تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

اختلال یادگیری

اختلال یادگیری چیست؟

انواع اختلال یادگیری

علائم اختلال یادگیری

درمان اختلال یادگیری

درمان اختلال یادگیری در اراک

 

اختلال یادگیری در اراک

اختلالات یادگیری چیست؟

 اختلال های یادگیری گروهی از اختلالات روانی هستند که ساده‌ترین توانایی‌ها مانند خواندن، نوشتن و حل مسائل ساده ریاضی را برای کودک مختل و دشوار می‌کنند.

متأسفانه بسیاری از کودکانی که با اختلالات یادگیری مواجه هستند، قبل از تشخیص این اختلال، بدون این که در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند یا در مورد آن صحبت کنند، به مبارزه با آن می‌پردازند. این اختلال باید از راه درست تشخیص داده شود تا با بهترین راهکار ممکن برای معالجه آن اقدام شود .

اگر نیاز فوری به انجام مشاوره تلفنی و یا غیر حضوری در این زمینه دارید همین حالا با شماره 09364245996 با مرکز مشاوره شاداب در اراک با ما در ارتباط باشید.

انواع رایج اختلال یادگیری

اختلال یادگیری به طور مستقیم برخی از مهارت‌های یادگیری مانند خواندن، نوشتن و محاسبه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اختلال یادگیری ناتوانی ذهنی و فیزیکی نیست و به هیچ عنوان نشان‌دهنده ضعف هوشی کودک نمی‌باشد. اما در عوض، این اختلال تمرکز کودک در مدرسه و توانایی او در انجام و اتمام کارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که هر کودک ممکن است به بیش از یک اختلال دچار شود.

شایع‌ترین اختلالات یادگیری عبارتند از:

اختلال در خواندن (نارساخوانی): یکی از انواع اختلال یادگیری است که در آن، کودک در خواندن، تلفظ و یادآوری کلمات با مشکل مواجه است.
 اختلال در محاسبه: این اختلال یادگیری مربوط به یادگیری مفاهیم ریاضی است و باعث بروز مشکل در حل مسائل ساده ریاضی و اتفاقات و حوادث متوالی است.
 اختلال در نوشتن: یکی دیگر از اختلالات یادگیری مربوط به نوشتن می‌باشد و مشکلات نگارش، املا و دست‌خط بد را به دنبال دارد.

عواملي كه ممكن است بر گسترش اختلالات يادگيري تأثير بگذارند :

  • ژنتیک: برخی از اختلالات یادگیری مانند خواندن و اختلالات ریاضی ارثی هستند.
  • شرایط پزشکی: رشد ضعیف جنین در رحم (محدودیت رشد شدید داخل رحمی)، استعمال الکل یا دارو قبل از زایمان و کم وزنی، عوامل خطرناکی هستند که ارتباط مستقیم با اختلالات یادگیری دارند. آسیب رسیدن و ضربه دیدن سر نیز ممکن است در ایجاد اختلالات‌ یادگیری ‌نقش‌ داشته ‌باشند.
  • عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض میزان زیادی سرب، احتمال ابتلا به اختلالات یادگیری را بالا می‌برد.

علائم اختلالات یادگیری:

شناسایی یک اختلال یادگیری می تواند دشوار باشد. فرزند شما در صورتی ممکن است اختلال یادگیری داشته باشد که:

• در مورد درک و فهمیدن راهنمایی‎‌ها و دستورالعمل‎‌ها، دچار مشکل شود
• در یادآوری سخنان دیگران نسبت به او دچار مشکل شود
• در راه رفتن، ورزش کردن و مهارت هایی مانند در دست گرفتن مداد، هماهنگی لازم را نداشته باشد
• در انجام تکالیف کتاب‌های مدرسه یا موارد دیگر دچار مشکل می‌شود و یا در ساده‌ترین مسائل اشتباه کند
• در برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مشکل داشته باشد
• تمایلی به انجام تکالیف یا فعالیت‌هایی که شامل خواندن، نوشتن یا حل مسائل ریاضی می‌شود، نداشته باشد
• به طور مداوم نتواند تکالیف خود را به تنهایی و بدون کمک دیگران انجام دهد
• مقاومت یا واکنش‌های بیش از حد عاطفی در مدرسه یا در حین انجام فعالیت‌های تحصیلی مانند درس خواندن

 

کمک به درمان اختلالات یادگیری

درمان و تحت نظر بودن کودکانی که به اختلالات یادگیری مبتلا هستند، باید دراز مدت باشد، زیرا می توانند با گذر زمان حادتر شوند. به عنوان مثال، یک کودک که در دوران ابتدایی جمع زدن را یاد نگرفته است، مطمئناً در دوران دبیرستان مشکل خواهد داشت.

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، اضطراب عملکرد، افسردگی و عزت نفس پایین را تجربه می‌کنند و همین موارد باعث کاهش انگیزه آنها می‌شود. بعضی از کودکان نیز ممکن است تلاش کنند تا توجه خود را از مسائل مهم دور نگه دارند.

اگر شما یا معلم فرزندتان احتمال میدهید که فرزندتان دچار اختلال یادگیری شده است، حتما همراه کودک به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید و یا با حضور در مراکز روانسنجی، با تست‌ها و آزمون‌های مخصوص اختلالات یادگیری، زودتر درصدد تشخیص این اختلال برآیید.

برای تشخیص هرچه صحیح‌تر اختلالات یادگیری، ابتدا کودک تحت آزمون‌های بینایی، شنوایی و سایر مهارت‌های تحصیلی قرار می‌گیرد. سپس یک متخصص روانشناسی یا متخصص علم یادگیری با توجه به نتایج آزمایشات و تست‌ها، شرایط او در مدرسه و همچنین گفتگو با شما و فرزندتان، تعیین می‌کند که فرزند شما دارای کدام نوع از اختلالات یادگیری است.

از مهمترین و پرکاربردترین آزمون‌های ارزیابی مهارت‌های تحصیلی،آزمون ارزیابی پیشرفت تحصیلی «وودکاک-جانسون» (Woodcock-Johnson) است که با سنجش کامل مهارت‌های کودک، هرگونه ضعف در خواندن، نوشتن، محاسبات ریاضی و درک دستورالعمل را که نشان‌دهنده اختلالات یادگیری هستند، شناسایی می‌کند.

در نظر داشته باشید که بعضی از کودکان به طور طبیعی، مراحل یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن را به کندی سپری می‌کنند. اما وجود علایم اختلال یادگیری به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

درمان اختلالات یادگیری

  • آموزش اختصاصی: یک متخصص و معلم ماهر در زمینه آموزش به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری می‌تواند مهارت‌های مورد نیاز را به کودک آموزش دهد و سبب بهبود تدریجی توانایی‌های تحصیلی او شود. معلمان همچنین می توانند مهارت‌های آموزشی و سازمانی کودکان را بهبود دهند.
  • درمان: بسته به نوع اختلال یادگیری، برای برخی از کودکان از درمان روان‌شناختی استفاده میشود. برای مثال، گفتاردرمانی می تواند به کودکان دارای ناتوانی تکلم کمک کند. حرکت‌درمانی نیز ممکن است به بهبود مهارت‌های حرکتی کودک از جمله مشکل نوشتن، کمک کند.
  • دارو: پزشک ممکن است دارو را برای کاهش عوارض ناشی از اختلال یادگیری توصیه کند. در طول پروسه این اختلال کودک ممکن است دچار افسردگی یا اضطراب شدید شود و بعضی از داروها برای حل این مسئله کمک میکنند. برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد خطرات و مزایای استعمال دارو با پزشک مشورت کنید.
  • طب مکمل و جایگزین: برخی تحقیقات نشان می دهد که درمان‌های مکمل و جایگزین مانند موسیقی درمانی می تواند برای کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مفید باشد. با این وجود، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

اختلالات یادگیری می تواند مشکلات طولانی مدت ایجاد کند، اما با این حال امید وجود دارد. تشخیص اولیه و درمان می تواند به طور کامل برخی از اختلالات یادگیری را بهبود بخشد. خانواده و معلمان همچنین می توانند به کودکانی که مشکلات مداوم دارند، با یرنامه ریزی و معالجه درست، موفقیت در مدرسه و دیگر حوزه های زندگی کمک کنند.

درمان اختلال یادگیری در اراک

یکی از بهترین مراکز درمان اختلال یادگیری در اراک مرکز تخصصی مشاوره و روانشناسی شاداب نو در اراک می باشد.این مرکز با در اختیار داشتن کادر مجرب میتواند در درمان اختلال یادگیری موثر باشد.
اراک، خیابان امام خمینی، نرسیده به چهار راه دکتر حسابی، ساختمان پزشکان مهر طبقه دوم  مرکز تخصصی مشاوره و روانشناسی شاداب نو، تلفن تماس 09364245996

2 در مورد “اختلال یادگیری”

  1. فاطمه راستگردانی

    سلام وعرض ادب
    دخترم مشکل یادگیری داره ونمیتونه کتاب روانخوانی کنه وحواسش پرت میشه وهر زمان میگم بیا بخون گریه میکنه ومیگه دوست ندارم برم مدرسه درنوشتن کند هستش و کلمه بکلمه املا را مینویسه وباید حتما بالا سرش وایستم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مرکز شاداب

      با سلام
      این موضوع نیازمند بررسی توسط مشاوران اختلالات یادگیری مرکز می باشد. حتما با مرکز در تماس باشید تا موضوع شما بصورت حضوری بررسی گردد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *