تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

تعریف ساده حس حسادت

یکی از همکاران شما ارتقا می گیرد در حالیکه امیدوار بودید شما آن جایگاه را بگیرید. احساس خشم و رنجش می کنید و فکر می کنید که کاش او شکست بخورد.
 یکی از همکلاسی های دانشگاه را در اخبار می بینید. شروع به فکر می کنید”اون کارشو خوب انجام می ده. من چی؟” سپس به این فکر می کنید که چقدر شخصیت نفرت انگیزی دارد و چند دقیقه احساس بهتری می کنید.
 در یک مهمانی هستید و یکی از هم جنس هایتان را می بینید که همه دور او را گرفته اند و جذاب تر از شما به نظر می رسد.احساس افسردگی می کنید و بعد فکر می کنید:”شرط می بندم آدم به درد نخور و بی سوادی است”

اگر هر یک از این تجارب را داشته اید پس شما هم مثل بقیه انسان ها هستید. حسادت چیست؟ احساس ناخوشایند و رنج آوری که به دلیل اموال، موقعیت یا شانس های افراد دیگر تجربه می شود.”

انواع حسادت
دو نوع حسادت وجود دارد که در مورد آنها حرف خواهیم زد: حسادت خصمانه و حسادت افسرده کننده.
حسادت افسرده کننده زمانی رخ می دهد که موفقت های یک شخص، احساس بدی در مورد خودتان یا در مورد زندگی تان می دهد. احساس ناامیدی، از دست دادن، شکست و حتی حقارت می کنید. حسادت خصمانه نیز وقتی رخ می دهد که احساس خشم کنید و آرزو کنید دیگران در مسیری که هستند شکست بخورند. شاید از موفقیت ها و شرایط زندگی آنها انتقاد کنید، ادعا کنید که لایق موفقیت هایشان نیستند یا ادعا کنید با روش های نادرست به اینجا رسیده اند. حسات خصمانه پر از خشم است، همان چیزی است که به آن می گوییم خوشحال شدن از بدحالی دیگران. هر کسی گاهی این احساس را داشته است.

اعتراف به حسادت کار سختی است
حسادت شبیه هیجان های دیگر نیست. ما می توانیم به غم، خشم، اضطراب یا سردرگمی اعتراف کنیم. اما حسادت حامل شرم و خجالت هم هست. نمی خواهیم به حسادت اعتراف کنیم. ما حسادت را یک احساس ناچیز، خودخواهانه و نادرست می بینیم. بنابراین حسادت‌مان را مخفی می کنیم و یا پشت ادعای بی عدالتی یا با استفاده از ترور شخصیت دیگران آن را پنهان می کنیم. شاید از افرادی که احساس حسادت ما را بر می انگیزند اجتناب کنیم. شاید فکر کنید:”من نمیخوام اطراف این افراد باشم چرا که به من یادآوری می کنند از من بهتر اند.”

در اینجا لازم است برخی موارد را به خاطر داشته باشید:
حسادت جهانی است. در هر اجتماعی حسادت وجود دارد.
حسادت در جریان تکامل انسان وجود داشته چرا که باعث پیشرفت می شود. حسادت موجب دسترسی به رتبه های عالی تر، شریک زندگی بهتر و سایر شرایط می شود. 
حسادت همچنین تمایل ما به عدالت را نشان می دهد. ما بی عدالتی را دوست نداریم، ما پارتی بازی را دوست نداریم و فکر می کنیم که مردم باید بر اساس شایستگی هایشان پاداش بگیرند. بنابراین حسادت با ارزش های مثبت اجتماعی گره می خورد. این احساس همیشه منفی نیست. ما دوست نداریم مردم چیزی که لیاقتش را ندارند کسب کنند.
اگر به طور سالمی از حسادت استفاده کنید، می تواند شما را با انگیزه کند. من دوست دارم حسادت را به شکل تحسین و ستایش و تقلید برگردانم. کاری که دیگران به خوبی انجام می دهند ببینید و یاد بگیرید و شما هم انجام دهید. فهرستی از افرادی که به آنها حسادت می کنید تهیه کنید و آنها را الگوی خود قرار دهید.
 حسادت می تواند با روابط دوستانه، ازدواج و محیط کاری‌تان تداخل پیدا کند.
مهم است حسادت را احساسی در نظر بگیرید که می توان برایش چاره پیدا کرد نه یک احساس لاینحل.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *