تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

سه راز شادکامی

راز شادکامی ساده است. شادکامی در دعای آرامش خلاصه می شود:”خدایا، آرامشی عطا فرما تا بپذیرم آنچه را که نمیتوانم تغییر دهم، شهامتی که تغییر دهم آنچه را که می توانم و دانشی که تفاوت این دو را بدانم”. چطور می توان این اصل را پیاده کرد؟سه مرحله زیر را دنبال کنید:

1️⃣گام اول: دلایل نارضایتی را شناسایی کنید.
برای این مرحله، به دو ورق کاغذ و یک مداد یا خودکار نیاز دارید. اولین کاغذ را بردارید و فهرستی از مسائل ناخوشایند زندگی‌تان بنویسید. لیست هرکس متفاوت است و ممکن است در طول زمان تغییر کند و لازم باشد فهرست جدیدی نوشته شود. شاید به عنوان یک نوجوان، مشکلات شما به خاطر عدم استقلال باشد یا در اواسط جوانی مشکلات مالی داشته باشید، و در سنین بالاتر سلامتی شما باعث نگرانی‌تان شده باشد. هرکس چندین مورد در فهرست خود دارد اما در پایان کار باید فهرست مشکلات کوچکتر شوند. وقتی فهرست مشکلات را نوشتید از کاغذ دوم برای سازماندهی فهرست از شدیدترین به کمترین مشکل استفاده کنید. بدترین مشکل را اول از همه و کمترین مشکل را در آخر بنویسید. فهرست را به دقت نگاه کنید و کنار مشکلاتی که نمی توانید آنها را تغییر دهید علامت منفی(-) و کنار مشکلاتی که می توانید آنها را کنترل کنید علامت مثبت (+) قرار دهید.

2️⃣گام دوم: آنچه را نمی توانید تغییر دهید بپذیرید.
در این مرحله، به آیتم هایی که کنار آنها علامت منفی گذاشته اید به علاوۀ ذهن و قلب باز نیاز دارید. در خواندن آیتم ها شاید فکر کنید کنار برخی از این مشکلات می توانید علامت مثبت بگذارید. اما در پایان خواهید دید که واقعا نمی توان برخی از آنها را تغییر داد. شاید شامل مسائل غیرقابل تغییر، مسائلی از قبیل عشق نافرجام، تغییر یکی از اقوام یا همکاران، یک بیماری یا سن و سال باشد. هدف این است که با این مسائل به صلح برسید. بدانید که عوامل استرس زا فقط به یک دلیل در زندگی وجود دارند. رشد کنیم و بهترین ورژن خودمان شویم.  به جای اینکه به خاطر مشکلات غمگین باشیم، قدردان آنها باشیم. بگوییم “متشکرم به خاطر فرصت رشدی که در اختیارم گذاشتی”. هر چالشی، درسی برای یاد دادن دارد. چه درسی؟ صبر، مقاومت، همدلی، بخشش، عشق؟ به یاد داشته باشید حتی وقتی درس را آموختیم، دائما آزمون می شویم تا زندگی مطمئن شود در مسیر درست قرار گرفته ایم.

3️⃣گام سوم: آنچه تحت کنترل شما است تغییر دهید.
 برای این مرحله آیتم هایی که کنار آنها علامت مثبت  گذاشته اید لازم دارید به علاوه انگیزه و صبر. هر آیتم در فهرست قابل تغییر شما نیاز به راه حلی منحصر به فرد دارد. مثلا، مشکلات مربوط به سلامت روان و دوران کودکی شاید نیاز به درمان و مداخله پزشکی داشته باشد. مشکلات مالی شاید نیازمند نظم، آموزش و تغییر شغل یا حرفه باشد.  روابط عاطفی ناکارآمد نیازمند بازسازی یا جدایی است و نارضایتی های سیاسی نیازمند فعالیت سیاسی است. خبر خوب اینکه بخشی از مسائلی که نوشته اید به سادگی قابل تغییر اند و به راحتی در مسیر درست قرار می گیرند. بخش باقی مانده نیز نیازمند تلاش جدی تر، انرژی و عزم و اراده شما است، اما ارزشش را دارد. اگر خانواده ای دارید می توانید بنشینید و تغییراتی را که خواهان آن هستید بگویید و از آنها حمایت دریافت کنید. با توجه به اینکه فهرست را از بدترین مشکل نوشته اید، شاید اول از همه بخواهید به بررسی بزرگترین مشکل بپردازید. یا اگر آیتم های بالا نیاز به تغییرات فراوانی دارند می توانید از کمترین مشکل شروع کنید. زمانی که حرکت و نیروی شما افزایش یافت، برای مقابله با مشکلات بزرگتر مجهزتر خواهید شد.

 ایا شادی ارزش این کارها را دارد؟ بله! دعای آرامش را به یاد آورید. شما برای تغییرات نیاز به شجاعت دارید. به یاد داشته باشید که شما بازیگر نقش اول زندگیتان هستید و هیچ کس جز خودتان نمی تواند تغییری که میخواهید را ایجاد کند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *