک کنید ارزیابی روش های یادگیری و آموزش آسان تر خواهد بود ، بهترین گزینه های درمانی را برای کودک خود انتخاب کنید ، با معلمان مدرسه در این خصوص جلسه بگذارید و آنها را از مشکلات فرزند خود آگاه کنید حتی اگر آنها در خصوص برخی طیف‌های یادگیری با شما مقابله و مقاومت کنند ، ممکن است که در خصوص طیف های دیگری در زمینه یادگیری علائم و علاقه مندی بیشتری داشته باشند.
توجه بیشتری در خصوص مشکلات و استرس های روحی روانی که در اثر عدم یادگیری می تواند به کودک شما وارد شود داشته باشید شود
کودکان دارای اختلال در یادگیری ممکن است در بیان احساسات عواطف ارتباط های کلامی و غیرکلامی با همسالان و همکلاسی‌هایش خود مشکل داشته باشند ، خبر خوب این است که شما به عنوان والدین و معلمین می توانند تاثیر زیادی در رفع این موضوع داشته باشد.
از والدینی که با چالش های مشابهی مواجه هستند منبع خوبی هستند برای استفاده از تجربیات شان در زمینه ارتباط با کودکان دارای اختلال یادگیری کمک بگیرید.

تماس :

اراک،  خیابان امام خمینی،  نرسیده به پاساژ تهرانی( روبروی پاساژ استیل)، جنب بانک رفاه،  نبش کوچه علیخانی طبقه سوم فرش ستاره کویر ، مرکز تخصصی مشاوره وخدمات روانشناسی شاداب ، دفتر مشاوره و خدمات روانشناسی شهرزاد حسنی

تلفن تماس :32241026 کد اراک 086  و 09364245996

خط مشاوره تلفنی : 9099079079 تماس از سراسر کشور بدون نیاز به پیش شماره

ساعات ارائه خدمات همه روزه به جزء روزهای تعطیل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *