تماس با مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی شاداب
تلفن پنج رقمی 33848-086
اراک، خیابان امام خمینی، ساختمان پزشکان مهر

چهار درس برای ازدواج شادتر

“چهار  درس برای ازدواج شادتر”
دکتر ویلیام گلاسر
” خلاصه ای از کتاب هشت درس برای ازدواج شادتر”

درس اول : کنترل بیرونی می تواند ازدواج را نابود کند.
صرفنظر از اینکه زوجین ناراضی چه کسانی هستند نکات اصلی آموزش ما سه اصل زیر می باشد:
نخست آنکه همه زوجینی که در جستجوی کمک برمی آیند، زندگی زناشویی ناخرسندی دارند.

دوم: در یک زندگی زناشویی غیر رضایتبخش –تقریبا در همه موارد- هر یک از زوجین دیگری را مسئول و مقصر ناشادمانی خود می دانند.
سوم: هر یك از همسران، از روانشناسی رایج که به آن روانشناسی کنترل بیرونی می گوییم، استفاده می کنند. در روانشناسی کنترل بیرونی افراد همیشه می دانند که چه چیزی برای دیگران درست است و چون همیشه می دانند چه  چیزی به صلاح دیگران است، احساس می کنند که باید دیگران را وادار به انجام رفتار هایی بکنند که آنها می خواهند. در اغلب زوجین و در فرهنگ های مختلف، روانشناسی اجبار به محض پایان یافتن شیفتگی و دلباختگی میان همسران، مورد استفاده قرار می گیرند.

“درس دوم: ما همه رفتارمان را خود انتخاب می کنیم”
وقتی از زن و شوهرها می  پرسیم که کدام رفتار می تواند شما را کنترل کند، پاسخ می دهند:” من هرگز شروع نمی کنم، او مرا عصبی می کند، خب من چه می توانم بکنم”. در این درس شما تئوری انتخاب را یاد خواهید گرفت تا به این سئوال پاسخ دهید: چه کسی می تواند شما را کنترل کند؟

“درس سوم: هرگز از هفت عادت مخرب استفاده نکنید”
هفت عادت مخرب در رفتارهای کنترل بیرونی وجود دارد که اگر شما و همسرتان در زندگی زناشویی بیشتر و بیشتر بکار می بندید و در سراشیبی زندگی زناشویی قرار می گیرید. اگر ما این عادت های مخرب را كنار بگذاریم، به جای آن چه باید بكنیم؟ برای كنار گذاشتن و جایگزین  سازی عادت های مخرب، هفت عادت پیوند دهنده در نظریه انتخاب وجود دارد.
اولین عادت پیوند دهنده حمایت است. وقتی شما از همسرتان حمایت می کنید، در واقع به او می گویید” عزیزم زیاد به خودت سخت نگیر، تو اشتباه کوچکی مرتکب شده ای. ما می توانیم با این اشتباه زندگی کنیم. بیا این شرایط را تحمل کرده و برای آن راه  حلی بیابیم. باشه؟”
دومین عادت پیوند دهنده تشویق است. وقتی از همسرتان جملاتی همچون: “مطمئنم که این شغل، شغل خوبی است و تو از پس آن بر می آیی”را می شنوید، احساس می کنید، تشویق شده اید. اجازه دهید همسرتان بداند که شما در هر گامی که او برمی  دارد، پشتش هستید. زوجینی که همدیگر را تشویق می کنند، اطمینان دارند که کمک کردن به آنها موجب می  شود در تمام ابعاد زندگی خود موفق باشند.
سومین عادت پیوند دهنده گوش دادن می  باشد.
چهارمین عادت پیوند دهنده ، پذیرش است. وقتی همسرتان سرانجام خود واقعی شما را می بیند که گاهی اوقات چندان هم زیبا نیست، به شما می گوید: “دوستت دارم، بخاطر آنچه که هم  اکنون هستی”.
پنجمین عادت پیوند دهنده اعتماد و اطمینان است و این کار بزرگی است، زیرا اعتماد کردن به دیگری، هرگز آسان نیست. همه ما ممکن است در زندگیمان به کسی اعتماد کرده و سپس اعتمادمان سلب شده باشد، طرد شده باشیم به ما خیانت کرده باشند و صدمه دیده باشیم.
عادت پیوند دهنده دیگری که در ازدواج های ناموفق از بین می رود، احترام گذاشتن است. اگر بخواهید داستانی درباره ازدواجتان بنویسید، نمره احترام متقابل، در ازدواج شما چند است؟ خصایصی را بیابید که در یکدیگر به آن احترام می گذارید و بر روی آن تمرکز کنید. به همسرتان بگویید به چه خصایصی در او احترام می گذارید؟ اگر شما احترام بگذارید، متقابلا با احترام با شما رفتار می شود و اگر احترام را از دست بدهید، همه چیز را از دست داده  اید.
 هفتمین عادت پیوند دهنده بسیار مهم، مذاکره درباره تفاوتها می باشد. در هر ازدواج موفقی، اختلاف و تفاوت وجود دارد. این عادت پیوند دهنده ، به معنی رشوه دادن و یا خشنود کردن برای کنترل نیست. وقتی شما با هم مذاکره می کنید، صادقانه هم چیزی داده  اید و هم چیزی گرفته  اید. مثل خانه خریدن است. مثلا فروشنده  ای، خانه  اش را بیست میلیون می فروشد و شما برای آن، پانزده میلیون پیشنهاد می کنید. او دو و نیم میلیون تخفیف می دهد و شما خانه را هفده و نیم میلیون می خرید. سئوالی که در این درس مطرح می شود تا هر دو نفر شما بر سر آن با هم بحث کنید، این است: شما باید از کدامیک از عادات پیوند دهنده در زندگی زناشویی خود استفاده کنید، تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشید؟”.

” درس چهارم: با دنیای مطلوب یکدیگر آشنا شوید”

“درس پنجم: رفتار کلی را درک کنید”
برای درك بهتر مفهوم رفتار كلی، خودتان را مانند ماشینی تصور كنید كه در حال حرکت در یك بزرگراه هستید. موتور ماشین، نیازهای اساسی شماست. چرخ های جلویی اتومبیل، همانند تفكر و عمل اند. چرخ های عقب نیز كه در حركت اتومبیل نقش دارند،

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *