تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

روانشناسی مهاجرت، سلامت روان در مهاجرت

روانشناسی مهاجرت، سلامت روان در مهاجرت

در این مقاله سعی داریم به مبحث روانشناسی مهاجرت، سلامت روان در مهاجرت بپردازیم. شاید به گمان خیلی ها لزوم و آغاز این نوع مباحث پس از انجام مهاجرت و جداشدن ازمحل زندگی فعلی شگل میگیرد. اما در واقعیت این گونه نیست !!! در ادامه با ما همراه باشید.

مهاجر کیست؟

کلمه مهاجرت در لغت به معنی خروج از کشور خود با قصد اسکان دائم در کشوری دیگر است.هر روز ، هر ماه و هر ساله افراد زیادی به اختیار و یا به اجبار تصمیم میگیرند برای زندگی بهتر تصمیم می گیرند محل زندگی خود را تغییر دهند. بر اساس گزارش UN در سال 2020 میلادی رقم مهاجرت در این سال 281 میلیون نفر بوده است!

برخی دلایل مانند دسترسی به زندگی بهتر از جمله فرصت های تحصیلی، شغلی و یا درمانی بهتر و برخی بخاطر جنگ، ناامنی و .. مجبور به مهاجرت میگردند. اما بطور کلی یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت مسائل اقتصادی و تحصیلی می باشد.

روانشناسی مهاجرت چیست؟

یکی از زمینه هایی که میتوان  به مشاوره و روانشناس مراجعه نمود دریافت مشاوره روانشناسی مهاجرت می باشد. مسله مشاوره مهاجرت در سه بازه زمانی قبل از انجام مهاجرت، حین مهاجرت و پس از ترک محل زندگی فعلی می تواند به افرادی که قصد مهاجرت دارند کمک نماید. مشاوره مهاجرت به نوعی مکمل و همراه افراد در در طول مسیر مهاجرت می باشد.

هدف روانشناسی مهاجرت کمک به فرد در خصوص مواجهه با اضطراب ناشی از جدایی، استرس های فرایند مهاجرت، ترس ، غم ، افسردگی ، تغییرات فرهنگی، تبعیضات اجتماعی و… می باشد. شما در طول مسیر مهاجرت در تمامی این زمینه ها می توانید از خدکات یک مشاوره و یا روانشناس استفاده نمایید

روانشناسی مهاجرت

مهاجرت و سلامت روان و تاثیر آن بر اختلالات روانی

مهاجرت تنها انتقال و جابجایی از یک مکان به مکان دیگر نیست؛ علاوه بر آن افراد از لحاط اجتماعی و روان‌شناختی نیز دچار جابجایی و یا حتی سردرگمی می شوند. کاربرد روانشناسی مهاجرت در این مواقع بیشتر نمایانگر خواهد شد.

در برخی مواقع عدم تسلط بر زبان کشور مقصد، احساس تبعیض ، تفاوت های فرهنگی ، احساس ناشی از جدایی، عدم یافتن شغل مناسب در کشور مقصد، حتی زندگی در کشور های سرد سیر  و… باعث اثرگذاری بر سلامت روان فرد مهاجر و گاهی بروز برخی از اختلالات روانی مانند افسردگی ، استرس و … میگردد. 

کاهش استرس های ناشی از مهاجرت

با توجه به فراگیری مهاجرت در کشور ایران حمایت روانی از فرد مهاجر قبل از اقدام به مهاجرت ، حین و پس از مهاجرت مغفول مانده و کمتر به روانشناسی مهاجرت پرداخته می شود. یکی از کاربرد های روانشناسی مهاجرت آماده سازی فرد برای شروع پروسه مهاجرت است، کمک در انجام برنامه ریزی ها، مشورت های و اماده سازی ذهن فرد برای مهاجرت ، کمک در تصمیم گیری ها ، درمان اختلالات فعلی تا قبل از شروع به مهاجرت و … می باشد.

روانشناسی مهاجرت به فرد کمک میکند قبل از بروز استرس ها، فراهم شدن زمینه بروز اختلالات و… از انها جلوگیری و فرد در مسیری مطمئن تنها به سایر مسائل مربوط به مهاجرت بپردازد.

فرد مهاجر هر چقدر هم به زبان کشور مقصد تسلط داشته باشد اما بیان احساسات و عواطف معمولا به زبان مادری بسیار ساده و آسان تر می باشد. به همین دلیل فرد مهاجر ایرانی پس از مهاجرت به سایر کشور ها مطمئنا می تواند از هم کلامی با یک روانشناس ایرانی راحت تر می تواند مسائل خود را بیان و از او کمک بگیرد. خوشبختانه دریافت مشاوره های روانشناسی آنلاین و روانشناسی مهاجرت با توجه به پیشرفت تکنولوژی بسیار آسان و راحت می باشد.

معرفی کتاب در زمینه بهداشت روانی مهاجران و پناهندگان

کتاب در زیر بصورت فایل PDF قرار داده ایم به رایگان بر روی سایت بیمارستان خاتم الانبیا منتشر شده است. این کتاب نوشته محبوبه دادفر، پیرحسین کولیوند و علی اصغر اصغرنژاد فرید می باشد.

دانلود کتاب بهداشت روانی مهاجران و پناهندگان 

خدمات مرکز مشاوره و  کلینیک تخصصی شاداب در خصوص روانشناسی مهاجرت

همانگونه که گفتیم، مهاجرت کار دشواری است. و مهاجران عموماً افرادی شجاع و جسور و متکی به‌نفسند که به امید فردایی بهتر برای خود و فرزندانشان قدم در این مسیر دشوار می‌گذارند. فشارهایی که فرد مهاجر تحمل‌می‌کند، او را در معرض انواع مشکلات روحی مانند افسردگی، اضطراب و …قرار می‌دهد. مرکز مشاوره و کلینیک تخصصی شاداب در خصوص روانشناسی مهاجرت در زمینه احساس تنهایی در کشور مقصد،کاهش استرس های قبل از مهاجرت ، مشاوره فرزندپروری یا تربیت کودک برای مهاجران، شوک فرهنگی مهاجرت ، مشاوره قبل از ازدواج آنلاین برای مهاجران،مشاوره خانواده و زوج درمانی آنلاین برای مهاجران، مشاوره آنلاین کودک و نوجوان مهاجر در کنار شماست. از هر کجای دنیا می توانید با شماره 09364245996 بصورت تلفنی و شبکه های مجازی با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *