تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

بلوغ و ارتباط مادر و دختر در اولین قاعدگی

ارتباط مادر و دختر در اولین قاعدگی یکی از مهمترین اصول آموزش فرزند برای سپری کردن این دوران حساس می باشد. اکثر دختران در بازه 10 تا 15 سالگی  و حدود دو سال پس از رشد بافت سینه ها قاعدگی را تجربه می کنند. بهتر است قبل از شروع قاعدگی درباره این دوره و چالش های آن با دخترتان صحبت کنید. دوران قاعدگی از جمله دورانی است که در آن تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی روی بدن تاثیر می گذارد. این تغییرات باعث نوسانات خلقی و عاطفی می‌شود. به این صورت که ممکن است فرد احساس درد در شکم، پهلو ها، کمر و پا ها داشته باشد. یکی از بهترین کمک هایی که مادر می تواند در این دوران به فرزند خود بکند، درک متقابل و در میان گذاشتن این مسئله با دیگر اعضای خانواده است. با این کار اعضای خانواده با کمک به دختر، می توانند این دوران را برای او راحت تر کنند.

ارتباط مادر و دختر در اولین قاعدگی بایستی طوری باشد که دختر احساس صمیمیت و راحتی با مادر خود داشته باشد. از طرفی حس دلگرمی که مادر به دختر خود می دهد باعث آرامش خاطر او می شود. مادر می تواند با ارائه اطلاعات درست  وکامل، درک مناسبی از قاعدگی را به فرزند خود بدهد تا بهتر با این موضوع سازگاری داشته باشد.

از جمله اطلاعاتی که مادر می تواند به دختر خود ارائه دهد:

  • برای ارتباط مادر و دختر در اولین قاعدگی بایستی مادر، آموزش درباره ی ماهیت قاعدگی ( اینکه قاعدگی چیست و چگونه رخ می دهد)؛
  • آموزش تغییرات خلقی و جسمی و درد های دوران قاعدگی ( نفخ، جوش های آکنه، خستگی، نوسانات خلقی، درد سینه یا بافت قفسه سینه، دل درد و گرفتگی در شکم، کمر و پاها) ؛
  • آموزش نحوه استفاده از محصولات بهداشتی و تعویض لباس زیر ( شستشوی دوره ای و مراقبت های بهداشتی)؛

و آموزش درباره علائم قاعدگی و طول مدت قاعدگی که میتواند بین 3 تا 10 روز باشد، بدهد.

ارتباط مادر و دختر در اولین قاعدگی

از دیگر نکاتی که می توانیم در ارتباط مادر و دختر در اولین قاعدگی بیان کنیم: هنگامی که دختر برای اولین بار پریود می‌شود بهتر است مادر برای او توضیح دهد که قاعدگی یک نشانه از سلامتی بدن است. در واقع قاعدگی مرحله اول از آمادگی برای بارداری است. همچنین مادر می تواند با توضیح درباره ی رژیم غذایی مناسب و ورزش های مخصوص مثل پیاده روی و یوگا، این دوران را برای فرزند خود آسان تر کند.

 

توصیه به مادران در بلوغ و ارتباط مادر و دختر در اولین قاعدگی:

  • سعی کنید در این دوره با فرزند خود مهربان تر باشید و فضای گرم و صمیمی را بین خود و خانواده ایجاد کنید.
  • درباره ی pms با او صحبت کنید و هر زمان متوجه شدید علائم pms دخترتان بیش از حد است با پزشک در میان بگذارید.
  • طول چرخه قاعدگی بین 21 تا 36 روز است اگر فرزند شما چرخه کوتاهتر یا بلندتر از سیکل طبیعی دارد به پزشک مراجعه کنید.

تغذیه در ارتباط مادر و دختر در اولین قاعدگی بسیار حیاتی است. مادر، بهتر است برای فرزندش غذاهای تازه و مقوی درست کند زیرا در این دوره خون نسبتا زیادی از دست می رود. در دوران قاعدگی، مصرف برخی غذاها می‌تواند به بهبود علائم و کاهش درد کمک کند.

 این غذاها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مواد غذایی حاوی ویتامین B: مثل موز، نارگیل، بادام و برنج قهوه‌ای. این مواد غذایی می‌توانند به کاهش درد و تسکین علائم پریود کمک کنند.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین D: مثل ماهی، تخم مرغ و شیر. این ویتامین می‌تواند به تنظیم سطح هورمون‌ها در بدن کمک کند.
  • مواد غذایی حاوی آهن: مثل گوشت قرمز، جگر، لوبیا سبز و نخود. مصرف این غذاها می‌تواند به پیشگیری از کم خونی در دوران قاعدگی کمک کند.
  • مواد غذایی حاوی روغن‌های اسید چرب امگا-3: مثل ماهی و بادام . این روغن‌ها می‌توانند به کاهش التهاب و درد در دوران قاعدگی کمک کنند.
  • مواد غذایی حاوی فیبر: مثل سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل . مصرف این غذاها می‌تواند به تنظیم روده و کاهش تورم و درد شکمی کمک کند.
  • مواد غذایی حاوی منیزیم: مثل آجیل‌ها، بادام و آووکادو. این مواد غذایی می‌توانند به تسکین درد و تنش عضلانی کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *