تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

جزئیات نخستین آزمون صلاحیت حرفه‌ای روان شناسان و مشاوران

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روان شناسی و‌ مشاوره نشست خبری «تشریح جزئیات نخستین آموزن صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران» با حضور دکتر علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و دکتر پرویز آزادفلاح معاون آموزشی پژوهشی سازمان برگزار شد. 

دکتر فتحی آشتیانی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: سازمان نظام روان شناسی و ‌مشاوره بیش از ۵۷ هزار عضو دارد که همه این اعضا دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری روان شناسی یا‌ مشاوره هستند . نزدیک به ۲۰ هزار نفر پروانه کار تخصصی دارند و مشغول فعالیت در سطح کشور هستند و از این تعداد، ۱۱هزار و۲۴ نفر از درگاه ملی مجوز ها ،پروانه اشتغال دریافت کردند و 8 هزار و ۷۵۵ نفر نی در ۲۰ سال گذشته پروانه فعالیت خود را از سازمان دریافت کرده اند.

وی افزود: آمارها این هشدار را به  ما می دهد که افراد زیادی در نوبت هستند و باید در فرآیند کار و ارزیابی صلاحیت و اعطای مجوز تسریع شود. با درگاه ملی مجوز ها و  دکترسیاح برای صدور پروانه در تعامل هستیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه برگزاری آزمون و مصاحبه روان شناختی پس از آن مد نظر سازمان است ادامه داد:پیش بینی می شود حدود ۱۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کنند.

وی درباره اینکه پس از اعلام نتایج آزمون چه زمانی مصاحبه‌ها انجام می شود گفت: حدود دو ماه بعد از اعلام نتایج مصاحبه‌ها برگزار می‌شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تأکید بر اینکه شرکت در کارگاه‌ها و کارآموزی‌ها برای دریافت مجوز به طور کامل حذف شده است، گفت: در دوران تحصیل کارگاه‌ها و کارآموزی‌ها به صورت گسترده برگزار می‌شود. مهم‌ترین هدف، کوتاه شدن مدت مصاحبه است و در حال حاضر این روند کوتاه شده است. تا آخر سال هم مصاحبه‌ها انجام می‌شود و در طول یکی دو ماه همه متقاضیان تعیین تکلیف می‌شوند. آزمون هم مفاهیم بنیادین را در برمی گیرد و قدرت تحلیل، حل مسأله، خلاقیت، مدیریت بحران و آشنایی به مسائل بومی اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای از جمله مواردی است که در آن لحاظ می‌شود

دکتر فتحی آشتیانی تصریح کرد: اعضایی می توانند مجوز فعالیت دریافت کنند که 4 شرط عضویت در سازمان نظام روان شناسی ، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و دکتری ،اخذ حداکثر نمره در آزمون تخصصی و قبولی در مصاحبه تخصصی  را داشته باشند.

وی درباره بیمه خدمات روان شناسی و مشاوره گفت :هفته گذشته وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند بیمه خدمات سلامت به تصویب رسیده است شد؛ضمن تشکر از آقای دکترعین اللهی و پیگیری ایشان ؛این بیمه صرفا شامل کارشناسی ارشد یا دکتری روان شناسی سلامت و روان شناسی بالینی است؛ما به طور جدی دنبال مذاکره هستیم که تمام گرایش های روان شناسی و‌مشاوره شامل بیمه شوند .تمام گرایش های روان شناختی که حدود بیش از ده گرایش است همه مشغول ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره شوند.

فتحی آشتیانی درباره افزایش نظارت پسینی گفت: از این به بعد نظارت‌های پسینی هم جدی‌تر گرفته می‌شود. از این رو بازرسی دفاتر و مراکز و کلینیک‌ها را در دستور کار داریم. در ماده ۱۹ و ۲۰ سازمان نظام، روانشناسی و مشاوره بحث تخلفات آمده و ما هم آن را سرلوحه کار قرار دادیم. در این خصوص تذکرات شفاهی و کتبی تا محرومیت شامل حال متخلفان می‌شود. در نظارت پسینی که راه‌اندازی شده است، به صورت آنلاین یا پیامکی مردم می‌توانند به ما بازخورد دهند و گزارش‌های مردم می‌تواند نقش مؤثری در ارزیابی‌ها داشته باشد.

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در سایت سازمان، اسامی روانشناسان و مشاورانی که پروانه دارند، ثبت شده و مردم می‌توانند به سایت مراجعه کنند تا افراد ذی صلاح را برای دریافت خدمات برگزینند.

دکتر علی فتحی آشتیانی خاطر نشان کرد: سازمان نظام روانشناسی به دنبال آن است که مدرسه توانمندسازی حرفه‌ای و بازآموزی را تأسیس کند و دوره‌های آموزشی نیز برای مشاوران و روانشناسان بزودی برگزار می‌شود.

دکتر پرویز آزادفلاح در ادامه این مراسم اظهار کرد: از این پس برای اخذ پروانه حرفه‌ای نظام روانشناسی و مشاوره، عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های روانشناسی و مشاوره، اخذ حد نصاب نمره در آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و قبولی یا عدم قبولی در مصاحبه روانشناختی الزامی است.

وی درباره اعلام جزئیات برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران توضیح داد: از این رو اولین آزمون ما در ۱۵ دی سال جاری برگزار می‌شود. تصمیم گرفتیم سالی دو بار یک بار اواخر تیر و یک بار اواسط دی این آزمون برگزار شود.

دکتر آزاد فلاح با بیان اینکه سعی می‌کنیم به شکل استاندارد این آزمون برگزار شود، تاکید کرد: در این آزمون نه تنها سوالات تکراری درسی وجود ندارد بلکه این بیشتر بر کفایت حرفه‌ای تمرکز دارد. متخصصان روان سنجی سوالات را ارزیابی و میزان دشواری آن را تعیین می‌کنند. نهایتا گروهی از نخبگان بر حسب توزیع نمرات، دشواری و تراز نمرات تصمیم می‌گیرند که نقطه تشخیص برای اینکه فرد به فاز دوم و برای مصاحبه دعوت شود یا خیر، چه خواهد بود.

معاون آموزش پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور افزود: در مورد مصاحبه هم وضعیت به همین ترتیب است. در واقع در مصاحبه و آزمون صلاحیت حرفه‌ای مباحث علمی و درسی که روانشناسان در دانشگاه خوانده‌اند مد نظر ما نیست بلکه پختگی همکار مد نظر است. کمترین چیزی درباره مسائل علمی و درسی وارد آزمون صلاحیت حرفه‌ای و پس از آن در مصاحبه، نخواهیم کرد.

معاون آموزش پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشوربا بیان اینکه ما به مدارج تحصیلی تمام فارغ التحصیلان رشته روانشناسی و مشاوره احترام می‌گذاریم، افزود: نمی‌خواهیم در این آزمون صلاحیت حرفه‌ای مجددا واحدهای درسی که فارغ التحصیلان در دانشگاه‌ها امتحان دادند را ارزیابی کنیم بلکه ویژگی‌های دیگر یک روانشناس مثل داشتن تفکر تحلیلی و مدیریت بحران را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

دکتر آزاد فلاح تاکید کرد: اگر می‌پذیریم که همه توانایی‌ها در کتب درسی نیست و بخشی مربوط به پختگی و تفکر انتقادی و اخلاق حرفه‌ای افراد می‌شود، پس نمی‌توانیم فقط یک فارغ التحصیل دانشگاهی را بدون احراز صلاحیت‌ها برای دریافت پروانه مجاز بدانیم. تاکید ما در آزمون نیز بر روی این دسته از موارد و شاخص‌ها و توانایی‌ها است.

وی توضیح داد: ما باور داریم آنچه این افراد در دانشگاه‌ها آموخته‌اند کافی است اما مسائلی نظیر قدرت تحلیل و اخلاق حرفه‌ای، مدیریت بحران و آشنایی به مسائل بومی و اجتماعی و… از جمله صلاحیت‌هایی است که با خواندن کتاب به دست نمی‌آید.

وی خطاب به فارغ التحصیلان روانشناسی و مشاوره تاکید کرد: دوستان نگران نباشند، ما چیز عجیب و غریبی را در آزمون عرضه نمی‌کنیم‌ افرادی که در اولین آزمون ما شرکت کنند می‌بینند که محتوای سوالات خیر خواهانه است. به طوری که هم شان علمی و حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران را در بر دارد و هم اطمینان نسبی به ما می‌دهد که این متقاضی قرار است مشاوره خوبی را به مردم ارائه دهد.

دکتر آزاد فلاح با بیان اینکه مدل ارزیابی که ما در این آزمون و مصاحبه طرح کرده‌ایم، مدل جدیدی نیست و بسیاری از کشورها تجربه آن را دارند، افزود: حساسیت ما به‌ روی برگزاری این آزمون و مصاحبه از این جهت است که این آقا یا خانم روانشناس، مشاوره خوبی به مردم ارائه دهد. البته خیلی از این فارغ التحصیلان این صلاحیت‌ها را دارند.

3 دیدگاه دربارهٔ «جزئیات نخستین آزمون صلاحیت حرفه‌ای روان شناسان و مشاوران»

  1. فریبا دلبرنسب

    من بسیار خوشنود هستم از برگذاری این آزمون و خودم شرکت کننده بودم سوالات کاملاً حرفه ای و بحق بود و ممنونم از دقت نظر مسؤلان سازمان

  2. فرانک حیات پور

    سلام وعرض ادب روند شمابسیارعالی منطقی وعادلانه اس ولی لطفا مصاحبه هم سلیقه ای عمل نشه وخیلی ریز همکاران روزیرذره بین نبرن قطعا محیط واتاق درمان بااتاق مصاحبه فرق میکنه وهمکاراقطعا دراتاق درمان شایستگی بیشتری از خودشون نشون میدن چون به دوراز استرس جواب مصاحبه ودر مکانی کاملا ملموس وخیرخواهانه است .
    متشکرازشما

  3. در آزمون شرکت کردم و آزمونی جالب و در خور تقدیر برای شناسایی مهارت‌های لازم بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *